Holmen får hård kritik för finska skogsbilar
Många åkare och chaufförer är upprörda över att skogsbolaget Holmen anlitar finska timmerbilsekipage för transporter i Uppland. De utländska bilarna tas in via åkeriet BS Logistic i Kristinehamn, som satt i system att använda sig av finska bilar med finska och estniska förare. En av de finskregistrerade bilarna har i månader dragit ett släp med körförbud.
– Det är för jävligt. Först sparkar Holmen ut två svenska åkare som kört för dem i decennier. Sen skyller de på stormen Ivar och tar in utländska fordon, säger en åkare som vill vara anonym.
I våras hade Holmen hårda prisförhandlingar med åkerierna som fraktar massaved och timmer till industrierna, bland annat pappersbruket i Hallstavik. Resultat blev att två åkerier sparkades ut. Ett av dem, Pålgård i Edsbro, har enligt uppgift kört för Holmen ända sedan 1940-talet.
På försommaren var det åtskilliga chaufförer och åkare som reagerade när finskregistrerade bilar började rulla in vid skogsjättens virkesmottagningar i Hallstavik och Braviken. Var det över huvud taget lagligt att ta in utländska bilar som vecka efter vecka kör ren inrikestrafik i Sverige?
Pålgårds ägare är förtegna, samma sak med Jan Hagfält i Norrtälje – det andra åkeriet som fick foten av Holmen. Det blir en lejåkare som tar bladet från munnen:
– Jag har sett flera finska bilar i skogarna. Man kan inte låta bli att reagera. Särskilt ett släp, som faktiskt har svenska skyltar, är i bedrövligt skick. Det saknar stänkskärmar och sidoskydd. I början av augusti stod släpet uppställt hela helgen utanför Edsbro, utan lastsäkring på timmertravarna.
I likhet med andra har lejåkaren kollat upp släpet. Det skulle ha besiktigats senast den 30 april och är belagt med körförbud. Åkaren säger:
– Holmen borde väl reagera när släpet rullar in hos dem. Men de skiter väl i skicket, bara timret kommer. Själv är man tyvärr av den gamla stammen. Som skäms så fort en liten glödlampa är trasig. Jag har hållit med skogstransporter i 50 år, varav 14 år som egen. Det blir bara värre och värre.
– Vår bransch var länge befriad från allt vad ”polacker” heter. Man skrev inte ens kontrakt med skogsbolagen, det var handslag som gällde. Sen kom ekonomerna med i leken… Fast jag vill inte klanka på de finska och estniska förarna. De är väl hitlurade.
Ägaren till BS Logistic, Jaakko Aho, bekräftar att företaget anlitar ett finskt åkeri.
– Vi har tillstånd från Transportstyrelsen. Alla fordon anmäls dit innan de sätts i trafik. Det är vi noga med. Bilarna bemannas sedan med finska eller estniska förare, uppger Aho.
När Transportarbetaren kollar med Transportstyrelsen visar det sig att BS Logistic har tre svenskregistrerade bilar och 41 finska hos myndigheten. Trailern med körförbud då?
Jaakko Aho säger:
– Den är på väg hit nu, vi ska fixa skärmarna. Men menar du att den är obesiktigad? Det visste jag inte. Vi köpte den i våras och fick uppgifter om att allt skulle vara i ordning.
Hur ser Holmen på kritiken från den lokala svenska skogsnäringen? Jeanette Tretten är kommunikationsdirektör:
– Vi genomförde en förhandling i våras och huvuddelen av transporterna gick till ett svenskt åkeri. Men i samband med stormen Ivar behövdes fler bilar. Därför har vi anlitat ett företag som satt in tre finska ekipage. Det har vi godkänt.
– Fast jag kan inte svara på hur många utländska fordon BS Logistik har eller hur bilarna bemannas.
Holmens agerande har skapat stor irritation i branschen. Vad säger Jeanette Tretten om det?
– Att omförhandla transportöravtal är en del i vår affärsverksamhet. Huvuddelen av körningen gick till ett svensk företag, bara tre bilar är från Finland.
Hur är det då med lagligheten? Kan utländska skogsbilar köra ren inrikestrafik i Sverige? Transportarbetaren har försökt bena ut regelverket och hamnar till slut hos Ulric Långberg, transportpolitiskt ansvarig på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag.
Han konstaterar att det finns ett ”kryphål” i bestämmelserna som gör att svenska företag med trafiktillstånd kan söka tillfälligt trafiktillstånd för utländska lastbilar.
– Tillståndet gäller högst ett år och är tänkt att gälla för tillfälliga arbetstoppar. En förutsättning är också att det skrivs ett nyttjanderättsavtal med det utländska åkeri där bilarna normalt finns.
– En central fråga blir var chaufförerna ska vara anställda och var de ska betala skatt. Rimligen måste det vara i det svenska åkeriet och de bör nog skatta här.
BS Logistic har kollektivavtal med Transport. Förbundets avdelning i Karlstad kommer att kalla åkeriet till förhandling.