Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Anneli Jordahl. Foto: Kajsa Göransson
Anneli Jordahl. Foto: Kajsa Göransson

När författaren och journalisten Anneli Jordahl fick ABF:s litteraturstipendium förra året växte snabbt en idé fram om att hon skulle hålla i en skrivarkurs för LO-medlemmar.

­– Det är viktigt att rösterna i samhället och litteraturen breddas. Det finns ett fantastiskt arv av arbetarlitteratur, men det är inte så samtiden ser ut i dag. Därför behöver vi stötta, hjälpa och inspirera dagens arbetare som har en ambition att skriva, säger Michael Jonsson, som var ansvarig för vårens skrivarkurser på ABF.

Anneli Jordahl hade själv tänkt hålla i skrivarkurser förra åren, men pandemin satte stopp för dem. När LO:s och ABF:s digitala skrivarkurs blev av ville hon därför gärna leda den.

– Att leva som författare, kulturjournalist och litteraturkritiker är ett otroligt ensamt jobb. Det är roligt att träffa människor, jobba med något tillsammans. Jag fick formulera vad jag gör som författare. Det är inte alltid så lätt att förmedla, mycket sker intuitivt. Men det var väldigt roligt och gav mersmak, säger hon.

Vid fyra kurstillfällen fick deltagarna i uppgift att skriva en novell och vid ett tillfälle en dikt på teman som pengar, familj och arbete.

– Ordet pengar satte i gång många tankar. Det blev väldigt starka texter. Många hämtade ur egna erfarenheter.  Det gör mycket med människor, fysiskt och psykiskt, att inte ha pengar, säger Anneli Jordahl.

Efter kursen hoppas hon att kursdeltagarna fortsätter att skriva. Och hon tycker att deras röster behövs.

– I medierna märks arbetare knappt av, annat än i förnedrings-tv, där de får statuera exempel över någon som lever över sina tillgångar eller är överviktig. Det är viktigt att allas perspektiv kommer fram, att alla får berätta sin historia, så att den ofta stereotypa bild som finns av arbetare i medier och på film nyanseras. De berättelserna kan vi inte få nog av, de är otroligt viktiga.

Att arbetare sällan förekommer i medier och litteratur tror hon kan få allvarliga konsekvenser.

– Det skapar en känsla av att arbetare inte existerar i samhället. Det kan övergå i vrede, att arbetare tycker att demokratin är överskattad, därför att de inte omfattas. Det är farliga saker. Om inte alla samhällsmedborgare är representerade i offentligheten är det en demokrati med allvarliga brister.

Kursen i våras hölls digitalt för att minska smittspridningen under pandemin.Det gjorde det möjligt för människor i hela landet att delta. Kursen blev också tillgänglig för småbarnsföräldrar, ensamstående och andra som annars kan ha svårt att vara hemifrån.

Ny kurs

Nu planeras en ny omgång av skrivarcirkeln till våren 2022. Även denna gång digitalt.

Det är viktigt att LO-medlemmar får den här möjligheten, anser Anneli Jordahl.

– För den som kommer från en familj där ingen är akademiker, man har dåligt med pengar och den enda inkomstmöjligheten på orten finns i fabriken, gruvan eller i tvätteriet blir det ett stort avsteg att ha ett konstnärligt yrke. Ofta saknas en buffert. Då blir det mer riskabelt att skriva. En kurs kan ge råg i ryggen, säger hon.

Hennes bild är att arbetsmiljön blir allt tuffare inom många arbetaryrken, och att det kan vara en bra grogrund för arbetarlitteraturen.

– Mycket av arbetarlitteraturen hänger ihop med missförhållanden, det finns en vrede i botten. Man måste skriva och berätta hur det faktiskt går till. Men det är sorgligt att det finns så många fruktansvärda missförhållanden som måste få komma på pränt, säger Anneli Jordahl.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

LO:s chefsekonom Torbjörn Hållö. Foto: John Antonsson

”Det är fel på den svenska penningpolitiken”

Ekonomi. Först inflationskris med stigande räntor som följd. Nu lågkonjunktur och ökande arbetslöshet. Sverige går igenom tuffa tider. LO:s nya chefsekonom Torbjörn Hållö vill se en stat som satsar på att få hjulen att snurra och en svensk Riksbank som blir mer självständig gentemot Europeiska centralbanken.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.

Taxiförare får försenad lön

Taxi. Älvsby Taxi North Rides förare kommer inte att få sin lön den 25 november, det skriver Piteå-Tidningen.

Månadens ungdomssatsning
Pea Olsson, Tobias Nilsson och Linus Gustavsson spelar Coup på avdelningskontoret i Borlänge.

Avdelning 88 testar nya grepp

Fackligt arbete. Spel och pizza. Det är Transport i Dalarnas recept för att sänka tröskeln till facket.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Hallå där!

Staffan Törnqvist

... tidigare skyddsombud på Avarn som har vunnit LO Stockholms pris som årets skyddsombud.

Efterlysning
Ellastbils som laddar på en parkering

Vad tycker du om omställningen?

Forskning. Känner du dig över­vakad på jobbet? Stressad av nya digitala bokningssystem eller kön till laddstolpen med elbilen? Forskare vid Göteborgs universitet söker nu kontakt med personer som påverkas av både den digitala och gröna omställningen.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Månadens medlem
Pea Olsson med kompisen och kallblodstravaren Frost vid travgården, där hon hjälper till med skötsel och träning av hästarna. Foto: Justina Öster

Hästar och facket får Pea att må bra

Glädjeämnen. – Jag har fått jättemånga kompisar via facket. Och hästarna hjälpte mig komma tillbaka efter att jag gått in i väggen, säger taxiföraren Pea Olsson.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", sa Thommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlades Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.