Carolina Nolasco Gil Roth arbetar som ordningsvakt och är ungdomsansvarig i Transports Stockholmsavdelning. Vid sidan av jobbet, facket och styrketräningen ägnar hon mycket tid åt Coffie, en 38-kilos Amstaff.
Close
Carolina Nolasco Gil Roth arbetar som ordningsvakt och är ungdomsansvarig i Transports Stockholmsavdelning. Vid sidan av jobbet, facket och styrketräningen ägnar hon mycket tid åt Coffie, en 38-kilos Amstaff.
Close

Hundfrälst väktare värnar om de unga

Månadens medlem. Carolina Nolasco Gil Roth jobbar som ordningsvakt och är ungdomsansvarig i Transports Stockholmsavdelning. När hon klev ut i arbetslivet för tio år sedan möttes hon av svartjobb och skitvillkor.

– Många unga vet ingenting om facket. Jag vill ge dem kunskap. Berätta allt det som jag själv hade behövt veta.
Carolina har precis klivit av pendeltåget vid Spånga station, strax väster om Stockholm. Några steg före henne går Coffie, en ovanligt biffig Amstaff. Eller American staffordshire terrier som rasen egentligen heter. Carolina och Coffie är på väg till djursjukhuset. Coffie är uppspelt.

– För det finns ju tjejer där! Och det vet ju du, Coffie, eller hur? säger Carolina med värme i rösten.

Coffie svarar inte. Han har fullt upp med att sniffa på all gul snö längs med gångvägen. Då och då stannar han i steget och bättrar på de bleka fläckarna.

Efter ett par minuter är vi framme vid sjukhuset. Coffie, som numera är hundpensionär, vet antagligen inte vad som väntar. Tassarna ska renoveras efter ett fult svampangrepp och doktorn kommer dessutom ordinera ultraljud. För prostatan.

Vi sätter oss i väntrummet. Coffie får nästan spader när det kommer in tre anorektiska fröknar av vinthundsmodell med täcken på ryggen.

– Åh, blir du kär nu igen, suckar Carolina och Coffie viftar som besatt med svansen, det vill säga en stump på fem centimeter.

Matte och Amstaff blir uppropade och försvinner in i behandlingsrummet. För en reporter som bara har kvalster som husdjur är det kombinerade djurlasarettet och zoo-butiken spännande. På hyllorna trängs kattsand med olika dofter, hundtandborstar och speciella hundbajspåsar i storpack. På väggen sitter en reklamaffisch som berättar att det just nu är extrapris på kastrering.

Efter en stund kommer Carolina ut igen. Coffie också. Han har fått tassarna skrapade, piller mot prostatan och en räkning på 2 800 spänn. Fast försäkringen tar det mesta, inflikar Carolina, samtidigt som herr Amstaff på nytt kärar ner sig. Den här gången i en vettskrämd ung labradorflicka.

På väg mot ett litet kafé i Spånga centrum berättar Carolina att hon just nu lägger det mesta av fritiden på tre saker: Coffie, som hon fött upp sedan han var valp. Plus styrketräning. Tidigare storsatsade hon på judo och jiu-jitsu, men en bruten fotled kom emellan. Så nu blir det vanliga styrkepass fyra, fem gånger i veckan.

Och så det här med facket då. Carolina har nyligen utsett till ungdomsansvarig. Hon är skyddsombud och engagerad i avdelningens livaktiga bevakningssektion.

Hur ser hon och andra ungdomar på dagens arbetsmarknad? På facket?

Carolina säger:

– Många känner en otrolig press. Det har blivit mycket större krav. På utbildning, betyg, yrkeserfarenhet, kontakter…

– När jag träffar ungdomar är det nästan ingen som vet något om facket. Man har hört talas om det, men få känner till hur arbetsmarknaden är organiserad och vilka regler som gäller. Kollektivavtal är som ufo:n. Samma sak gäller för politiken. Intresset är svalt där också.

För åtta, tio år sedan var Carolina själv i samma situation. Hon sökte en rad jobb, bland annat inom restaurangnäringen.

– Det var mycket svart lön. En av arbetsplatserna blev jag hänvisad till, av Arbetsförmedlingen. Jag arbetade långa pass, uppåt 16–18 timmar, och fick 65 kronor i timmen. I handen.

– Samtidigt la chefen på mig väldigt mycket ansvar. Som att räkna kassan och låsa efter stängningsdags. Ofta fick jag förvara dagskassorna i mitt klädskåp. Jag kunde ha 200 000–300 000 kronor liggande. Det var inte klokt.

Carolina berättar att hon under de första åren bytte jobb många gånger och var med i fyra olika fackförbund. När hon ringde facket, blev bemötandet inte alltid vad hon förväntat sig:

– En del ombudsmän var trötta och oengagerade. Jag råkade ut för en hel del motgångar och oftast fick jag själv luska ut hur det egentligen skulle vara. De erfarenheterna är skälet till att jag engagerar mig fackligt nu. Jag vill gå ut till unga och informera. Förmedla att facket behövs, att det faktiskt är askul att jobba fackligt!

På uppsökerier och gymnasieskolor har Carolina träffat mängder av ungdomar. Vad förväntar de sig av Transport?

– Att facket syns mer. Minst 80 procent svarar det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Månadens medlem
Jonna Grip. Foto: Justina Öster

”Det är kul att gå på möten”

Fackligt arbete. ”Vi kommer från Transport”. ”Jaha, vad ska ni frakta för något då?” Så kan det låta när Jonna Grip ger sig ut för att prata fackliga frågor på mackar.

Månadens seniorer
Pensionärssektionen i Örebro.

”Ge oss mer inflytande i Transport!”

Örebro. Pensionärssektionen i Örebro gör ett dubbelt upprop: Hallå, var är ni alla pensionärer som jobbat i Transports branscher? Hallå förbundet, lyft våra frågor och ge oss mer inflytande!

Hallå där!
Fredrik Cederlöw, flygttekniker och silvermedaljör i yrkes-VM. Foto: World Skills Sweden

Fredrik Cederlöw

…flygtekniker och silvermedaljör i Yrkes-VM i Lyon. Hur känns det nu, några veckor efter silvermedaljen?

Arbets-liv
Sofie Norén och Carina Olin träffar Transportarbetaren hemma hos Sofie i Blentarp.

Sofie och Carina startar nätverk för arbetslösa

Arbetslöshet. Carina och Sofie blev vänner genom facket. Nu är de arbetslösa och vill samla fler i samma situation. För att lyfta de problem och svårigheter de står inför.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

Arbets-liv
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.