Elektrifiering av transportsektorn

Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Utsläppen av växthusgaser från våra inrikes transporter står för nästan en tredjedel av landets totala utsläpp. Merparten kommer från vägtrafiken, där personbilar och tunga fordon dominerar. Räknas även utrikes sjöfart och flyg in är andelen 40 procent.

Samtidigt har FN, EU och Sverige satt upp tuffa mål för att minska utsläppen av växthusgaser och fasa ut fossila bränslen. Klimatmålen innebär att transportsektorn 2030 ska ha minskat sina utsläpp med 70 procent, jämfört med 2010. Hittills har de minskat med 34 procent, enligt Naturvårdsverket. Men vägtrafiken ökar och 2045 ska vi inte ha några nettoutsläpp alls av växthusgaser till atmosfären.

Hur ska vi nå dit?

Jan Pettersson är chef över Trafikverkets program för att elektrifiera det statliga vägnätet.

– Det innebär att vi följer forskning och även driver viss utveckling när det gäller vägtransporter, testar tekniker och bevakar vad som händer inom området nationellt och internationellt, säger han.

På regeringens uppdrag har Trafikverket tagit initiativ till och delvis bekostat fyra tester av olika elvägar (se under denna artikel). Tekniken innebär att fordonsbatterierna inte behöver bli lika stora och tunga eftersom fordon laddar under körning. Det avlastar också trängseln vid laddstolparna där utbyggnaden pågår, enligt EU-beslut. Energimyndigheten utlyste nyligen 850 miljoner kronor i statligt stöd till företag som vill installera laddstationer för tunga transporter.

Sandviken först

Världens första elväg byggdes i Sandviken, utanför Gävle, 2016 och väckte stor internationell uppmärksamhet. Tidigare hade systemet med lastbilar som kopplar upp sig till luftburna elledningar bara prövats på avskilda testbanor. Tänk spårväg och en lastbil i vagnens ställe.

De andra testerna gjordes utanför Arlanda, Visby och i stadsmiljö i Lund. Där kom strömförsörjningen i stället nerifrån vägen till lastbil och buss via olika varianter av elskenor och mottagare under fordonen.

På Gotland prövades så kallad induktionsteknik (se Teknikfakta här intill) som innebär att lastbil och buss, genom mottagare som monterats under fordonen, får ström via kopparspolar som grävts ner under asfalten. Påminner om när man värmer en kastrull på induktionshäll.

– Samtliga fyra försök visar att tekniken fungerar i verklig, trafikerad miljö. Huvudsyftet var att försäkra oss om det. Vi ville också testa hur tekniken påverkar väganläggningar. Vad händer om vi lägger något i asfalten eller ställer något, som stolpar, vid sidan av vägen? Drift, underhåll och kostnader är också viktiga aspekter‚ säger Jan Pettersson.

Alla projekt är nu avslutade, återstår bara en del återställande av vägarna. Men Trafikverket följer elvägstekniken som testas på många håll i världen, som i Norge, Tyskland, Frankrike, Italien och USA.

– Det finns en mängd olika utredningar som visar att elvägstekniken kommer att bli minst lika effektiv som stationär laddning vid laddstolpar, säger Jan Pettersson.

Pengarna räckte inte

Testerna skulle ha lett fram till byggandet av Sveriges första permanenta elväg på E20 mellan Hallsberg och Örebro. Kringtjänster som betal- och accessystem skulle också prövas. Men i augusti förra året stoppade Trafikverket upphandlingen. Inflation och kostnadsökningar ledde till att pengarna inte räckte till. När bygget av elvägen nu startar vågar Jan Pettersson inte säga, men han hoppas att upphandlingen kommer i gång nästa år.

Vilken teknik från de fyra testerna har ni valt?

Jan Pettersson passar på frågan:

– Vi ställer ett antal krav som tekniken måste uppfylla. Sen får vi se vilken teknik i anbuden som lever upp till kraven.

Vilken är den bästa lösningen för att driva tung trafik och klara klimatmålen?

– Grundbulten för en fossilfri trafik är statiska laddstationer och batteridrivna fordon. Elvägar och batteribyten vid särskilda stationer är ett viktigt komplement.

Sverige tog täten i utvecklingen men har nu sackat efter?

– Vi var helt enkelt tvungna att pausa upphandlingen av pilotvägen, säger Jan Pettersson.

