Hur svårt kan det bli?

Krönika. Valet till kommuner, landsting och riksdagen är över. Det kommer att bli en kolossal uppgift för Stefan Löfven, partiordförande för Socialdemokraterna, att leda en minoritetsregering.

Valresultatet innebär att inget block får politisk majoritet. Det väcker även en del intressanta frågor. Alliansen gör ett mediokert val där Moderaterna är de stora förlorarna. Sossarna fick strax över 31 procent av rösterna. Sverigedemokraterna mer än fördubblar sitt väljarstöd.

Hur blev det så här? Faktum är att Moderaterna först bedrev en politik som gjorde att SD kom in i riksdagen 2010. Bara det borde leda till eftertanke bland Moderaternas partistrateger, men icke.

Man fortsatte på den inslagna vägen så att SD denna gång fick fördubblat stöd bland väljarna. Fredrik Reinfelt har om och om berömt sig själv för att inte gett SD ens ett lillfinger. Vad han uppenbarligen inte tänkt på att det är den förda politiken som gett SD vind under vingarna. Även om Alliansen inte vill säga det rent ut så har den faktiskt regerat de senaste fyra åren med hjälp av Sverigedemokraterna [sic!].

Det var Moderaterna som ställde flyktingfrågan mot välfärden, och Reinfelts vädjan till svenska folket om att ”öppna sina hjärtan” var ett både patetiskt och osedvanligt korkat utspel i en valrörelse. Man ska komma ihåg att Moderaterna var det mest invandrarkritiska partiet i riksdagen innan SD gjorde entré på den politiska scenen. Mot den bakgrunden var försöket att spela humanist rent ut sagt löjligt.

De rödgrönas uppgift i det här valet borde ha varit enkel. Ett utbrett missnöje med den förda politiken kunde varit den katalysator som gjort de rödgröna partierna till valvinnare, men icke. Man lyckades sjabbla bort sig framför öppet mål. Vänstervinden som blåst ganska rejält under de sista åren sögs hel enkelt upp av SD, som dessutom utpekat arbetarrörelsen som sin största fiende.

Problemet för sossarnas väljare är att det under de senaste 25 åren inte gått att skilja mellan höger- och vänsterpolitik – såvida man inte varit politisk expert av något slag.

I början av 1990-talet kom så ”århundradets skattereform”, en överenskommelse över partigränserna. Det kom också att bli startpunkten för en total omsvängning av den klassiska socialdemokratiska politiken i det att i skattereformens kölvatten kom avregleringar, privatiseringar och utförsäljning av välfärden. Kampen mot inflationen blev viktigare än kampen mot arbetslösheten. På den vägen har det fortsatt. Inträdet i EU har närmast cementerat den politiken och det tycks inte finnas någon väg ut, i vart fall inte när man frågar politikerna.

Själv har jag en annan uppfattning.

Det handlar om trygghet i livets alla skeden. Om bara sossarna i valrörelsen hade talat om det som allt fler människor i Sverige tycker, nämligen att vi ska återupprätta välfärden. Om vi bara sagt: Vi ska skapa ett samhälle där vi alla bidrar efter bärkraft och tar ut efter behov. Att vi vill skapa ett samhälle där barn och unga får det stöd och den hjälp som behövs under uppväxtåren. Att vi ska skapa en arbetsmarknad där man känner trygghet och kan utvecklas i sitt jobb. Att vi ska återta vård, skola och omsorg från riskkapitalisterna och skapa världens bästa välfärdssamhälle.

Tyvärr så sa man inte detta och då undrar jag stillsamt: Hur svårt kan det vara att tala klartext?

Så länge sossarna inte gör det får vi nog räkna med att även fortsättningsvis vara ett 30-procentsparti.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Petrus Iggström

Världens bästa lastbil!

Förarfavorit. Av någon anledning, om det var för att jag transporterat Scaniagods till Holland i närmare femton år, fick jag en förfrågan om att komma upp till Scania-ingenjörerna på ”Berget” och hålla föredrag.

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam

Dags att allas bidrag värdesätts

Statusjakt. Rubriken i SvD får mig att haja till. Artikeln handlar om ängsliga föräldrar som skyddar barnen från minsta motgång i livet och ger dem odelad uppmärksamhet.

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Utan transportare stannar Sverige

Ledare. Storhelgerna har avlösts av oxveckor som räcker ända fram till påsk. Men vad gör väl det om man trivs på jobbet? Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål är både utmanande och roligt.

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.