Nina Frandes
Close
Nina Frandes är ordförande i det unga rumänska chaufförsfacket SLT.
Close

Hon kämpar för rumänska chaufförer

Åkeri. Schysta villkor även för chaufförer från Rumänien, är målet för Nina Frandes. Hon är ordförande i fackförbundet SLT – och är här för att både värva medlemmar och hjälpa utsatta rumänska transportarbetare.

I morgon ska hon träffa lastbilschaufförer i Örebro. Förhoppningsvis många från Rumänien.

– Jag vill prata med dem, höra hur de lever här i Sverige, vad de har för villkor. Göra dem medvetna om att vi finns, och vilka rättigheter de själva har. Facket kan vara en väg bort från det moderna slaveri som finns på vägarna.

Under hela fredagen har hon och assistenten/tolken Delia Moldovan diskuterat samarbete och fackliga frågor på Transports förbundskontor. Det svenska förbundets internationella avdelning står för värdskapet.

– Vi lär oss av de stora och erfarna facken, här och i andra länder, vad det innebär att vara ett fackförbund. Transport bildades ju för över 120 år sedan … för oss är det här som att gå första året i skolan.

SLT är ett ungt förbund för chaufförer i Rumänien. Facket är med i både den europeiska och den internationella transportarbetarfederationen. Samarbete pågår för fullt med systerfacken i Sverige, Danmark och Belgien. Och när Nina Frandes åker på turné för att möta rumänska lastbilschaufförer lägger hon in även Nederländerna och Österrike på sin rutt. Länder där många förare från hennes land jobbar.

Rumänien har en lång historia som diktatur. Numera är fackföreningar inte alls förbjudna, men rumänerna vet inte vilka rättigheter de har, enligt Nina Frandes.

– Många är rädda för att gå med i facket, säger hon och fortsätter:

– Och det finns exempel på chaufförer som blivit av med jobbet när de har sagt ifrån på jobbet eller engagerat sig i facket.

Ett av hennes exempel kommer från Tyskland: Två chaufförer och medlemmar i SLT tog upp att det inte hade fått rätt betalning. Två dagar efter ett möte med företaget slängdes de ut på gatan med alla sina tillhörigheter, inte välkomna att jobba kvar. Efter påtryckningar från facket och den rumänska ambassaden såg den tidigare arbetsgivaren åtminstone till att de fick skjuts till sina privata bilar.

Ett mer positivt exempel beskriver hon från Danmark: Tre chaufförer, varav en var med i facket, fick inte ut sina löner. De var panka och hade inte varit hemma hos sina familjer på tre månader. Men när de övriga två gick med i SLT kunde förbundet, med hjälp av den danska systerorganisationen 3F, pressa företaget att betala ut lönerna. Pengarna kom på två timmar – och fallet uppmärksammades i flera medier.

– Det gjorde att vi fick nya medlemmar, både i Danmark och Rumänien, berättar Nina Frandes.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Johan Danielsson maj 2024

Fusket och utnyttjandet måste få ett slut!

Debatt. Varje år kommer chaufförer från övriga Europa till Sverige för att arbeta. Sex månader i sträck, långt från sina familjer, bor de i sina lastbilar – sover, äter och arbetar till mycket låga löner och ofta orimliga villkor – innan dem åker hem för några dagars vila. Sedan börjar cykeln om igen. Denna verklighet är oacceptabel.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stort sug efter chaufförer trots lågkonjunktur

Åkeri. Arbetslösheten i Sverige stiger och är uppe på 9,4 procent. Men enligt Tyas mätningar är det många åkerier som vill anställa fler.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.