Hotet om deltid hänger kvar på Landvetter
Flygbolaget SAS håller fast vid att delar av markpersonalen på Landvetter i Göteborg ska tvingas ner på deltid. Transport motsätter sig förändringen, men förhandlingarna håller på att haverera. SAS säger nej till alla fackliga förslag till lösningar, uppger besvikna förhandlare i Transport.
När omorganisationen presenterades tidigare i år hade arbetsgivaren inte ens tänkt kalla till MBL-förhandling.
SAS vill att en stor del av arbetsstyrkan ska gå ner till 25 eller 75 procent. Företaget hävdar att det är den enda lösningen för att få ihop schemat. Om SAS får sin vilja igenom kommer vissa arbetspass bara att bli två, tre timmar långa.
Transport kallade till förhandlingar och första ronderna har nu genomförts.
Robert Langholtz är ordförande i den lokala transportklubben. Han berättar att personalen själva har tagit fram schemalösningar, för att försöka möta arbetsgivarens krav. Men SAS vill inte ens beakta förslagen, uppger Langholtz.
– Jag förstår inte hur företaget tänker, vi är redan underbemannade. Det här är inte 1800-talet. Det går inte att driva på oss mer, säger han.
Inför förhandlingarna har arbetsgivaren varit senfärdig med att lämna ut beslutsunderlag, anser facket. Det ledde till att Transports representanter tvingades ajournera den andra förhandlingsomgången, till i morgon, fredagen den 13 december.
Personalen har också via aktiv handling visat att man inte klarar fler nedskärningar. Genom att helt enkelt följa säkerhetsföreskrifter till punkt och pricka under en dag hamnade nästan alla fordon i verkstaden.
– Gubbarna gjorde det för att visa hur mycket de i vanliga fall tummar på säkerheten. Man gör det dagligen, av lojalitet mot företaget, säger Robert Langholtz.
Transportarbetaren har sökt den lokala SAS-chefen Charlotta Brorsson för en kommentar, utan framgång.