”Högt pris för högersväng”
Politik. Klockan 09:57 kom flashen från TT: Stefan Löfven (S) har röstats fram som Sveriges statsminister av riksdagen. Men ingen som har följt med i medierna de senaste 131 dagarna blev särskilt förvånad.
Så här gick det till i riksdagen efter en kortare debatt på fredagsmorgonen:
153 röstade nej till Stefan Löfven, det var moderater, kristdemokrater, sverigedemokrater och en centerpartist.
115 ja-röster kom från S och MP.
Och 77 ledamöter från C, L och V tryckte på gul knapp. De röstade varken ja eller nej och släpper därmed fram regeringen Löfven.
Ministrarna och regeringsförklaringen får vi vänta på till på måndag.
– Det är bra att statsministern heter Stefan Löfven. Det som inte är bra är att priset för denna totala högersväng riskerar att bli alldeles för högt, för våra medlemmar och också för svensk arbetarrörelse, kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth.
Han är mycket oroad över att arbetsrätten finns med i uppgörelsen med mittenpartierna. Men litar i den frågan på ett misstroendelöfte från Vänsterpartiet som innebär att V kommer att göra allt för att värna om arbetsrätten och se till att avdragsrätten för fackföreningsavgiften kommer att lyftas under mandatperioden. Den som regeringen införde under förra perioden, och som den gällande borgerliga budgeten har tagit bort igen.
– Det kommer att bli en orolig tid för svensk fackföreningsrörelse framöver, och därmed för socialdemokratin, enligt Tommy Wreeth.
Högersvängen och förutsägelserna om en orolig tid för facken bygger Tommy Wreeth på den överenskommelsen som Socialdemokraterna och Miljöpartiet har gjort med Liberalerna och Centerpartiet. En lista med 73 punkter som gjorde att mittenpartierna till sist släppte fram en rödgrön regering.
Tio av punkterna, de som i första hand berör arbetsmarknaden och transportsektorn, sammanfattar TT på detta superkorta:
- Bättre villkor för företagare, som sänkt arbetsgivaravgift.
- Breddat och utökat rut-avdrag.
- Borttagen värnskatt 2020.
- Arbetslöshetsförsäkringen ska reformeras.
- Arbetsförmedlingen ska reformeras.
- Arbetsrätten ska moderniseras – utökat antal undantag från turordningsreglerna.
- Nya stambanor för höghastighetståg.
- En framtida stor skattereform.
- Förbjudet att sälja nya bensin- och dieseldrivna bilar från 2030.
- Utvecklingstid i upp till ett år införs, vilket är en omarbetad form av friår.
LO har reagerat hårt mot flera punkter, inte minst den som slår fast att arbetsrätten ska utredas. I överenskommelsen står att turordningsreglerna ska ändras och att arbetsgivarna ska kunna göra fler undantag från las när de säger upp personal. Partierna lägger samtidigt över på facken och arbetsgivarna att komma överens om hur detta ska gå till – om de inte vill att politikerna ska ändra i den svenska modellen.
– Vår ingång är att vi vill stärka arbetsrätten för dem som inte får fäste på arbetsmarknaden med tillsvidareanställningar. Det är framförallt kvinnor som har osäkra jobb, visstidsanställningar och som dessutom riskerar att deras tjänster blir hyvlade. De frågorna för ju vi med oss in, men överenskommelsen innehåller mycket som gynnar arbetsgivarna i stället, säger Karl-Petter Thorwaldsson till Arbetet.