Hur svårt kan det bli?

Krönika. Valet till kommuner, landsting och riksdagen är över. Det kommer att bli en kolossal uppgift för Stefan Löfven, partiordförande för Socialdemokraterna, att leda en minoritetsregering.

Valresultatet innebär att inget block får politisk majoritet. Det väcker även en del intressanta frågor. Alliansen gör ett mediokert val där Moderaterna är de stora förlorarna. Sossarna fick strax över 31 procent av rösterna. Sverigedemokraterna mer än fördubblar sitt väljarstöd.

Hur blev det så här? Faktum är att Moderaterna först bedrev en politik som gjorde att SD kom in i riksdagen 2010. Bara det borde leda till eftertanke bland Moderaternas partistrateger, men icke.

Man fortsatte på den inslagna vägen så att SD denna gång fick fördubblat stöd bland väljarna. Fredrik Reinfelt har om och om berömt sig själv för att inte gett SD ens ett lillfinger. Vad han uppenbarligen inte tänkt på att det är den förda politiken som gett SD vind under vingarna. Även om Alliansen inte vill säga det rent ut så har den faktiskt regerat de senaste fyra åren med hjälp av Sverigedemokraterna [sic!].

Det var Moderaterna som ställde flyktingfrågan mot välfärden, och Reinfelts vädjan till svenska folket om att ”öppna sina hjärtan” var ett både patetiskt och osedvanligt korkat utspel i en valrörelse. Man ska komma ihåg att Moderaterna var det mest invandrarkritiska partiet i riksdagen innan SD gjorde entré på den politiska scenen. Mot den bakgrunden var försöket att spela humanist rent ut sagt löjligt.

De rödgrönas uppgift i det här valet borde ha varit enkel. Ett utbrett missnöje med den förda politiken kunde varit den katalysator som gjort de rödgröna partierna till valvinnare, men icke. Man lyckades sjabbla bort sig framför öppet mål. Vänstervinden som blåst ganska rejält under de sista åren sögs hel enkelt upp av SD, som dessutom utpekat arbetarrörelsen som sin största fiende.

Problemet för sossarnas väljare är att det under de senaste 25 åren inte gått att skilja mellan höger- och vänsterpolitik – såvida man inte varit politisk expert av något slag.

I början av 1990-talet kom så ”århundradets skattereform”, en överenskommelse över partigränserna. Det kom också att bli startpunkten för en total omsvängning av den klassiska socialdemokratiska politiken i det att i skattereformens kölvatten kom avregleringar, privatiseringar och utförsäljning av välfärden. Kampen mot inflationen blev viktigare än kampen mot arbetslösheten. På den vägen har det fortsatt. Inträdet i EU har närmast cementerat den politiken och det tycks inte finnas någon väg ut, i vart fall inte när man frågar politikerna.

Själv har jag en annan uppfattning.

Det handlar om trygghet i livets alla skeden. Om bara sossarna i valrörelsen hade talat om det som allt fler människor i Sverige tycker, nämligen att vi ska återupprätta välfärden. Om vi bara sagt: Vi ska skapa ett samhälle där vi alla bidrar efter bärkraft och tar ut efter behov. Att vi vill skapa ett samhälle där barn och unga får det stöd och den hjälp som behövs under uppväxtåren. Att vi ska skapa en arbetsmarknad där man känner trygghet och kan utvecklas i sitt jobb. Att vi ska återta vård, skola och omsorg från riskkapitalisterna och skapa världens bästa välfärdssamhälle.

Tyvärr så sa man inte detta och då undrar jag stillsamt: Hur svårt kan det vara att tala klartext?

Så länge sossarna inte gör det får vi nog räkna med att även fortsättningsvis vara ett 30-procentsparti.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Johan Danielsson (S) i Europaparlamentet september 2024.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.