Bringbilar på parkering
Granskning

Hur stoppar vi lönedumpningen ?

Åkeri. Överallt där det är gratis att parkera en dragbil ser du dem. Låglönehjonen som håller Sverige i gång. Som ser till att företag som Ikea får ut sitt gods så billigt som möjligt. – Lönedumpningen blir bara värre och värre, säger Transports lokalombudsman Tommy Jonsson.

Tommy Jonsson
Transports ombudsman Tommy Jonsson har i flera år kartlagt åkeriföretag som fuskar eller tänjer på reglerna för att minska kostnaderna. Han efterlyser krafttag från politikernas sida.  Foto: Jan Lindkvist

I flera år har Tommy Jonsson jobbat i Transports Ordning och redaprojekt. Tillsammans med andra har han kartlagt åkerinäringen och de sociala villkoren på de svenska vägarna.

– Lönedumpningen är ett jätteproblem, säger han. Konkurrensen snedvrids och människor utnyttjas hänsynslöst. Många utländska chaufförer blir livrädda när vi kommer och knackar på i hytten.

– Från fackets sida har vi inte samma möjligheter att hjälpa dem, som våra svenska medlemmar. Visst, vi kan skriva in förarna som medlemmar. Men vilken hjälp kan vi ge? Transportfacken i Europa skulle behöva skapa någon form av internationellt medlemskap för chaufförer som kör utlandstrafik.

De senaste veckorna har Tommy Jonsson haft fullt upp med två åkeriföretag – Samskip van Dieren och Bring Trucking. I vintras anmälde Transport företagen till Skatteverket och Arbetsmiljöverket. I början av april lämnade förbundet in ytterligare en anmälan. Till polisen, mot Bring Trucking. Förbundet vill att polisen utreder om det är förenligt med lagen att köra med slovakisk-registrerade dragbilar månadsvis i Sverige.

Verksamheten som Transport sätter sökarljuset på startade för omkring fem år sedan. Bring, som ägs av norska statliga Posten, tog då över kombiterminalen i Jönköping.

För driften bildades ett svenskt bolag, Bring Linehaul. Upplägget var att frakta Ikea-gods på tåg. I dagsläget går fem tågavgångar i veckan till Stockholm och sex till Oslo.

Fast en del av godset rullar på lastbil. Med utländska lågavlönade förare bakom ratten.

För lastbilstransporterna startade Bring två bolag i Slovakien. I själva åkeriet – Bring Trucking – finns omkring 400 lastbilar. Runt 100 av dem är stationerade i Sverige och enligt Transports kartläggning kör de i praktiken inrikestrafik i Sverige, med någon enstaka avstickare till Norge. Godset består till 90 procent av Ikea-varor.

Transportarbetaren har pratat med flera personer med kopplingar till verksamheten. En av dem säger:

– Alla dragbilar är registrerade i Slovakien, det blir billigare. Priset på en dragbil är också lägre i Slovakien. Det skiljer 400 000 kronor, jämfört med om du köper samma bil i Sverige.

– När jag körde där var hälften av förarna från Slovakien och resten rumäner. Efter hand har det blivit fler och fler rumäner, de är billigare.

Transport har följt Bring Trucking i flera år. Lönerna är låga, långt under hälften av en svensk avtalsenlig chaufförslön. Vid sjukdom betalas ingen sjuklön, berättar en förare. Tvärtom riskerar chaufförerna att bli av med inarbetad lön om de blir sjuka för många dagar under en månad.

Under en period hade chaufförerna bonus, om de lyckades köra mer än 10 000 kilometer på en månad. En källa säger:

– Bonusen triggade förarna. I början hade åkeriet dragbilar från DAF och MAN. Då satte förarna i system att köpa magneter. De placeras på växellådan och slår ut färdskrivaren. Alla hade magneter. Nu går det inte längre, när Bring köpt bilar från Scania och Volvo.

