Forskare ska titta på hur AI förändrar arbetsvillkoren för bland andra flygplatspersonalen. Foto: John Antonsson
Close
Forskare ska titta på hur AI förändrar arbetsvillkoren för bland andra flygplatspersonalen.
Close

Hur påverkar AI och robotar flygarbetarna?

Arbetsmiljö Om några år kan robotar och AI sköta en del av jobbet på flygplatserna. Professor Åsa Cajander ska undersöka hur det påverkar arbetsmiljön.

Robotar och AI kan ta över många arbetsmoment på flygplatserna. Men hur långt har införandet av robotisering och AI kommit på Sveriges flygplatser? Och hur påverkar det arbetarnas arbetsmiljö? Det är några frågor som forskarna ska titta på.

Åsa Cajander är professor vid institution för informationsteknologi på Uppsala universitet. Foto: Mikael Wallerstedt
Åsa Cajander är professor vid institution för informationsteknologi på Uppsala universitet. Foto: Mikael Wallerstedt

Grunden till forskningsprojektet är att markpersonalens arbetsmiljö behöver utvecklas. Det är arbetsgivare och fack i Transportfackens arbetsmiljönämnd (Tya) överens om. Därför har Tya tillsammans med forskaren Åsa Cajander sökt och beviljats forskningspengar från Afa Försäkring.

Hur forskar man på något som förändras hela tiden?

– Att det förändras jämt är sant på ett plan. Men det är också så att vissa problem finns kvar och det är den delen jag vill forska på, säger Åsa Cajander som är professor Uppsala universitet.

Åsa Cajander tar upp exemplet lastare. Vi vet att det är ett tungt arbete som sliter på kroppen och det finns en gräns för hur mycket en människa klarar.

– Men vad motsvarar tunga lyft fast i den digitala världen?

Inget nytt

Forskning om hur teknik påverkar är ingenting nytt. Det är inte heller dagens diskussioner om hur automatisering kan påverka arbetet. Åsa Cajander berättar att forskare tittade på det redan på 1980-talet.

– Då sa man att ju mer automatiserad en verksamhet blir desto mer beroende blir man av en mänsklig komponent. Det är bara en människa som kan få det att fungera när någonting strular. Men det kan ofta vara ett ganska passivt arbete.

På Arlanda har Åsa Cajander stött på flera saker som ska vara automatiserade, där arbetare måste stå beredda.

– Det finns sensorer på väskbanden, men det springer runt tekniskt kunniga människor hela tiden som ska lösa smuts på sensorerna och andra problem.

Många faktorer påverkar

Efter att ha varit ute på Arlanda och sett markpersonalen jobba i snöstorm konstaterar Åsa Cajander att IT inte alltid är det största problemet.

– Digitalisering är ju bara en del av många faktorer som påverkar arbetsmiljön. När jag var där var snöstormen ett värre arbetsmiljöproblem än IT. Men deras IT-utrustning var inte anpassad för klimatet. Deras scannrar fungerade inte med vantar, så lastarna fick använda näsan för att klicka på den.

Det finns så klart inga slutsatser om arbetsmiljön att dra på Arlanda ännu. Men tidigare forskning om automatservering i sjukvården har Åsa Cajander sett vad som funderar bättre och sämre.

– En vanlig missuppfattning är att ny teknik går att införa sömlöst och det bara fungerar. Men tittar man på statistiken är det oerhört svårt att införa nya tekniker. Och ju större projektet är desto svårare är det att lyckas.

Åsa Cajander och hennes forskarkollega Rebecka Cort kommer tillsammans med två doktorander att följa markpersonalen på Arlanda och andra flygplatser i tre år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Davids krönika. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.