Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.
När LO:s ordförande Johan Lindholm konfronterades om detta av Expressens reporter Michael Syrén, menade han att de genom sitt aktieinnehav skulle försöka påverka Uber i rätt riktning.
Men hur realistiskt är det att påverka ett globalt gigbolag värt 1 500 miljarder kronor när ens eget aktieinnehav motsvarar 2,5 miljarder?
I samma intervju medger Johan Lindholm att de är medvetna om att gigbolagen har skapat en affärsmodell som låter dem kringgå sitt arbetsgivaransvar, där kollektivavtal samt anställningstrygghet helt saknas i den här miljön. Trots den här medvetenheten väljer LO, genom sitt ägandeskap i AMF, ändå att investera i Uber.
Osund konkurrens
Konsekvensen blir att LO genom sina investeringar bidrar till att stärka företag som bygger sin framgång på exploatering av sina anslutna förare.
Samtidigt drabbas företag som tar sitt arbetsgivaransvar och följer spelreglerna. Konkurrensen blir osund och resultatet är att seriösa aktörer på marknaden långsamt slås ut.
Ska LO stå upp för sina värderingar och medlemmars rättigheter? Eller ska de fortsätta prioritera kortsiktiga ekonomiska intressen på bekostnad av anständiga arbetsvillkor och en rättvis arbetsmarknad?
Valet är deras – men konsekvenserna påverkar oss alla.