Holmen får hård kritik för finska skogsbilar

Många åkare och chaufförer är upprörda över att skogsbolaget Holmen anlitar finska timmerbilsekipage för transporter i Uppland. De utländska bilarna tas in via åkeriet BS Logistic i Kristinehamn, som satt i system att använda sig av finska bilar med finska och estniska förare. En av de finskregistrerade bilarna har i månader dragit ett släp med körförbud.

– Det är för jävligt. Först sparkar Holmen ut två svenska åkare som kört för dem i decennier. Sen skyller de på stormen Ivar och tar in utländska fordon, säger en åkare som vill vara anonym.

I våras hade Holmen hårda prisförhandlingar med åkerierna som fraktar massaved och timmer till industrierna, bland annat pappersbruket i Hallstavik. Resultat blev att två åkerier sparkades ut. Ett av dem, Pålgård i Edsbro, har enligt uppgift kört för Holmen ända sedan 1940-talet.

På försommaren var det åtskilliga chaufförer och åkare som reagerade när finskregistrerade bilar började rulla in vid skogsjättens virkesmottagningar i Hallstavik och Braviken. Var det över huvud taget lagligt att ta in utländska bilar som vecka efter vecka kör ren inrikestrafik i Sverige?

Pålgårds ägare är förtegna, samma sak med Jan Hagfält i Norrtälje – det andra åkeriet som fick foten av Holmen. Det blir en lejåkare som tar bladet från munnen:

– Jag har sett flera finska bilar i skogarna. Man kan inte låta bli att reagera. Särskilt ett släp, som faktiskt har svenska skyltar, är i bedrövligt skick. Det saknar stänkskärmar och sidoskydd. I början av augusti stod släpet uppställt hela helgen utanför Edsbro, utan lastsäkring på timmertravarna.

I likhet med andra har lejåkaren kollat upp släpet. Det skulle ha besiktigats senast den 30 april och är belagt med körförbud. Åkaren säger:

– Holmen borde väl reagera när släpet rullar in hos dem. Men de skiter väl i skicket, bara timret kommer. Själv är man tyvärr av den gamla stammen. Som skäms så fort en liten glödlampa är trasig. Jag har hållit med skogstransporter i 50 år, varav 14 år som egen. Det blir bara värre och värre.

– Vår bransch var länge befriad från allt vad ”polacker” heter. Man skrev inte ens kontrakt med skogsbolagen, det var handslag som gällde. Sen kom ekonomerna med i leken… Fast jag vill inte klanka på de finska och estniska förarna. De är väl hitlurade.

Ägaren till BS Logistic, Jaakko Aho, bekräftar att företaget anlitar ett finskt åkeri.

– Vi har tillstånd från Transportstyrelsen. Alla fordon anmäls dit innan de sätts i trafik. Det är vi noga med. Bilarna bemannas sedan med finska eller estniska förare, uppger Aho.

När Transportarbetaren kollar med Transportstyrelsen visar det sig att BS Logistic har tre svenskregistrerade bilar och 41 finska hos myndigheten. Trailern med körförbud då?

Jaakko Aho säger:

– Den är på väg hit nu, vi ska fixa skärmarna. Men menar du att den är obesiktigad? Det visste jag inte. Vi köpte den i våras och fick uppgifter om att allt skulle vara i ordning.

Hur ser Holmen på kritiken från den lokala svenska skogsnäringen? Jeanette Tretten är kommunikationsdirektör:

– Vi genomförde en förhandling i våras och huvuddelen av transporterna gick till ett svenskt åkeri. Men i samband med stormen Ivar behövdes fler bilar. Därför har vi anlitat ett företag som satt in tre finska ekipage. Det har vi godkänt.

– Fast jag kan inte svara på hur många utländska fordon BS Logistik har eller  hur bilarna bemannas.

Holmens agerande har skapat stor irritation i branschen. Vad säger Jeanette Tretten om det?

– Att omförhandla transportöravtal är en del i vår affärsverksamhet. Huvuddelen av körningen gick till ett svensk företag, bara tre bilar är från Finland.

Hur är det då med lagligheten? Kan utländska skogsbilar köra ren inrikestrafik i Sverige? Transportarbetaren har försökt bena ut regelverket och hamnar till slut hos Ulric Långberg, transportpolitiskt ansvarig på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag.

Han konstaterar att det finns ett ”kryphål” i bestämmelserna som gör att svenska företag med trafiktillstånd kan söka tillfälligt trafiktillstånd för utländska lastbilar.

– Tillståndet gäller högst ett år och är tänkt att gälla för tillfälliga arbetstoppar. En förutsättning är också att det skrivs ett nyttjanderättsavtal med det utländska åkeri där bilarna normalt finns.

– En central fråga blir var chaufförerna ska vara anställda och var de ska betala skatt. Rimligen måste det vara i det svenska åkeriet och de bör nog skatta här.

BS Logistic har kollektivavtal med Transport. Förbundets avdelning i Karlstad kommer att kalla åkeriet till förhandling.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.