Hotande sopkaos uteblir – i vart fall tillfälligt

I december varnade Stockholms sopgubbar för sopkaos till våren. Renhållarna på företaget Liselott Lööf hade då sagt nej till fortsatt arbete i sex månader – när de ändå riskerar att förlora jobben när stadens upphandling blir klar. Men nu har sopgubbarna ändrat sig och Liselotte Lööf förlänger avtalet med staden.

– Upphandlarna på Stockholm Vatten har backat på flera viktiga punkter. Det handlar bland annat om hur och när sopkärlen ska registreras. Därför är vi beredda att jobba vidare, säger Mats Björnberg som kör in sopor på Södermalm.

Miljöarbetarna i Stockholm är en stridbar grupp som kämpat i många år för bättre arbetsmiljö och för att behålla ett lönesystem som baseras på hur mycket avfall som hanteras.

Precis som i övriga Sverige hamnar deras arbetsvillkor i fokus var gång kommunen upphandlar.

I Stockholm styrs avfallshämtningen av bolaget Stockholm Vatten. För ett par år sedan inledde bolaget en ny stor upphandling av sophämtningen, med sikte på den 1 april 2017.

Vinnare blev Reno Norden och Sita/Suez, samtidigt som konkurrenten Liselotte Lööf skulle förlora ett kontrakt som i dag omfattar halva staden.

Men upphandlingen överklagades. Först en gång. Staden fick då bakläxa och började om på ny kula. Även den andra upphandlingsrundan överklagades och ärendet ligger nu hos Förvaltningsrätten. Beslut kommer tidigast i januari.

Förseningen ställer till problem. När vinnarna väl är utsedda tar det normalt uppåt ett år innan entreprenörerna fått fram sopbilar och personal.

För att rädda verksamheten frågade Stockholm Vatten om de nuvarande aktörerna – Liselotte Lööf och Reno Norden – kunde fortsätta köra under en övergångsperiod.

På Liselotte Lööf sa de anställda nej. Ett beslut som sopgubbarna nu omprövat, med resultat att Liselotte Lööf sagt ja till att fortsätta hämta in sopor till september 2017. Mats Björnberg förklarar varför sopgubbarna svängt:

– Bland sopgubbarna finns en stor besvikelse över Stockholm Vattens agerande. Upplevelsen är att tjänstemännen inte lyssnar på oss. Men nu har staden ändå gått med på att låta oss jobba på samma sätt som förut.

– Vi slipper bära namnbrickor, som var ett krav i den nya upphandlingen. Vi har nog med kontroverser och hot ändå, från otåliga bilister.

Ett annat krav som Stockholm Vatten backar från är att miljöarbetare som precis tömt ett kärl måste låta bilen stå kvar precis vid hämtstället, var gång en avvikelse ska knappas in i datorn i lastbilshytten.

– I ett villaområde där gubbarna tömmer låt säga 700 kärl kan 150 bli felregistrerade. Vi måste kunna köra undan bilen och släppa fram bilister, innan vi går in manuellt i datasystemet.

– Att klättra in och ut i en lastbilshytt hundratals gånger varje dag sliter på kroppen. Det är ett arbetsmiljöproblem som förstås förvärras om man tvingas göra det 150 gånger extra, säger Björnberg.

Helt problemfri blir kanske inte våren för stockholmarna. Många av sopbilarna har rullat i sju år och är närmast skrotfärdiga.

– Vi kör runt i tesilar. Det sprutar lakvatten åt alla håll på grund av rosthålen, säger en sopgubbe.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Boel Godner är kommunstyrelsens ordförande i Södertälje. Foto: Liza Simonsson

”Fungerar avskräckande”

Miljöbrott. – Vi tror att arbetet ger effekt och upplever att problemen minskat de senaste åren. Vi polisanmäler misstänkta fall av illegal dumpning, säger Södertäljes kommunstyrelses ordförande Boel Godner (S).

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Här används ”sopspioner” i kampen mot brottslig dumpning

Södertälje. Små och stora brott – en sängbotten ställd framför pappersinsamlingen, en brinnande soptipp. I hela landet har kriminell avfallshantering fått ökad uppmärksamhet. I Södertälje arbetar ett par kommunala tjänstemän mot brottsligheten – som ”sopspioner”.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.