Hotad naturresurs bakom betongen

Hela hjullastaren skakar när Patrik Bergkvist kör in den tunga skopan i Munsös mäktiga grusås. Brytningen i täkten har pågått i 140 år. Fast snart kan det vara slut. Statsmakterna har bestämt att det värdefulla naturgruset ska ersättas av krossat berg.

En lastbil kör nedför den branta slingan till Jehanders grustäkt i Bålsta, några mil norr om Stockholm. Ett moln av damm driver bort mot den konstgjorda sjö som upptar halva täktens yta.

– Vattnet är azurblått, som du ser. Inte blygrått som Mälarens. Varför ljuset bryts så vet jag faktiskt inte, säger Niclas Pettersson.

Han är produktionschef på Jehanders anläggningar i Stockholmsregionen, bland annat täkterna i Bålsta och Löten ute på Munsö. I Bålsta började brytningen 1964. Täkten har i decennier försett norra Stockholm med basmaterialet till betongen. Till broar, bostadshus och kontorskomplex.

Nu är åsen i stort sett borta. Utvinningen sker i stället på djupet. Geologerna har funnit att det åtråvärda naturgruset sträcker sig bortåt 60 meter ner i marken.

Sjöbrytningen sker med specialutrustning. Fast det är inte särskilt avancerat. Ett vajerspel släpar en tung skopa längs sjöbotten och den drar med sig tonvis med sand, grus och rundslipade stenar.

Fångsten hamnar på land, via en ramp. Med hjälp av hjullastare förs ”ballastmaterialet” sedan till en sorteringsanläggning. I änden av de olika transportbanden kommer allt från fin sand – korn på 0–8 millimeter, till rejäla stenbumlingar.

Niclas Pettersson har jobbat med sand, grus och makadam i många år. Han erkänner utan omsvep att han är lite miljöskadad. Det är numera svårt att gå över en vanlig badstrand utan att reflektera över kornstorlek och tänkbara bergarter.

Grustäkten i Bålsta har fått namn efter den lilla byn Wij. Tillståndet för brytning gäller fram till år 2020. Då är tanken att hela täktområdet ska vara urkarvat och förvandlat till en stor sjö, bara några meter från Mälaren.

Vid sidan av sjöbrytningen producerar man jord. Grus och lera blandas med hitfraktad torv och kompost. Den svarta myllan säljs sedan som planterings- eller anläggningsjord.

Det finns också krossmaskiner som omvandlar berg till grus. En del av sjömaterialet är så grovt att det måste finfördelas – för att bli säljbart. Inom området finns dessutom granitklack, som också ska brytas och tas om hand innan täkten slutligen avvecklas.

För vanliga människor är grus antagligen grus. Varken mer eller mindre. Fast Niclas Pettersson beskriver det ändå som ”hokus pokus” när byggföretagen beställer olika storlekar och blandningar, när betong med särskilda egenskaper ska röras ihop.

En av de stora utmaningarna för branschen är att skapa krossgrus som blir lika runt och gjutmässigt bra som det inlandsisen lämnade efter sig för 10 000 år sedan.

Bakgrunden är en omvärdering av grusåsarna. Den som flyger över Sverige ser på många håll de 20, 30, 40 meter höga ryggarna som ringlar genom landskapet. På hundratals platser syns också spår efter brytning. Öppna vita sår i moder Sveas gröna hud.

Är det egentligen ont om naturgrus, är det på väg att ta slut? Frågan går till Karin Grånäs, förste statsgeolog på den statliga myndigheten, SGU, Sveriges geologiska undersökning:

– Det är en bristvara på många håll i landet. Naturgruset är inte jämnt fördelat. I Storstockholm är det akut brist. I Göteborgsregionen också. Fast i Västsverige var tillgången dålig redan från början. Där var man tidigt ute och lärde sig krossa berg.

– Riksdagen har slagit fast att användningen av naturgrus ska minska. Främsta skälet är grusåsarna fungerar som vattentäkter. De förstörs när man bryter gruset.

Grusåsen har inte bara förmågan att genom kapillärkraften suga upp och magasinera grundvatten långt över den omgivande marknivån. Sanden och gruset fungerar dessutom som reningsverk.

Brytningen av naturgrus har minskat. Från 50–60 miljoner ton årligen i början av 1990-talet, till omkring 13 miljoner ton i dag. För att nå 2010 års mål – tolv miljoner ton – infördes en punktskatt på naturgrus. Just nu är den 13 kronor per ton.

– Skatten hade ingen större inverkan. Andra åtgärder har varit effektivare. Som när Vägverket införde totalstopp för naturgrus vid vägbyggnationer. Bara krossat berg får användas, säger Karin Grånäs.

I vissa regioner, som södra Vättern, Dalarna och Norrbotten finns gott om grusavlagringar. Kruxet är att avståndet till storstadsregionerna är långt. Grus är en lågvärdig produkt där höga transportkostnader snabbt äter upp värdet av det som ligger på flaket.

Ute på Munsö, en av Mälaröarna ett par mil från huvudstaden, ligger Jehanders äldsta täkt, Löten. Här började brytningen 1874. Arbetarna skyfflade för hand och gruset lastades på segelskutor, så kallade sandkilar, för transport in till huvudstaden.

Olle Groth är arbetsledare i Löten. Han blir överraskad över Transportarbetarens oanmälda besök, men tar sig ändå tid för en guidad tur i täkten, som numera täcker ett par kvadratkilometer.

– Varje grustag är unikt och åsen bjuder hela tiden på överraskningar. På vissa ställen finns inslag av lera. Det vill kunderna absolut inte ha i betongen, förklarar Olle.

Med fyrhjulsdriven jeep far vi upp på krönet av den 35 meter höga grusåsen. Ett surrealistiskt ökenliknande landskap öppnar sig framför våra fötter. I en jättelik tall häckar ett fiskgjuspar. Längre bort, i en sandbank, har backsvalorna grävt ut sina hålor.

– De är fridlysta. Vi gör vad vi kan för att inte störa häckningen, inflikar Olle.

Löten har tillstånd att fortsätta utvinningen till 2015. Jehanders har ansökt om förlängning. Bollen ligger hos Länsstyrelsen.

I löten tas grus ur den väldiga åsen, men även på djupet – genom sjöbrytning. Skopan finns på en flytande ponton.

Allt material tippas på ett galler. Under rullar ett transportband som för gruset och stenarna vidare mot sorteringsanläggningen. Den ser ut som ett Mekano-bygge från min barndom och härstammar mycket riktigt från 1960- och 1970-talet.

Olle Groth berättar om glansdagarna. Det var när miljonprogrammet byggdes. Förorter med namn som Tensta och Rinkeby. Under det mest hektiska året skeppade Löten ut uppåt en miljon ton grus.

Fortfarande går i princip allt material i väg med båt. Med Jehanders två egna fartyg.

– Det är en fördel med sjötransporterna. Det minskar miljöpåverkan, jämfört med lastbil. Jag hoppas att vi får fortsätta efter 2015. Gruset är bra här i Löten, säger Olle Groth.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.