Kan elektrifiera delar

Lina Nordin är forskningschef på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) och också engagerad i elvägar.

– 100 procent av vägen behöver inte vara elväg för att du ska kunna ladda upp tillräckligt. Tekniken kan fungera för kollektivtrafik och sopbilar i en stad som kör samma sträckor. Taxibilar kan ladda medan de står i kö och under längre körningar. Studier visar att elektrifiering av större transportstråk genom städer kan räcka för att ladda upp regionala bussar till nästa stad.

Fordonstillverkarna och fordonsköparna är de som driver marknaden och kan komma att påverka vilken riktning elektrifieringen tar, menar Lina Nordin.

– Vi behöver en kombination av olika lösningar. Som att du kan ladda batteriet hemma eller på åkeriet, byta batteri, ladda på laddningsstation eller längs vägen medan du kör på en elväg. Vid längre körningar skulle elväg kunna vara ett flexibelt komplement. Solcellsbilar som laddar sig själva i solen kan också bli ett alternativ i framtiden.

Med nuvarande omställningstakt blir det svårt att klara miljömålen, anser Lina Nordin och lyfter den ”räckvidds- och laddningsångest” elfordonsförare fortfarande brottas med. Jan Pettersson på Trafikverket säger:

– Ska vi klara miljömålen får vi nog skynda på.

Fyra tester av elvägar

4 elvägar
Foto: Siemens/Evias/Electreon/Evolution Road

 

1. Sandviken, utanför Gävle 2016–2020

Första elvägen i världen, två kilometer, testades på E16 mellan Sandviken och Kungsgården. Två hybridlastbilar från Scania försågs med strömavtagare som lyftes upp från biltaket mot luftburna elledningar. Siemens har utvecklat tekniken, som påminner om spårvagnsteknik. Väl beprövad teknik med hög energieffekt, men den fungerar inte för personbilar. Skyddsräcken behöver sättas upp framför stolparna utmed vägen.

 

2. Rosersberg, utanför Arlanda 2018–2021

Två kilometer lång elväg mellan Arlanda och Rosersbergs industriområde. En elskena frästes ner i vägbanan och en specialbyggd ellastbil sänkte ner en rörlig arm som tog emot strömmen. Den slogs bara på i området under lastbilen och övriga fordon påverkades inte. Fungerar för både lastbilar och personbilar som drivs och laddas under körning. Svensk uppfinning som utvecklats av bolaget Elways, numera Evias.

 

3. Utanför Visby, Gotland start 2020–2023

Teststräcka på 1,6 kilometer med trådlös laddning till och från flygplatsen. Tekniken baseras på magnetisk induktionsteknik (se faktaruta) och kopparspolar, ingjutna i gummi, grävdes ner under vägbanan. Spolarna överför energi till mottagare, som monterats under en lastbil och en buss. Systemet asfalterades över och syntes inte. Det innebär mindre behov av underhåll men ger lägre energieffekt än direktladdning. Projektet leddes av företaget Electreon.

 

4. Lund 2020 – maj 2024

I centrala Lund testades en kilometerlång elväg där laddskenan limmades fast ovanpå asfalten. Strömmen från skenan överförs till buss och lastbil via en avtagare som fälls ner under fordonet. Den strömsatta delen täcks alltid av fordonet medan elen är avslagen både framför och bakom – av säkerhetsskäl. Fordonsbatterierna laddas både vid stillastående och under körning. Företaget Elonroad och Lunds tekniska högskola har tagit fram tekniken.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

German Bender. Foto: Lilly Hallberg

Andra sidans slitningar synade

Mötet. Teslakonflikt och inflation gjorde German ­Benders doktorsavhandling högaktuell. I den ­utforskar han lönebildning och industrinormeringen som institution – och belyser betydelse­fulla motsättningar på arbetsgivarsidan som sällan uppmärksammas.

Så här skulle e-metanolfabriken se ut. Men det blir ingen fabrik. Illustration: Öviks Energi

Satsning på grönt fartygsbränsle avbryts

Sjöfart & flyg. Flagship Ones fabrik i Örnsköldsvik skulle tillverka fossilfritt e-metanol. Den skulle bidra till grön omställning och skapa nya jobb. Men det blir ingenting av det.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Snabbkoll
Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.