Nina Frandes
Close
Nina Frandes är ordförande i det unga rumänska chaufförsfacket SLT.
Close

Hon kämpar för rumänska chaufförer

Åkeri. Schysta villkor även för chaufförer från Rumänien, är målet för Nina Frandes. Hon är ordförande i fackförbundet SLT – och är här för att både värva medlemmar och hjälpa utsatta rumänska transportarbetare.

I morgon ska hon träffa lastbilschaufförer i Örebro. Förhoppningsvis många från Rumänien.

– Jag vill prata med dem, höra hur de lever här i Sverige, vad de har för villkor. Göra dem medvetna om att vi finns, och vilka rättigheter de själva har. Facket kan vara en väg bort från det moderna slaveri som finns på vägarna.

Under hela fredagen har hon och assistenten/tolken Delia Moldovan diskuterat samarbete och fackliga frågor på Transports förbundskontor. Det svenska förbundets internationella avdelning står för värdskapet.

– Vi lär oss av de stora och erfarna facken, här och i andra länder, vad det innebär att vara ett fackförbund. Transport bildades ju för över 120 år sedan … för oss är det här som att gå första året i skolan.

SLT är ett ungt förbund för chaufförer i Rumänien. Facket är med i både den europeiska och den internationella transportarbetarfederationen. Samarbete pågår för fullt med systerfacken i Sverige, Danmark och Belgien. Och när Nina Frandes åker på turné för att möta rumänska lastbilschaufförer lägger hon in även Nederländerna och Österrike på sin rutt. Länder där många förare från hennes land jobbar.

Rumänien har en lång historia som diktatur. Numera är fackföreningar inte alls förbjudna, men rumänerna vet inte vilka rättigheter de har, enligt Nina Frandes.

– Många är rädda för att gå med i facket, säger hon och fortsätter:

– Och det finns exempel på chaufförer som blivit av med jobbet när de har sagt ifrån på jobbet eller engagerat sig i facket.

Ett av hennes exempel kommer från Tyskland: Två chaufförer och medlemmar i SLT tog upp att det inte hade fått rätt betalning. Två dagar efter ett möte med företaget slängdes de ut på gatan med alla sina tillhörigheter, inte välkomna att jobba kvar. Efter påtryckningar från facket och den rumänska ambassaden såg den tidigare arbetsgivaren åtminstone till att de fick skjuts till sina privata bilar.

Ett mer positivt exempel beskriver hon från Danmark: Tre chaufförer, varav en var med i facket, fick inte ut sina löner. De var panka och hade inte varit hemma hos sina familjer på tre månader. Men när de övriga två gick med i SLT kunde förbundet, med hjälp av den danska systerorganisationen 3F, pressa företaget att betala ut lönerna. Pengarna kom på två timmar – och fallet uppmärksammades i flera medier.

– Det gjorde att vi fick nya medlemmar, både i Danmark och Rumänien, berättar Nina Frandes.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

Mer extremväder i form av översvämningar, värmeböljor, stormar och jordskred är att vänta i klimatkrisens spår. Förberedelser pågår på olika håll i samhället, men hur rustar sig landets åkerier?

Planerar åkerierna för extremväder?

Åkeri. Snökaos med lastbilar som fastnar i långa motorvägsköer, köldsmockor och värmeböljor, översvämningar, jordskred och stormar. Mer extremväder är att vänta på grund av klimatkrisen. Hur rustar sig transportföretagen för att möta hårdare väder?

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.