Hur skapas ett populärare EU?

Hur ska EU bli mer populärt och effektivt? Det vill ministerrådets ordförandeland Italien ta reda på genom att tillsätta en arbetsgrupp. – Ta mer hänsyn till arbetares villkor och vardag, råder Transports utredare Magnus Falk.

Italien håller i stafettpinnen i ministerrådet efter valet, och har tagit initiativ till att diskutera möjliga förändringar av Europeiska unionen under hösten.

Den arbetsgrupp som ska se över frågan kommer inte att ändra i det fördrag som gäller. Däremot vill Italien titta närmare på fyra områden: Hur man kan stärka EU:s demokratiska berättigande, vilken roll de nationella parlamenten ska spela i EU-arbetet, frågor kring öppenhet, liksom bättre former för samarbete mellan EU:s olika institutioner.

Utredaren Magnus Falk ansvarar för i EU-frågorna inom Transport. Han konstaterar att unionen jobbat i motvind under krisåren, men att det nu börjat lätta i Sydeuropa.

– Mycket är på gång och det börjar gå åt rätt håll. Vi får se hur det blir när den nya EU-kommissionen börjar arbeta.

– Att EU skulle bli populärare för att ministerrådet tillsätter en arbetsgrupp har jag svårt att tro. Det handlar mer om att EU-kommissionen lägger fram bra lagförslag, som i slutändan verkställs på ett bra sätt i medlemsländerna.

När det gäller transportbranschen handlar det framför allt om att inte skapa motsättningar och ställa länder mot varandra, anför Falk.

Hans råd till EU:s ministrar är att lyfta fram den sociala dimensionen, som handlar om arbetares anställningsvillkor och sociala förhållanden. Att det ska vara möjligt att kombinera arbete med familjeliv.

– Allt det har fått stå tillbaka under den dominerande finansiella krisen, påpekar Magnus Falk.

Från svenskt håll kommer tjänstemän från regeringskansliet och Sveriges ständiga representation i Bryssel att delta i översynen. Arbetet pågår fram till mitten av december, då EU-ministrarna ska ta ställning till arbetsgruppens förslag.

Ytterligare ett tips till unionens folkvalda kan vara att förbättra medborgarnas inflytande över samarbetet. I en artikel i webbtidningen Europaportalen uttrycker EU-parlamentarikern Cecilia Wikström (FP) sin besvikelse. Hon ifrågasätter varför inget medborgarinitiativ hittills har fått EU-kommissionen att lyssna, och lägga fram ett lagförslag i medborgarnas anda.

Ändå har miljontals namnunderskrifter samlats in och nästan 50 förslag skickats till kommissionen.

I korthet handlar medborgarinitiativet om att påverka EU:s lagstiftning med hjälp av namninsamlingar. En miljon godkända underskrifter från minst sju medlemsländer ska leda till att EU-kommissionen tar upp de ställda kraven.

En lyckad kampanj leder dock inte automatiskt till att kommissionen presenterar ett nytt lagförslag. Är kommissionärerna inte med på noterna kan de i stället välja att tillsätta en mindre utredning kring kravställningen.

Enligt Europaportalen har sammanlagt 46 förslag hittills lämnats in sedan möjligheten infördes 2012. Bara två av dem har däremot uppfyllt de formella villkor som gäller för att EU-kommissionen ska lyfta upp dem på dagordningen. Och inget av de bägge initiativen alltså utmynnat i nytt lagförslag.

– Det är lite sorgligt, faktiskt. Vi behöver se över de rättsliga och praktiska kraven. Ska det krävas en miljon underskrifter från sju länder? EU-institutionerna borde hjälpa och stötta med goda råd till de medborgare som vill dra igång ett medborgarinitiativ, säger Cecilia Wikström till Europaportalen.

I år har intresset svalnat och bara tre namninsamlingar har dragits i gång, att jämföra med 14 begynnelseåret 2012.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.