Fartyg i Karlshamn
Close
Den 1 januari 2018 höjer Sjöfartsverket lots- och farledsavgifterna. Det innebär ökade kostnader för både gods- och passagerarfartyg.
Close

Höjda farledsavgifter hotar regeringens miljömål

Sjöfart. Vid årsskiftet höjer Sjöfartsverket farledsavgifterna för sjöfarten. Det gör att det blir dyrare att frakta gods på båt. I transportbranschen anser man att det motverkar statsmakternas miljömål, att mer gods ska flyttas från lastbil till järnväg och sjöfart.

– Dagens farledsavgifter är dåliga och nu blir de ännu sämre. Om staten menar allvar med att mer gods ska gå på sjön är beslutet olyckligt. Jag förstår om det här skapar oro även i hamnarna, säger Mattias Dahl, vd för arbetsgivarorganisationen Transportföretagen.

Bengt Pihlqvist är stuveriarbetare och har många års erfarenhet som facklig förtroendeman för Transport i Helsingborgs hamn. Han påpekar att beslutet att höja lots- och farledsavgifterna får stora negativa konsekvenser för både rederierna och stuveribolagen i främst södra Sverige.

Det gäller bland annat Scandlines som kör färjorna över Öresund. Helsingborg hamn tappar också en kund som tidigare fraktat bananer dit. Nu blir det lossning i Danmark eller Tyskland och banankartongerna får åka lastbil till Sverige.

Systemet för farleds- och lotsavgifter är snårigt. Den nuvarande modellen bygger på fartygens bruttovikt och hur ofta de anlöper svenska hamnar. Många anlöp ger lägre pris. Rabatter ges också för båtar som infört reningsteknik för utsläpp av kväveoxid. Trafiken upp till Vänern är helt avgiftsbefriad.

I november tog Sjöfartsverket beslut om ett nytt system. Bakgrunden är att verket, som är affärsdrivande, går back. Mer pengar måste in om sjöfarten ska bära sina egna kostnader. Omkring 200 miljoner kronor mer beräknas det nya systemet dra in.

Avgifterna som börjar gälla från den 1 januari 2018 baseras på båtarnas ”nettodräktighet”. Alltså hur mycket de kan lasta. Antalet anlöp på en månad blir styrande även i fortsättningen. Systemet med miljörabatt byggs ut och är tänkt att träffa fler former av utsläpp.

Det låter kanske bra, men sjöfarten och många remissinstanser är starkt kritiska. Den statliga myndigheten Trafikanalys menar att förändringarna sammantaget minskar incitamenten för miljöförbättringar. Från bland annat färjerederier anförs att det till och med kan bli lönsamt att stänga av katalysatorer på båtarna.

Trafikanalys varnar uttryckligen för att de nya avgifterna kan leda till att gods flyttas över från sjön till lastbil. Särskilt gäller det för ”inre vattenvägar och kustnära sjöfart” som går i slingor längs kusterna. Alltså precis där som miljöpolitiker gärna vill se motsatsen – att gods flyttas från väg till järnväg eller sjöfart.

Arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar påpekar att Sverige och Finland är de enda länder som har farledsavgifter. Och då har Finland gått motsatt väg och halverat avgifterna, för att stimulera sjöfartsnäringen.

Sveriges Hamnar ställer sig också frågande till beräkningarna som Sjöfartsverket lutar sig mot. För oljetankfartyg förutspår verket en avgiftssänkning på nio procent med det nya systemet, medan redarna ser framför sig en höjning på 30-48 procent.

Sjöfartsverket måste få in mer pengar för att verksamheten ska gå runt. Men hur ser ansvariga politiker på avgiftshöjningen och riskerna för att det påverkar godsflödena till nackdel för sjöfarten?

Transportarbetaren har sökt Karin Svensson Smith, miljöpartist och ordförande i riksdagens trafikutskott. Hon är upptagen, men utlovar en kommentar under torsdagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Efter att kollektivavtalet mellan Hamnarbetarförbundet och Sveriges Hamnar tecknades förra året har stridsåtgärderna upphört. Men konflikten i Göteborgs hamn lever vidare. Senaste bataljen utspelar sig i Arbetsdomstolen.

HF har inlett hamnblockad

Hamn. Arbetsdomstolen har tillfälligt gett Hamnarbetarförbundet (HF) rätt att genomföra en blockad mot krigsmateriel till och från Israel. Blockaden inleddes tisdagen den 4 februari.

Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

”Jag är en inventarie i Skärnäs hamn, har snart varit fast anställd i 25 år. Så jag ska få en guldklocka! Jag kom säkert hit som baby i vagn också, med mamma och pappa”, säger Linda Gröning.

Gladiatorn i Skärnäs hamn

Hamn. 18 år gammal började Linda Gröning som ”extring” i Skärnäs hamn. Då hade hon redan sommarjobbat och städat där ett par år. Annars är Linda mest känd som Gladiatorvinnare. Hennes, sambons och döttrarnas fritid går i träningens tecken.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.