Hopp för buden
Tidningsbud. Det här handlar om en bransch under hård press – medier i allmänhet och tryckta tidningar i synnerhet. Utsatta och längst ut i kedjan finns tidningsbuden.
– Det är förändringar nästan varje år. Vi har fått väldigt långa rundor, men inte så mycket tid, säger Madelaine Krogh-Svendsen, tidningsbud i Varberg.
Företag runt om i landet varslar tidningsbud om uppsägning. Morgonutdelning läggs ner i glesbygder. Budens distrikt ritas om, blir större men med färre lådor att besöka. Filialer läggs ner.
På orter där varslen har blivit för omfattande ger Transports lokala ombudsmän buden rådet att se sig om efter en annan försörjning.
Bakgrunden är papperstidningarnas vikande upplagor, och med dem minskande annonsintäkter som försvagar koncernernas ekonomi. Allt fler läser dagstidningar digitalt, snart blir de fler än pappersläsarna.
– Med samma runda och färre stopp blir det en ökad kostnad för varje utdelad tidning, konstaterar Tobias Lindberg, analysansvarig på branschorganisationen Tidningsutgivarna.
Hopp till e-handeln
Men det finns hopp. Ett stavas låsbara utrymmen som tidningsbudet kan komma åt för att leverera paket. Både tidningsanalytikern och arbetsgivarna i Medieföretagen skissar på praktiska lösningar som kan göra att merparten av den svällande e-handeln hamnar hos tidningsbuden.
– Det kan vara en stor låda utomhus vid villor, eller en renässans för farstun i lägenheter. Budet kan öppna ett elektroniskt kodlås under en viss tid och leverera paket som är för stora eller för värdefulla för att hänga på dörren, säger Tobias Lindberg.
– Ja, bolagen funderar mycket över affären med låsbara lådor och utrymmen, bekräftar Anders Bergqvist, arbetsrättsjurist på Medieföretagen.
Ett argument för fortsatt morgonutdelning har Örnsköldsviks Allehanda levererat. Upplagetappet blev 12,4 procent under ett drygt års experiment med postutdelning av hela upplagan. När Bonniers köpte koncernen Mittmedia anställdes tidningsbud igen och ÖA kommer återigen till morgonkaffet.
Early Bird
Medan vecko- och månadstidningar (som Transportarbetaren) blivit en naturlig del av tidningsbudens jobb, har distribution av brev och paket lite mer kommit och gått i de olika företagen. Under hösten har dock en rad mediehus satt ner foten och lanserat pakettjänsten Early Bird. Idén är att just kapa åt sig en större del av utdelningen av de varor som svenskarna beställer via nätet.
– Vi täcker 85 procent av hushållen och har goda förhoppningar om att växa vidare, berättar Pelle Lönn, affärsansvarig på Early Bird.
Egentligen har tjänsten funnits i flera år, genom distributionsföretagens nätverk MTD. Skillnaden är att den nu får ett namn och ska marknadsföras hårdare – både till företag som säljer via nätet och kunder som beställer varorna.
En handfull webbshoppar har anslutit sig under hösten, och flera stora företag sägs vara på väg in. Deras kunder kan i sin tur välja tidningsbud – det vill säga Early bird – när de bestämmer hur varorna ska levereras.
Distribution över natten är ett argument i den uppgraderade marknadsföringen. Men även klimat och miljö finns med i reklamen:
– Transportnätet finns ju redan varje natt och en stor del av fordonen är fossilfria, särskilt i städerna, säger Pelle Lönn.
Han framhåller också gärna att alla företag i branschen har kollektivavtal, och att villkoren därmed är säkrade för dem som gör jobbet.
Bisysslor blir huvudsaken?
Transports centrala ombudsman inom tidningsdistribution ser nya uppgifter för buden som en av flera vägar att möta de minskade pappersupplagorna.
– Men om och när paket blir huvudsysslan och tidningsdistribution en bisyssla är det logiskt att buden kommer in i stora transportavtalet, säger Magnus Thelander.
Experten från Tidningsutgivarna, Tobias Lindberg, ser trots allt en hygglig framtid för själv tidningarna. Han hänvisar till en studie från den globala konsultfirman Mather Economics, som visar att läsare är beredda att betala mer för sin tryckta tidning.
– Det finns självklart en smärtgräns. Men företagen kan utveckla sin produkt, göra tidningen än mer relevant. Print har vissa styrkor jämfört med digitala tidningar – som presentation och överskådlighet.
Slutord från en medieanalytiker, positiva för den som räknar med att fortsätta försörja sig som tidningsbud.