Hovrätten sänkte bötesstraff för kör- och vilotidsbrott

En lastbilsförare som dömts till 4 500 kronor i böter för kör- och vilotidsbrott, har fått böterna kraftigt sänkta i hovrätten. Åklagaren ville se högre böter, och överklagade till hovrätten – som i stället mer än halverade straffet.

Hovrätten för västra Sverige har nyligen avgjort två överklagade kör- och vilotidsärenden. Det ena fallet rör en 43-årig lastbilsförare som överskridit den föreskrivna körperioden på 4,5 timmar innan han tog rast. Dessutom hade han bara tagit ut en dygnsvila på 8,5 timmar, inte de föreskrivna nio timmarna.

Mannen hävdade att det var ett oavsiktligt misstag. Han hade en äldre modell av färdskrivare, som inte aktivt varnade honom för att tiderna överskridits.

Men tingsrätten invände att en lastbilsförare är skyldig att själv hålla reda på kör- och vilotiderna, och dömde mannen till 4 500 kronor i böter.

Åklagaren, som yrkat på 6 000 kronor, överklagade till hovrätten – som sänkte bötesbeloppet till 1 500 kronor.

– Jag vill nog påstå att åtalet skulle ha ogillats. Men hovrättsdomen blev ju åtminstone ett fall framåt när det gäller bötesbeloppet, säger Thomas Morell, Sveriges Åkeriföretags regionchef i Skaraborg, som var mannens ombud i processen.

Det andra fallet rör en 45-årig chaufför, som vid sex tillfällen missat att skriva in start- och slutland i färdskrivaren. Han hade bara fört in uppgifterna när färdskrivaren begärt det, alltså varje gång förarkortet satts in respektive tagits ut ur skrivaren. 45-åringen kör bara inrikes, och visste inte att uppgifterna om start- och slutland skulle skrivas in efter varje avslutat arbetspass.

Åklagaren ville få honom dömd till 10 000 kronor i böter, men Göteborgs tingsrätt ogillade åtalet.

Då vände sig åklagaren till hovrätten, som dömde 45-åringen för brott mot förordningen om kör- och vilotider samt för brott mot förordningen om färdskrivare. Påföljden sattes dock till 3 500 kronor.

– Så det blev ju en mer nykter påföljd än åklagaren ville ha, men jag tycker att chauffören borde ha friats även i hovrätten. Det tekniska systemet är långt ifrån bra – det är väldigt lätt att göra fel, fast man har ambitionen att göra rätt. Det drabbar både förare och åkare, säger Thomas Morell.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.