En 90-tons lastbil i Sundsvall.
Close
På flera håll i landet pågår försök med tyngre och ibland längre lastbilsekipage. Här rullar en 90-tonsbil i Sundsvall. Nu öppnar regeringen för 74 ton på utvalda vägar, ett beslut som väcker mängder av frågor.
Close

Höjd maxvikt skapar oro och ilska

Beslutet av öppna delar av vägnätet för lastbilar med högre totalvikt, 74 ton, skapar frustration i åkerinäringen. Åkarna vet ännu inte var de tyngre ekipagen får rulla och vilken sorts fordon de ska satsa på när det är dags att köpa nytt.

– Det råder ett stort vakuum. Massor av åkare ringer hit och är förbannade, säger Ulric Långberg på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ).

I oktober gick regeringen ut med att 74 tons lastbilar ska tillåtas från den 1 mars 2017. Fast beslutet gäller bara på vägsträckor där det inte är möjligt att frakta godset på järnväg eller i sjöfart. Maxlängden på fordonen blir densamma som tidigare, alltså 25,25 meter.

Den ökade vikten innebär att både bilar och släp måste anpassas. Släpvagnarna behöver fem axlar i stället för fyra.

Åtskilliga åkare kliar nu huvudet när det är dags att nyinvestera. Ska man beställa ekipage för 74 ton? På vilka vägar får de i så fall rulla, till vilka kunder?

Det kan ju tyckas enkelt att ta höjd för 74 ton, om man ändå köper nytt. Men släpvagnens extra axel väger 800 kilo och innebär en betydande kostnad, konstaterar Richard Ferm, vd på åkeriet Fermgruppen:

– Det innebär förstås att släpet lastar 800 kilo mindre också, när det rullar på vanliga vägar med den normala bruttovikten, 64 ton. Situationen är förvirrad. Vi behöver ett snabbt klargörande.

Ulric Långberg på SÅ håller med. Han menar att det ”gått politik” i en fråga som borde handla om miljö och effektivt resursutnyttjande:

– Frågan om 74 ton har utretts länge. Det nya som kom fram nu är att de tyngre lastbilarna bara ska tillåtas rulla på strategiska vägar där de inte konkurrerar med järnväg och sjöfart.

– Var är det då? Får åkeriet köra till Skutskär, dit finns det ju järnväg? Till skogsindustrierna i Sundsvall? Vad händer om det finns järnväg, men ingen ledig kapacitet på spåren. I dag vet ingen vad som gäller.

Enligt Långberg kan det i sämsta fall bli så att andelen vägar som uppgraderas till den nya bärighetsklassen 4 (BK 4) blir så liten att det inte lönar sig för åkeriföretagen att investera för 74 ton.

– 74 ton är utmärkt för vissa godsslag, bland annat timmer. Men man ska komma ihåg att inom fjärrtrafiken kommer det att få marginell betydelse. Där är vikten på godset, i förhållande till volymen, sådan att man ändå inte når över 64 ton eftersom fordonen inte får bli längre.

Ulric Långberg tycker att det är dags för politikerna att på allvar börja titta på godsflöden och var det är rimligt att flytta över gods på järnväg eller båt.

– I dag är det ungefär 8–10 procent av lastbilsgodset som kan flyttas över till spåren. Där det går bör vi också göra det. Jag får mycket skit av åkare när jag säger så, men vi måste utveckla både järnväg och lastbil, tillsammans.

Beslutet om 74 ton väcker mängder av frågor. Det kommer att ta lång tid innan det är klarlagt vilka vägar som omfattas, skyltningen finns på plats och Transportstyrelsen rett ut exakt vilka fordonskombinationer som blir tillåtna.

Ulric Långberg säger:

– Det blir jättesvårt att komma i gång till den 1 mars som regeringen satt som datum för den nya lagen. Många åkare är kritiska och de vill över huvud taget inte ha 74 ton. Skälet är att man inte tror att man kommer att få betalt för de extra tonnen.

– Jag argumenterar emot och hävdar att våra företagare måste skilja på teknikutveckling och affärsutveckling. Det har aldrig varit lätt för åkare att förhandla fram en rimlig betalning. Här måste vi utvecklas, vi måste lägga kraft på rätt saker!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.