Hopplöst att granska arbetsgivare åt AF
Arbetsmarknad. Mycket tid. Mycket jobb. Mycket pengar till arbetsgivarna. Men inget besked om resultatet. Transport och andra fack är irriterade över sitt uppdrag att granska arbetsgivare åt Arbetsförmedlingen.
Lennart Sköld, ombudsman på Transport i Uddevalla, är en av dem som granskar arbetsgivare, inom transportbranscher, som vill anställa med olika former av bidrag från Arbetsförmedlingen. I till exempel Uddevalla handlar det om mellan 15 och 20 ärenden i veckan. Samma uppdrag har ombudsmännen på de andra avdelningarna.
– Det känns hopplöst ibland, säger Bo Nilsson på Stockholmsavdelningen. Här handlar det mest om åkeriföretag och taxi, och man undrar vart våra synpunkter egentligen tar vägen.
Ombudsmännen har fem dagar på sig att yttra sig när Arbetsförmedlingen skickar över ett ärende. Myndigheten vill veta om facket anser att en person med någon typ av lönebidrag bör få anställning hos arbetsgivaren.
– Vi säger nej till alla företag som inte har kollektivavtal, säger Lennart Sköld. Det tycker vi är olämpliga arbetsplatser.
Han efterlyser besked från Arbetsförmedlingen om den verkligen tar hänsyn till samrådsyttrandena från Transport. Facken får aldrig återkoppling efteråt, och detta har kritiserats från flera olika Transportavdelningar och andra LO-förbund. Men på det har Arbetsförmedlingen ett rakt svar:
– Sekretessreglerna gör att vi inte kan berätta när någon får ett jobb, säger Anna Araskog, tillförordnad sektionschef på Arbetsförmedlingen.
– Jag förstår att de blir frustrerade på facken om medlemmar hör av sig med problem efter att förbunden själva har sagt nej till en anställning. Men de måste lita på att arbetsförmedlarna använder deras information på rätt sätt.
LO har föreslagit att facken ska få betalt för dessa samråd. Men trots att uppdraget tar mycket tid är Lennart Sköld osäker på om ersättning för nedlagt arbete är rätt väg.
– Då kanske kraven på vårt granskningsarbete blir hårdare, säger han.
LO har skickat sitt förslag att facken ska ersättas för jobbet med samråd i ett brev till regeringen. Något svar har efter snart en månad inte kommit.
Hotell- och restaurangfacket har gått ut med hård kritik mot fackens gratisarbete. Per Persson, förbundets avtalssekreterare, berättar att HRF svarar på 17 500 samrådsfrågor varje år. Det är 5,5 procent av Arbetsförmedlingens samtliga förfrågningar. Transportbranschen står för en lägre andel av samråden, 1,5 procent.
Arbetsgivarna i hotell- och restaurangbranschen får 1,6 miljarder kronor i statligt lönestöd under ett år. Sammanlagt går det åt mellan fyra och fem heltidstjänster på förbundets avdelningar för att hantera samråden.
– Sedan berättar lokalombudsmännen att 95 procent av alla lönetvister handlar om personer med någon form av statligt lönestöd, säger Per Persson.