Debatt

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

När LO:s ordförande Johan Lindholm konfronterades om detta av Expressens reporter Michael Syrén, menade han att de genom sitt aktieinnehav skulle försöka påverka Uber i rätt riktning.

Men hur realistiskt är det att påverka ett globalt gigbolag värt 1 500 miljarder kronor när ens eget aktieinnehav motsvarar 2,5 miljarder?

I samma intervju medger Johan Lindholm att de är medvetna om att gigbolagen har skapat en affärsmodell som låter dem kringgå sitt arbetsgivaransvar, där kollektivavtal samt anställningstrygghet helt saknas i den här miljön. Trots den här medvetenheten väljer LO, genom sitt ägandeskap i AMF, ändå att investera i Uber.

Osund konkurrens

Konsekvensen blir att LO genom sina investeringar bidrar till att stärka företag som bygger sin framgång på exploatering av sina anslutna förare.

Samtidigt drabbas företag som tar sitt arbetsgivaransvar och följer spelreglerna. Konkurrensen blir osund och resultatet är att seriösa aktörer på marknaden långsamt slås ut.

Ska LO stå upp för sina värderingar och medlemmars rättigheter? Eller ska de fortsätta prioritera kortsiktiga ekonomiska intressen på bekostnad av anständiga arbetsvillkor och en rättvis arbetsmarknad?

Valet är deras – men konsekvenserna påverkar oss alla.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Michael Lindblad:
    19 februari, 2025

    Säg upp kollektivavtalet omgående!!!

  2. Urban Eriksson:
    17 februari, 2025

    Kan man få påstå att facket i vanlig ordning inte bryr sig om sina medlemmar!? För övrigt anser jag att alla länstrafikbolag också undandrar sig sitt arbetsgivaransvar genom att lägga ut större delen av sin verksamhet på underleverantörer vars anställda de i praktiken arbetsleder, samtidigt som de minskar sin kostnader mycket påtagligt gentemot att göra jobbet I egen regi. Även i detta fall är arbetstagarna de stora förlorarna med osäkra anställningar och artificiellt dumpade anställningsvillkor. Inte minst eftersom många länstrafikbolag vägrar kräva kollektivavtal hos sina underleverantör och att de låter bolag som misskött sig få nya kontrakt bara de är extremt billiga. Så det offentliga är inte ett ögonblick bättre än multinationella bolag vars enda syfte är vinst.

Lästips:

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Svenskar jobbar mycket jämfört med andra länder

Arbetsliv. Hur mycket jobbar svenskarna? En hel del enligt LO:s utredare. Det är ett argument för att vi faktiskt kan korta arbetstiden, anser LO-ledningen.

Johan Lindholm Foto: Clara Dagh

AMF har sålt sitt innehav i Uber

Replik. Till att börja med. LO och Taxi Stockholm är helt överens om att Uber och andra gigbolag genom sin affärsmodell skapar oreda på arbetsmarknaden och agerar med oschyst konkurrens mot seriösa aktörer i taxibranschen.

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Mötesplats. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Den amerikanska drömmen

Åkeri. Om det är något som betytt mycket för svensk åkerinäring så är det USA och den amerikanska drömmen.

Äntligen en bok där facket är med

Chaufförsliv. Egentligen borde jag kanske inte göra reklam för mig själv och skriva detta. Men varför låta bli nu när jag har möjlighet? Min förra bok hette Den fredlösa och kom 2022. Nu är det dags igen och den nya boken heter Du är en av oss.

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Måste vara rösten som säger ifrån

Våga ifrågasätta. I Margaret Atwoods dystopi Tjänarinnans berättelse (The handmaid’s tale) är förtrycket totalitärt och systematiskt. Kvinnor reduceras till sina kroppar, deras rättigheter raderas och varje form av motstånd kvävs.

Gröt – från fattigmat till hetaste trenden

Mat. I det svenska bondesamhället var gröt en stapelvara, serverad både till frukost och middag. Men nu har gröten gjort en remarkabel comeback och pryder menyerna på trendiga kaféer och restauranger.

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Stress och osäkerhet bland yrkesförare

Debatt. Att planera en rast och dygnsvila utefter svenska vägar har blivit ett stressmoment för yrkesförare i vardagen. Trafikverket har under många år tagit bort många små parkeringar utefter många vägar, samtidigt som man begränsar lastbilsparkeringar på större rastplatser till gagn för personbilar.

Vad du än gör – gör det till musik

Ledare. Är du med i någon grupp på sociala medier där man bojkottar varor från USA? Jag är det. Om det hjälper vet jag inte. För vad biter på ledningen där borta med Trump i spetsen?

Rött huvudskyddsombud-märke på orange varselkläder

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.