Snabbkoll

Hur många sätt kan man vara anställd på?

Anställningar. Vilken typ av anställning har du? Olika anställningsformer ger olika rättigheter och skyldigheter.

Vanligast är fortfarande att få tillsvidareanställning, alltså fast jobb. Men utöver det finns tre olika typer av tillfälliga anställningar: Allmän visstid, vikariat och säsongsanställning.

Men. Om fack och arbetsgivare kommer överens går det att förhandla fram ytterligare anställningsformer, vilket också är ganska vanligt.

Här är de fyra grundformerna.

1. Tillsvidareanställning

Vissa kallar det för fast anställning. Det är den vanligaste anställningsformen. Enligt lag får arbetsgivaren provanställa i sex månader. I transportavtalet är det två veckors uppsägningstid om arbetsgivaren väljer att avbryta provanställningen.

Om arbetsgivaren inte säger något så övergår prov-

anställningen i tillsvidareanställning efter sex månader.

När du väl är tillsvidareanställd måste arbetsgivaren ha saklig grund för att säga upp dig. Om uppsägning sker på grund av arbetsbrist gäller ”sist in – först ut” som huvudregel. Med undantag i mindre företag.

2. Vikariat

Vikariat är kopplat till en annan persons frånvaro från jobbet. Exempelvis föräldraledighet. Kollektivavtalen säger hur ett vikariat kan avbrytas. I transportavtalet gäller två veckors uppsägningstid.

Om du ska skriva på ett vikariat: Läs anställningsavtalet noggrant. Jobbar du på en arbetsplats utan kollektivavtal kan det vara svårt att säga upp sig i förtid, om det inte är angivet i kontraktet.

3. Allmän visstidsanställning

På många sätt är det arbetsgivarens joker i leken. Den går att använda på flera sätt. En anställd för dagen: allmän visstidsanställning, eller en ettårig satsning på ytterligare en kollega i ett skiftlag: allmän visstidsanställning.

Om arbetsgivaren inte skrivit in några klausuler går det inte att säga upp en visstidsanställning i förtid. Om det står inskrivet i anställningskontraktet att det ska gå att säga upp, krävs fortfarande saklig grund från arbetsgivaren. Det måste alltså finnas personliga skäl eller att företaget har arbetsbrist.

4. Säsong

Säsongsjobb är, som det låter, tätt bundet till arbeten som bara kan utföras under en bestämd tid. Det kan vara bärplockarsäsong eller den tid som isen förväntas ligga på bilprovningsbanorna i Norrbotten.

Om en säsongsanställd jobbat minst sex månader de senaste två åren måste arbetsgivaren berätta att det inte blir ytterligare en säsong senast en månad före den nya säsongen.

Särskilda former i kollektivavtal

Anställningsskyddet går att förhandla. Det gör att det finns flera särskilda anställningsformer i vissa av Transports kollektivavtal.

Vid hamnarna finns exempelvis en behovsanställningsform som kallas blixt eller extringar. De kallas i regel in dagen innan ett skift och har ingen företrädesrätt till fasta jobb.

I bevakningsavtalet finns behovsanställning som löper tillsvidare. För den som jobbat regelbundet mer än nio månader ska arbetsgivaren erbjuda en annan anställning, baserat på hur den anställda faktiskt jobbat under den räknade perioden. Juni till augusti är inte en del av beräkningsgrunden.

I transportavtalet för åkerichaufförer och terminalarbetare finns extra vid behov. I avtalet står det att anställningsformen inte får användas för att täcka ett kontinuerligt arbetskraftsbehov.

Företrädesrätt

Grundregeln är att om du jobbat på arbetsplatsen i mer än 12 månader har du företräde till nya tjänster.

Har du jobbat på företaget i mer än 24 månader under en femårsperiod har du rätt till en tillsvidareanställning. Vissa avtal har andra villkor. I nya transportavtalet är det i stället 18 månader som gäller.

Anställningsformen måste ha varit av samma typ. I praktiken innebär det att 13 månaders vikariat och 11 månaders allmän visstidsanställning inte är lika med fast jobb.

Det går att förhandla bort företrädesrätt i kollektivavtal, som man gjort för behovsanställda vid hamnarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Illustration snabbkoll. Illustratör: Mattias Käll

Det här gäller för dig som är behovsanställd

Bevakningsavtalet. I bevakningsavtalet finns en anställningsform som heter behovsanställning. Den skiljer sig en del från andra tillfälliga anställningar.

Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Snabbkoll om EU-valet 2024. Illustration: Mattias Käll

Så påverkar EU-valet dig och dina arbetsvillkor

Europaparlamentet. I juni går hela Europa till val. EU:s medborgare får då välja sitt parlament. Det som händer i Bryssel påverkar hur du har det på jobbet.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Kultur
Jul på väg. Stockholms centralstation inför första advent. Foto: Lilly Hallberg

Årets julklapp speglar tidsandan

God jul! Hoho, här kommer tips och råd på julklappar, gåvor och upplevelser till andra och sig själv under långhelgerna. Där de röda dagarna i år ligger så att chansen till lång sammanhängande ledighet är ovanligt stor.

Framtidens bensinstation
Den nya macken mellan Solvalla och Bromma flygplats invigdes i mitten av juni 2024 och har miljön i fokus, säger säljchef Martina Vigren. Arbetet med att installera solceller pågår och några pumpar behöver åtgärdas efter slutbesiktningen av bygget.

Macken vid flyg och trav

Miljön i fokus. Mitt under brinnande mackdöd – när fossila bränslen fasas ut och el in – slog en ny OKQ8-station upp portarna i somras. Ett stenkast från travbanan Solvalla med flygplan från Bromma flygplats dundrande över taken jobbar landets bästa personal…

Kultur
bland är det bra med lite sund skepsis: att EU gjorde det enklare att få tillstånd för uteserveringar påverkar inte det svenska klimatet (och möjlig anledning med utebord vintertid har ju försvunnit i och med att det också är förbjudet att röka utanför fiken).

När positivitet blir något negativt

Allt är inte bra. Ibland kan den ständigt peppande personen, som förmedlar ”upplyftande” klyschor, slätar över och kommer med lösningar på hur stjärnorna ska plockas ned bli – ett sänke. Inte minst på jobbet. Skeptikerrörelser och pessimistkaféer kan ses som motgift mot toxisk positivitet.

Sophämtare lever farligt
Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Lustgastuber i soporna kan explodera

Miljö. Lustgastuber i soporna är ett arbetsmiljöproblem. Tuberna kan explodera och skada både miljöarbetare och folk som passerar sopbilarna. Vid ett ungdomsboende i Göteborg har hämtningen stoppats för andra gången.

Fusket i åkeribranschen
På vägkanterna i Skånes industriområden lever chaufförerna sina helgliv.

På jakt efter lönedumpare

Fackligt arbete. År ut och år in. Trots nya EU-direktiv och statliga sanktionsavgifter fortsätter lönedumpningen på svenska vägar. Tommy Jonssons jobb är att bekämpa de fuskande företagen.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Kultur
Transportarbetarens John Antonsson tipsar om fem spännande filmer du kan krypa upp i tevesoffan och titta på i halloweentider. Glöm inte popcornen!

Läskiga filmer för oktobermörkret

Skräck & spänning. Torsdagen den 31 oktober firas halloween i Sverige. Då klär ungar (och vissa vuxna) ut sig för att säga ”bus eller godis”? Det är också ett utmärkt läge att se läskiga filmer.

Helsingborgs hamn
Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Arbetsmiljö
Flygtankarna på Stockholm Fuelling Services kan träna på arbetstid, till skillnad från de flesta andra transportare. Foto: John Antonsson

Knappt 6 av 10 transportare får friskvårdsbidrag

Hälsa. 2 111 transportarbetare svarade när tidningen gjorde en enkätundersökning om friskvårdsbidrag och träning på arbetstid. Trots att yrkesgrupperna är hårt drabbade av sjukskrivningar får bara 5,5 procent av de som deltog i enkäten träna på arbetstid. Samtidigt är det 58 procent som får friskvårdsbidrag.

Digitalisering & AI
Förarlös truck i stor lagerlokal.

Robotar tar över de trista jobben

Lager & terminal. Det handlar om designade flöden, anpassade efter verksamheten, beskrivet teoretiskt. I praktiken rör sig förarlösa truckar över ett gigantiskt lagergolv och tömmer sopkärl eller kör fram stålburar. När Postnord TPL införde lösningen med robotar var den helt ny och fanns ingen annanstans i landet.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Kultur
Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.