– Många chaufförer hade även dubbla förarkort, ett svenskt och ett rumänskt. Företaget behandlar förarna som skit. Man försökte bland annat dra av kostnader för skador på bilarna. En backspegel kunde kosta 3 000-4 000 kronor.

Tommy Jonsson har träffat flera förare på Bring Trucking. En av dem ville mötas på en skogsväg, utan risk för vittnen.

– Chauffören var så rädd att han stod och skakade. Det är ofattbart att det här kan pågå i Sverige, det är ändå 2018. Inte 1800-talet, säger Tommy Jonsson.

Transport anmälde Bring Trucking till Arbetsmiljöverket redan 2016, för brott mot EU:s regler om utstationerad arbetskraft. Förbundet hävdade att Bring har ett fast driftsställe i Sverige och att förarna är stationerade här – i vissa fall flera år i sträck.

Fel, påstod Bring Trucking. Något fast driftsställe finns inte. Chaufförerna kör internationell trafik och gör bara cabotageresor i Sverige.

– Arbetsmiljöverket la ner utredningen. Efter det blev förarna av med sängplatserna de haft i baracker uppställda vid kombiterminalen. Det såg ju inte bra ut att de bodde där. Numera sover de i hytten, fast det nu är förbjudet att ta den ordinarie veckovilan där, säger Tommy Jonsson.

Nu har Transport alltså gjort en förnyad anmälan. Den här gången har även polisen och Skatteverket fått ta del av förbundets uppgifter som rör Bring och även transportföretaget Samskip van Dieren.

Tommy Jonsson noterar att det finns nära kopplingar mellan det slovakiska åkeriet, Bring Trucking, och det svenska företaget som driver kombiterminalen i Jönköping, Bring Linehaul.

Vd i åkeriet är slovaken Martin Luptak. Han sitter även med i styrelsen för Bring Linehaul och är firmatecknare där, tillsammans med styrelsens ordförande – norrmannen Stein Börre Johnsen.

Tommy Jonsson hoppas mycket på de nya anmälningarna:

– Ingen kan påstå att situationen på vägarna blivit bättre. Jag hoppas att Bring Trucking blir en dörröppnare. Det är bedrövligt att norska staten ligger bakom ett sådant här affärsupplägg. Och att ett välrenommerat företag som Ikea inte tar mer ansvar för sina transporter.

Jonsson beskriver en lönedumpning och illojal konkurrens som sker på flera olika sätt i Sverige.

Ett är utländska transportföretag som ”tänjer” på cabotagereglerna och kör flera inrikestransporter än vad som är tillåtet.

Ett annat uppstår när svenska åkerier anställer utländska chaufförer som får jobba på villkor långt under svenska kollektivavtal. Förarna bor eller bosätter sig i Sverige, men får ändå inte ”svenska” villkor. I en del fall får chaufförerna inte anställning, utan tvingas jobba som F-skattare eller egenanställda.

En variant är att göra som Bring Trucking. Att ta hit lågavlönade förare från Europas forna östländer. Enligt uppgift jobbar de tre veckor i Sverige och får sedan en vecka ledigt. En del åker hem, andra stannar i Sverige även under ledigheten.

Hur ska Sverige hantera lönedumpningen, utnyttjandet av människor och den illojala konkurrens som seriösa åkerier utsätts för?

Tommy Jonsson säger:

– Det har gått så långt att facket inte har en chans att åtgärda problemen. Vi måste lägga över ansvaret på myndigheterna och på politikerna. EU måste skrota kombidirektivet, som missbrukas hela tiden. Och ta en funderare på en ”time-out” för cabotaget.

Han återkommer till de utländska chaufförerna, där facken i EU inte har någon strategi mot lönedumpningen. En faktor som komplicerar läget är att östländerna – och även fackförbunden där – tenderar att se lägre löner som en konkurrensfördel i unionen. Där finns ett motstånd mot reformer som skulle tvinga fram lika löner för arbetskraften som jobbar över gränserna.

