Höjd dieselskatt drabbar dem som köper transporter
Bensinskatten höjs med 44 öre litern och skatten på diesel med 48 öre. Plus moms. Samtidigt höjs energiskatten på flytande biodrivmedel, enligt regeringens förslag till budget för nästa år. Sveriges Åkeriföretags Ulric Långberg tar beskedet med ro.
– Det kan vara en stor sak för konkurrenskraften i svenskt näringsliv och ökade kostnader för dem som köper transporter, säger han. Men samtidigt förändras världsmarknadspriset på olja ofta med betydligt högre summor än de här.
Finansminister Magdalena Andersson (S) och Miljöpartiets Per Bolund, biträdande finansminister, presenterade planerna på en presskonferens i dag, fredag.
– Vi ska använda intäkterna till viktiga investeringar, sa Magdalena Andersson.
– Det finns en bred enighet i riksdagen om att vi ska minska transportsektorns beroende av fossila bränslen, sa Per Bolund som en förklaring till att skatterna på drivmedel ska höjas.
Enligt regeringens uträkningar kommer statskassan att fyllas på med 4,1 miljarder kronor när bensin och diesel beskattas hårdare. Förslaget ska gå ut på remiss för att sedan troligen dyka upp i den budgetproposition som läggs i höst och som börjar gälla nästa år.
Men på åkarnas branschorganisation rör beskedet inte upp några starka känslor. Ulric Långberg är branschansvarig och förklarar att åkeriföretagen inte gör några stora förluster på höjda dieselskatter:
– Det är transportköparna som förlorar när priserna stiger – och det är transportköparna som sparar när världsmarknadspriserna sjunker som de har gjort i vinter.
Förklaringen heter DMT och ska utläsas drivmedelstillägg. En klausul om detta finns i de flesta avtal om transporter. Med detta tillägg kompenseras åkerierna om drivmedlet blir dyrare.
Dessutom är skattehöjningen på knappt 50 öre en betydligt mindre förändring än hur världsmarknaden brukar påverka priset, enligt Ulric Långberg.
– Den höjda skatten kan däremot främja utvecklingen av mer miljövänliga bränslen, säger han. Samtidigt som det svenska näringslivet förlorar i konkurrenskraft när transporterna blir dyrare.