Close
Helsingborgs hamns sajt utsattes på måndagen för en attack, som gjorde att sajten låg nere en kortare tid. Hot av det här slaget har blivit vanligare sedan Ryssland inledde kriget mot Ukraina, enligt hamnansvariga. (GENREBILD)
Close
Kriget i Ukraina

Hot i skuggan av kriget

Hamn. Ryssland exporterar i dag mer olja än före anfallskriget mot Ukraina. En rysk skuggflotta rundar de sanktioner EU infört. Svenska hamnar har också flera gånger hackats, ett hot som ökat efter den ryska invasionen av grannlandet.

Bara under maj månad i år passerade nära 200 tankfartyg med rysk olja den svenska västkusten, rapporterar Göteborgs-Posten (GP). Fartyg som ofta är äldre och flaggade i länder utanför EU samt har oklara ägandeförhållanden. Klart är däremot att förhållandena gör det möjligt att sälja oljan till valfritt pris, i strid mot gällande sanktioner.

De sanktioner som den Europeiska unionen införde efter det ryska anfallet i februari 2022 är avsedda att slå mot Rysslands export av råolja, landets viktigaste exportprodukt: EU-länder ska bara serva olje­tankers så länge oljan säljs i länder som inte skrivit under sanktionerna och priset inte är högre än det tillåtna pristaket, i dagsläget 60 dollar per fat.

– Östersjöområdet är den stora supermotorvägen för rysk olja. Vi ser precis lika mycket trafik där som tidigare, säger Rysslandsexperten Craig Kennedy vid Harvard’s Davis Center i Cambridge i USA, till GP.

Craig Kennedy förklarar i tidningen att över 50 procent av Rysslands sjöfraktade olja fortfarande exporteras via Östersjön eftersom det inte finns tillgänglig infrastruktur för att rikta om flödet.

Men tillgången på fartyg är begränsad och Kennedy framhåller att Ryssland därför fortfarande är starkt beroende av fartyg från västländerna.

– Moskva letar desperat efter tankers som inte är försäkrade genom den internationella gruppen, då de fartygen vanligtvis kan transportera gods som är prissatt över pristaket utan att riskera lagliga eller kommersiella påföljder, säger Craig Kennedy.

Ryssland söker alltså fartyg som kan runda sanktionerna, försäkrade hos bolag med betydligt mindre transparens. Dessa fartyg kallas skuggartyg.

Tickande miljöbomb

Fartygen i den så kallade skuggflottan är inte en homogen massa men det finns vissa likheter. Frekventa byten av såväl namn som ägare och flaggstat är några, liksom oklara ägarstrukturer.

– I många fall är det nästintill omöjligt att endast utifrån den offentliga informationen som finns tillgänglig kunna avgöra vilka de slutgiltiga ägarna är, säger Craig Kennedy.

Tidningen GP har kartlagt samtliga oljefartyg som hämtat olja i ryska oljehamnar och sedan passerat mellan Danmark och Sverige under maj i år. Totalt rör det sig om 193 fartyg, vilket innebär att det i snitt dagligen passerar 6–7 fartyg med rysk råolja eller andra oljeprodukter utanför den svenska västkusten.

Av de nära 200 fartygen är mer än hälften av dem 15 år eller äldre, en ålder då en olje­tanker i regel börjar närma sig slutet av sin livslängd. Men bara i maj passerade ett 20-tal tankfartyg som var över 20 år gamla förbi Skagen.

Enligt experter som GP talat med utgör de äldre fartygens ökade närvaro ­utanför Sveriges och Danmarks kuster också ökade risker för miljökatastrofer.

Attacker mot hamnsajter

Sedan Ryssland inledde sin invasion av Ukraina har hot av olika slag ökat mot svenska hamnar. Ett exempel är överbelastningsattacker. Målet med dessa är att slå ut webbplatser och servrar för att göra dem obrukbara.

På måndagen hackades flera svenska hamnars sajter, bland annat Sundsvalls hamns och Helsingborgs hamnsajter. På sajterna finns bland annat all information för fartyg som ska anlöpa hamnarna.

Det är andra gången som Helsingborgs hamn utsätts för en sådan här form av överbelastningsattack. Denna gång kunde attacken snabbt avvärjas och sajten låg bara nere i tio minuter.

– Det var leverantörer till hamnens sajt som drabbades, och de har löst det genom att blockera IP-adresserna där det kommit mycket trafik som inte stämmer, säger Helsingborgs hamns kommunikationsansvariga, Zandra Lindell, till Helsingborgs Dagblad.

Hon gör bedömningen att antalet hot av det här slaget ökat mot Helsingborgs hamn sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina inleddes. Den här gången var leverantören förberedd:

– Sajten låg nere för alla i totalt tio minuter, innan de hittade vilka ip-adresser som skulle blockeras. Nu kommer både våra kunder och vi åt den, säger Zara Lindell.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Foodorabud på moped åker på snöig innerstadsgata i Stockholm

Ett steg mot bättre villkor för plattformsarbetare

Gigarbetare. Regeringen tar hjälp av arbetsmarknadens parter för att förbättra plattformsarbetarnas villkor. Utredare tillsatt för att få en svensk lag på plats.

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.