Höjda busspriser upprör Landvetters personal
Nu blir det betydligt dyrare att busspendla till Landvetters flygplats. Bakgrunden är avregleringen av kollektivtrafiken som gör att Västtrafik och Flygbussarna slutar samarbeta. De båda bolagen ger varandra skulden för att samarbetet avbrutits.
På Göteborgs flygplats, Landvetter, finns över 100 företag och 3 500 anställda. I många år har personalen kunnat åka kollektivt till jobbet. Det sker med Flygbussarna – på det vanliga månadskort för 840 kronor som gäller för hela Göteborgsregionen.
Biljettpriset har möjliggjorts genom ett avtal mellan Västtrafik och Flygbussarna. Men den 1 juli upphör samarbetet. Orsaken kan spåras till den avreglering som vid årsskiftet genomfördes för all kollektivtrafik i Sverige. Det är numera fritt fram för vem som helst att börja köra passagerare, där det är lönsamt.
För de anställda på Landvetter blir konsekvenserna kännbara. Redan den 1 januari 2012 lades busstrafiken från Borås ner.
För övriga pendlare väntar en kraftig prisökning. I stället för 840 kronor tvingas pendlarna köpa Flygbussarnas särskilda 30-dagarskort för 950 kronor. Men för att klara hela resan behöver många åka även med Västtrafiks bussar eller spårvagnar. Då tillkommer ett månadskort för 400-900 kronor.
Totalt blir det en månadskostnad på uppåt 1 500 kronor, vilket fått tjänstemännen på fackförbundet Unionen att reagera.
– Vi ligger i händerna på en marknadsaktör och har inget val, det finns inga andra alternativ som passar våra arbetstider, säger SAS-klubbens representant Lars-Thore Nesheim.
I senaste numret av Transportarbetarens pappersupplaga står det, både i nyhetstext och i en debattartikel av Lars-Thore Nesheim, att Flygbussarnas 30-dagarskort kostar 1 495 kronor. Därmed skulle den totala månadskostnaden närma sig 2 400 kronor.
Detta var korrekt när det skrevs, men efter tidningens pressläggning backade Flygbussarna och sänkte priset på 30-dagarskortet till 950 kronor.
– I och med detta är läget inte lika panikartat, men frågan kvarstår. Det blir fortfarande betydligt dyrare att busspendla till jobbet, och sedan har vi den rent principiella frågan om hur avregleringen ska gå till. Vi är utlämnade till en enda aktör, Västtrafik har inte presenterat några alternativ, säger Lars-Thore Nesheim.
Enligt Flygbussarnas vd John Strand handlar det i grund och botten om att Västtrafik valt att inte förlänga sitt avtal med Flygbussarna, utan sagt att busslinjen ska vara rent kommersiell. Ändå är Flygbussarnas 30-dagarskort kraftigt subventionerade genom sitt pris på 950 kronor, påpekar han.
– En enkelbiljett kostar 99 kronor, och den som jobbar på Landvetter kanske gör 40 resor i månaden. Och vi är ändå ett kommersiellt bussbolag, precis som SAS är ett kommersiellt flygbolag, säger John Strand.
Prissänkningen från 1 495 till 950 kronor berodde på att man ville ha samma pris som på månadskorten till Arlanda.
– Först tänkte vi ta ett högre pris till Landvetter därför att den flygplatsen inte är lika trafikerad som Arlanda. Turen till Arlanda har fler resenärer och därför lättare att bära sina kostnader. Men sedan kändes det lite fel att det skulle vara dyrare att ta sig till Landvetter än till Arlanda, när resan till Arlanda är betydligt längre.
Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik, ger inte samma bild som John Strand av varför samarbetet med Flygbussarna upphörde.
– De ville ha en tredubbling av ersättningen från oss för att fortsätta samarbetet. Det var en orimlig höjning, och vi som skattefinansierad verksamhet kan inte hantera skattebetalarnas pengar på det sättet, säger hon.
Maria Björner Brauer uppger att Västtrafik jobbar för att hitta en alternativ lösning:
– Vi har redan busstrafik till Landvetter flygplatshotell, som ligger ett par hundra meter från den plats där Flygbussarna stannar. Vi ska se över den linjen och undersöka om vi kan anpassa avgångarna till de Landvetteranställdas arbetstider. Den förbindelsen tar lite längre tid än Flygbussarna, men på den kan du åka med Västtrafiks vanliga månadskort. I så fall sparar du ganska mycket pengar jämfört med att behöva köpa Flygbussarnas 30-dagarskort.
– Jag kan inte lämna några garantier för att avgångarna ska kunna anpassas till alla anställdas arbetstider, men vår ambition är att det ska kunna fungera för så många som möjligt.