Illustration av Gustaf Öhrnell.

Hur blev det så här?

Svartmålas åkeribranschen i medierna? Företagen går ju bättre än på länge och åkarna skriker efter chaufförer. Eller är det en näring i kris, med lönedumpning, förlorade jobb, grovt utnyttjande av människor och orimlig prispress?

Jag är på väg till Karlshamn. Till Foodtankers. Ett företag som på många sätt är en spegel av den svenska åkerinäringen. Fram till 2003 hade åkeriet omkring 100 svenska chaufförer i svenskregistrerade bilar.

Varför flaggade Foodtankers ut de flesta av sina fordon till låglöneländer? Vilka politiska och företagsekonomiska beslut låg bakom?

Frågorna snurrar i bakhuvudet.

E6 badar i varmt eftermiddagsljus. Nästan omedvetet läser jag av registreringsskyltarna på dragbilarna i högerfilen. Polen, Lettland, Bulgarien, Sverige, Slovakien…

Jag har precis varit på ett möte, en utbildningsdag, på Rönnowska skolan i Helsingborg. I bänkarna satt inte elever, utan ett 100-tal gymnasielärare som alla undervisar på fordonsprogrammet på olika skolor i Sydsverige.

På lunchen hamnade jag bredvid en ung lärare. Han lät uppgiven. Bara två av 20 elever på fordonsprogrammet håller måttet, ansåg han:

– Eleverna snackar bara om sina rättigheter, inte om skyldigheterna gentemot arbetsgivaren. Kör man grusbil och förväntas klara åtta lass per dag är det inte okej med sex lass. Visst, det tar tid att lära sig, men dagens unga har ingen uthållighet. De ska bara gå hem så fort som möjligt.

Färre och färre elever söker de yrkesinriktade gymnasieprogrammen. På Rönnowska skolan fick jag lära mig att landets fordonsgymnasier i våras examinerade ut 1 163 elever. 1 031 av dem hade med CE-behörigheter och yrkeskompetensbevis på fickan.

Ändå är chaufförsbristen skriande. Läget är likadant över hela Europa.

Varför flyr förarna?

Det är fackets fel. Och mediernas, anser Liane Ask, regionchef på Sveriges Åkeriföretag i Halland.

– De ger en negativ bild av branschen, sa hon inför gymnasielärarna.

Från podiet visade Liane Ask siffror. Positiva siffror. År 2015 var vinstmarginalen i snitt 3,7 procent i åkerierna, nästan dubbelt så mycket som åren före. Totalt omsätter branschen 150 miljarder kronor. 80 procent av allt gods åker på väg. Och mer väntas det bli.

Så varför gnälla?

Foodtankers är mitt slutmål, men jag väljer att köra förbi hamnarna Trelleborg och Ystad. Vilka står på parkeringen den här kvällen?

I Ystad hastar en polsk chaufför bort till baja-majan i träskor och mjukisbrallor. Det är okej att jag plåtar hans bil, men inte honom.  Fast han låter förstå att vintern är skit. Då inskränks livet till tre kvadratmeter.

Det är beckmörkt när jag kör sista biten mot Karlshamn.

Mitt inne i stan ligger AAK:s stora livsmedelsindustri. På kajen står Foodtankers gul-svarta trailrar på rad. Utanför den bevakade grinden har tre utländska dragbilar parkerat för natten.

Vintern är på väg, ett tunt lager frost ligger på marken. Tvärs över kanalen, bara ett stenkast bort, ligger flera restauranger. Fönstren lyser inbjudande.

Äta middag där?

– Skämtar du? säger en litauisk förare innan han släcker cigaretten och klättrar upp i hytten igen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.