Höjda busspriser upprör Landvetters personal

Nu blir det betydligt dyrare att busspendla till Landvetters flygplats. Bakgrunden är avregleringen av kollektivtrafiken som gör att Västtrafik och Flygbussarna slutar samarbeta. De båda bolagen ger varandra skulden för att samarbetet avbrutits.

På Göteborgs flygplats, Landvetter, finns över 100 företag och 3 500 anställda. I många år har personalen kunnat åka kollektivt till jobbet. Det sker med Flygbussarna – på det vanliga månadskort för 840 kronor som gäller för hela Göteborgsregionen.

Biljettpriset har möjliggjorts genom ett avtal mellan Västtrafik och Flygbussarna. Men den 1 juli upphör samarbetet. Orsaken kan spåras till den avreglering som vid årsskiftet genomfördes för all kollektivtrafik i Sverige. Det är numera fritt fram för vem som helst att börja köra passagerare, där det är lönsamt.

För de anställda på Landvetter blir konsekvenserna kännbara. Redan den 1 januari 2012 lades busstrafiken från Borås ner.

För övriga pendlare väntar en kraftig prisökning. I stället för 840 kronor tvingas pendlarna köpa Flygbussarnas särskilda 30-dagarskort för 950 kronor. Men för att klara hela resan behöver många åka även med Västtrafiks bussar eller spårvagnar. Då tillkommer ett månadskort för 400-900 kronor.

Totalt blir det en månadskostnad på uppåt 1 500 kronor, vilket fått tjänstemännen på fackförbundet Unionen att reagera.

– Vi ligger i händerna på en marknadsaktör och har inget val, det finns inga andra alternativ som passar våra arbetstider, säger SAS-klubbens representant Lars-Thore Nesheim.

I senaste numret av Transportarbetarens pappersupplaga står det, både i nyhetstext och i en debattartikel av Lars-Thore Nesheim, att Flygbussarnas 30-dagarskort kostar 1 495 kronor. Därmed skulle den totala månadskostnaden närma sig 2 400 kronor.

Detta var korrekt när det skrevs, men efter tidningens pressläggning backade Flygbussarna och sänkte priset på 30-dagarskortet till 950 kronor.

– I och med detta är läget inte lika panikartat, men frågan kvarstår. Det blir fortfarande betydligt dyrare att busspendla till jobbet, och sedan har vi den rent principiella frågan om hur avregleringen ska gå till. Vi är utlämnade till en enda aktör, Västtrafik har inte presenterat några alternativ, säger Lars-Thore Nesheim.

Enligt Flygbussarnas vd John Strand handlar det i grund och botten om att Västtrafik valt att inte förlänga sitt avtal med Flygbussarna, utan sagt att busslinjen ska vara rent kommersiell. Ändå är Flygbussarnas 30-dagarskort kraftigt subventionerade genom sitt pris på 950 kronor, påpekar han.

– En enkelbiljett kostar 99 kronor, och den som jobbar på Landvetter kanske gör 40 resor i månaden. Och vi är ändå ett kommersiellt bussbolag, precis som SAS är ett kommersiellt flygbolag, säger John Strand.

Prissänkningen från 1 495 till 950 kronor berodde på att man ville ha samma pris som på månadskorten till Arlanda.

– Först tänkte vi ta ett högre pris till Landvetter därför att den flygplatsen inte är lika trafikerad som Arlanda. Turen till Arlanda har fler resenärer och därför lättare att bära sina kostnader. Men sedan kändes det lite fel att det skulle vara dyrare att ta sig till Landvetter än till Arlanda, när resan till Arlanda är betydligt längre.

Maria Björner Brauer, enhetschef för försäljning och marknad på Västtrafik, ger inte samma bild som John Strand av varför samarbetet med Flygbussarna upphörde.

– De ville ha en tredubbling av ersättningen från oss för att fortsätta samarbetet. Det var en orimlig höjning, och vi som skattefinansierad verksamhet kan inte hantera skattebetalarnas pengar på det sättet, säger hon.

Maria Björner Brauer uppger att Västtrafik jobbar för att hitta en alternativ lösning:

– Vi har redan busstrafik till Landvetter flygplatshotell, som ligger ett par hundra meter från den plats där Flygbussarna stannar. Vi ska se över den linjen och undersöka om vi kan anpassa avgångarna till de Landvetteranställdas arbetstider. Den förbindelsen tar lite längre tid än Flygbussarna, men på den kan du åka med Västtrafiks vanliga månadskort. I så fall sparar du ganska mycket pengar jämfört med att behöva köpa Flygbussarnas 30-dagarskort.

– Jag kan inte lämna några garantier för att avgångarna ska kunna anpassas till alla anställdas arbetstider, men vår ambition är att det ska kunna fungera för så många som möjligt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.