Carolina Nolasco Gil Roth arbetar som ordningsvakt och är ungdomsansvarig i Transports Stockholmsavdelning. Vid sidan av jobbet, facket och styrketräningen ägnar hon mycket tid åt Coffie, en 38-kilos Amstaff.
Close
Carolina Nolasco Gil Roth arbetar som ordningsvakt och är ungdomsansvarig i Transports Stockholmsavdelning. Vid sidan av jobbet, facket och styrketräningen ägnar hon mycket tid åt Coffie, en 38-kilos Amstaff.
Close

Hundfrälst väktare värnar om de unga

Månadens medlem. Carolina Nolasco Gil Roth jobbar som ordningsvakt och är ungdomsansvarig i Transports Stockholmsavdelning. När hon klev ut i arbetslivet för tio år sedan möttes hon av svartjobb och skitvillkor.

– Många unga vet ingenting om facket. Jag vill ge dem kunskap. Berätta allt det som jag själv hade behövt veta.
Carolina har precis klivit av pendeltåget vid Spånga station, strax väster om Stockholm. Några steg före henne går Coffie, en ovanligt biffig Amstaff. Eller American staffordshire terrier som rasen egentligen heter. Carolina och Coffie är på väg till djursjukhuset. Coffie är uppspelt.

– För det finns ju tjejer där! Och det vet ju du, Coffie, eller hur? säger Carolina med värme i rösten.

Coffie svarar inte. Han har fullt upp med att sniffa på all gul snö längs med gångvägen. Då och då stannar han i steget och bättrar på de bleka fläckarna.

Efter ett par minuter är vi framme vid sjukhuset. Coffie, som numera är hundpensionär, vet antagligen inte vad som väntar. Tassarna ska renoveras efter ett fult svampangrepp och doktorn kommer dessutom ordinera ultraljud. För prostatan.

Vi sätter oss i väntrummet. Coffie får nästan spader när det kommer in tre anorektiska fröknar av vinthundsmodell med täcken på ryggen.

– Åh, blir du kär nu igen, suckar Carolina och Coffie viftar som besatt med svansen, det vill säga en stump på fem centimeter.

Matte och Amstaff blir uppropade och försvinner in i behandlingsrummet. För en reporter som bara har kvalster som husdjur är det kombinerade djurlasarettet och zoo-butiken spännande. På hyllorna trängs kattsand med olika dofter, hundtandborstar och speciella hundbajspåsar i storpack. På väggen sitter en reklamaffisch som berättar att det just nu är extrapris på kastrering.

Efter en stund kommer Carolina ut igen. Coffie också. Han har fått tassarna skrapade, piller mot prostatan och en räkning på 2 800 spänn. Fast försäkringen tar det mesta, inflikar Carolina, samtidigt som herr Amstaff på nytt kärar ner sig. Den här gången i en vettskrämd ung labradorflicka.

På väg mot ett litet kafé i Spånga centrum berättar Carolina att hon just nu lägger det mesta av fritiden på tre saker: Coffie, som hon fött upp sedan han var valp. Plus styrketräning. Tidigare storsatsade hon på judo och jiu-jitsu, men en bruten fotled kom emellan. Så nu blir det vanliga styrkepass fyra, fem gånger i veckan.

Och så det här med facket då. Carolina har nyligen utsett till ungdomsansvarig. Hon är skyddsombud och engagerad i avdelningens livaktiga bevakningssektion.

Hur ser hon och andra ungdomar på dagens arbetsmarknad? På facket?

Carolina säger:

– Många känner en otrolig press. Det har blivit mycket större krav. På utbildning, betyg, yrkeserfarenhet, kontakter…

– När jag träffar ungdomar är det nästan ingen som vet något om facket. Man har hört talas om det, men få känner till hur arbetsmarknaden är organiserad och vilka regler som gäller. Kollektivavtal är som ufo:n. Samma sak gäller för politiken. Intresset är svalt där också.

För åtta, tio år sedan var Carolina själv i samma situation. Hon sökte en rad jobb, bland annat inom restaurangnäringen.

– Det var mycket svart lön. En av arbetsplatserna blev jag hänvisad till, av Arbetsförmedlingen. Jag arbetade långa pass, uppåt 16–18 timmar, och fick 65 kronor i timmen. I handen.

– Samtidigt la chefen på mig väldigt mycket ansvar. Som att räkna kassan och låsa efter stängningsdags. Ofta fick jag förvara dagskassorna i mitt klädskåp. Jag kunde ha 200 000–300 000 kronor liggande. Det var inte klokt.

Carolina berättar att hon under de första åren bytte jobb många gånger och var med i fyra olika fackförbund. När hon ringde facket, blev bemötandet inte alltid vad hon förväntat sig:

– En del ombudsmän var trötta och oengagerade. Jag råkade ut för en hel del motgångar och oftast fick jag själv luska ut hur det egentligen skulle vara. De erfarenheterna är skälet till att jag engagerar mig fackligt nu. Jag vill gå ut till unga och informera. Förmedla att facket behövs, att det faktiskt är askul att jobba fackligt!

På uppsökerier och gymnasieskolor har Carolina träffat mängder av ungdomar. Vad förväntar de sig av Transport?

– Att facket syns mer. Minst 80 procent svarar det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Frida Bergström jobbar som miljöarbetare på Eskilstuna Strängnäs Energi och Miljö.

Ett lyft att byta från vårdjobb till miljöarbete

Mötet. Frida Bergström är fjärde generationens miljöarbetare och fackligt skyddsombud. På vinterhalvåret kombinerar hon arbetsmiljöarbetet med att hoppa in där det behövs, på sommaren kör hon en specialbyggd kärltvättsbil.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.