– I mina svarta stunder tror jag att det måste gå riktigt åt helvete, innan vi får en vändning, säger Tommy Jonsson. Allt fler utländska transportföretag hyr mark där de på helgerna ställer upp dragbilar som i princip bara används för att köra olaglig inrikestrafik i Sverige.

– Det finns ingen som kontrollerar fusket. Den lilla skara poliser som ska kontrollera den tunga trafiken tittar i bästa fall på om cabotagereglerna följs. Kombidirektivet är för krångligt. Och hur förarens anställningsvillkor ser ut är inget polisen bryr sig om.

Tommy Jonsson ser förslaget om vägslitageskatt som en liten ljusning – om den utformas rätt. En central fråga är hur kontrollerna ska utföras och hur obetald skatt ska drivas in, så att alla åkerier – oavsett nationalitet – påverkas lika.

– En regeländring kan jag se som skulle få stor betydelse. Det vore om den internationella transporten som enligt reglerna ska föregå alla cabotageresor måste börja i hemlandet där åkeriet finns.

– För Bring Truckings del innebär det att alla dragbilar måste lämna Sverige varje vecka och få med sig gods från Slovakien tillbaka hit. Med en sådan regel vore deras affärsidé död.

Om myndigheter och politiker tar problemet på allvar finns det stora pengar att hämta för samhället, påpekar Tommy Jonsson. I arbetet med ”Ordning och reda” ingick en kartläggning av en grupp åkerier som tillsammans hade 526 lastbilar i Sverige. De betalade tillsammans in motsvarande sex miljoner kronor i arbetsgivaravgifter på ett år. Det täcker bara omkring 65 förare.

När EU en gång införde cabotaget var motiveringen att minska tomkörningen och den tunga trafikens miljöpåverkan. Plus att förbättra villkoren för chaufförerna som inte skulle behöva stå och vänta i dagar på ett returlass hem.

– Det blev precis tvärtom, säger Jonsson. Massor av trailrar rullar halvtomma. Chaufförer står och väntar i dagar, till och med veckor, utan lön. Med bilen på tomgång för att ladda batterierna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Nezam:
    17 januari, 2020

    Jag kan bara säga så här.
    Jag har skaffat alla mina behörigheter av mina egna pengar,har investerst över 150000 sek för att jag ska jobba som lastbilschaufför och betala skatt o alla avgifter.
    Men från och med nu har jag bestämt mig aldrig ska söka jobb eller jobba här i Sverige om det ör verkligen så mycket fusk av oseriösa företag.
    Vill helst betala skatt till ex till ett Land som dk.
    Thats it.

  2. Fröken R:
    27 april, 2018

    ”Fast en del av godset rullar på lastbil. Med utländska lågavlönade förare bakom ratten.” Fel, jag själv kör för bring linehaul jönköping och såvitt jag vet är jag svensk o sitter i svensk dragbil o kör ikeagods.

  3. Lennart:
    26 april, 2018

    Bra kartläggning, slå gärna detta i huvudet på våra politiker i regeringen, dom fokuserar på helt andra saker och har tydligen inte begripit hur rutten denna branschen är. Gå gärna till annan media som vanliga tidningar och TV med detta också så att folk som inte arbetar i denna branschen kanske kan börja att förstå hur dåliga politiker vi har på att värna om våra arbeten.

Lästips:

väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Sedan debuten med Flickan i Stenparken 2022 har Nilla Kjellsdotter hunnit ge ut fyra böcker. Totalt har hennes böcker sålt i över 300 000 exemplar och 2023 vann hon pris för bästa spänning på finska Storytel awards. Foto: Kajsa Göransson/Norstedts förlag

Nilla vågade tro på författardrömmen

Deckardrottning. Nilla Kjellsdotter har en bakgrund i lastbilshytten och har jobbat som väktare. Nu är hon en av de mest lyssnade författarna på en av de stora ljudbokstjänsterna.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.