Hovrätten sänkte bötesstraff för kör- och vilotidsbrott
En lastbilsförare som dömts till 4 500 kronor i böter för kör- och vilotidsbrott, har fått böterna kraftigt sänkta i hovrätten. Åklagaren ville se högre böter, och överklagade till hovrätten – som i stället mer än halverade straffet.
Hovrätten för västra Sverige har nyligen avgjort två överklagade kör- och vilotidsärenden. Det ena fallet rör en 43-årig lastbilsförare som överskridit den föreskrivna körperioden på 4,5 timmar innan han tog rast. Dessutom hade han bara tagit ut en dygnsvila på 8,5 timmar, inte de föreskrivna nio timmarna.
Mannen hävdade att det var ett oavsiktligt misstag. Han hade en äldre modell av färdskrivare, som inte aktivt varnade honom för att tiderna överskridits.
Men tingsrätten invände att en lastbilsförare är skyldig att själv hålla reda på kör- och vilotiderna, och dömde mannen till 4 500 kronor i böter.
Åklagaren, som yrkat på 6 000 kronor, överklagade till hovrätten – som sänkte bötesbeloppet till 1 500 kronor.
– Jag vill nog påstå att åtalet skulle ha ogillats. Men hovrättsdomen blev ju åtminstone ett fall framåt när det gäller bötesbeloppet, säger Thomas Morell, Sveriges Åkeriföretags regionchef i Skaraborg, som var mannens ombud i processen.
Det andra fallet rör en 45-årig chaufför, som vid sex tillfällen missat att skriva in start- och slutland i färdskrivaren. Han hade bara fört in uppgifterna när färdskrivaren begärt det, alltså varje gång förarkortet satts in respektive tagits ut ur skrivaren. 45-åringen kör bara inrikes, och visste inte att uppgifterna om start- och slutland skulle skrivas in efter varje avslutat arbetspass.
Åklagaren ville få honom dömd till 10 000 kronor i böter, men Göteborgs tingsrätt ogillade åtalet.
Då vände sig åklagaren till hovrätten, som dömde 45-åringen för brott mot förordningen om kör- och vilotider samt för brott mot förordningen om färdskrivare. Påföljden sattes dock till 3 500 kronor.
– Så det blev ju en mer nykter påföljd än åklagaren ville ha, men jag tycker att chauffören borde ha friats även i hovrätten. Det tekniska systemet är långt ifrån bra – det är väldigt lätt att göra fel, fast man har ambitionen att göra rätt. Det drabbar både förare och åkare, säger Thomas Morell.