Mot ny adress
Husflytt. När Kiruna äts upp underifrån är lösningen att flytta staden. En trailer lastad med ett mer än 100 år gammalt kulturhus rullar bort i gånghastighet. Totalvikt: 180 ton.
Gruvan växer i Kiruna. Många byggnader rivs när malmbrytningen hotar staden underifrån. Nytt centrum och nya bostäder byggs. I år flyttas dessutom åtta stora och gamla bostadshus till Luossavaara, ungefär tre kilometer bort.
För kirunabon Lars Sjölund, som till vardags kör sopbil i fjällvärlden, är husflytten och rivningarna en stor sorg. Han dokumenterar ändå förändringen med sin kamera, och har försett Transportarbetaren med bilder på de spektakulära hustransporterna.
– När de plockade ner klockstapeln för att flytta till nya stadshuset kändes det som om Kirunas själ försvann, säger han.
Jan-Erik Olovsson på Peab, företaget som har uppdraget att organisera husflytten, resonerar på ett helt annat sätt:
– Kiruna byggdes en gång på grund av gruvan, och nu flyttas stan på grund av gruvan. Alternativet hade varit att lägga ner och börja sälja bingolotter …
De åtta trähusen är byggda runt förra sekelskiftet. Hyresgästerna har möjlighet att flytta med, men inflyttningen dröjer till 2019.
Hälften av årets huslass har gått under sommaren och den tyngsta transporten ska ha skett i dagarna. Den gula Ingenjörsvillan är 25 meter lång och 16 meter bred.
Jan Alm är chaufför på Wallners specialtransporter i Falun och pendlar, tillsammans med chefen Mikael Wallner, upp till Kiruna när det är dags att rulla i väg med ett hus. Han berättar hur det går till.
– När vi kommer är mycket förberett, husen är lyfta och ligger på uppåt tio järnbalkar som är uppallade på 1,20 meters höjd. Vi backar in under huset med trailern som har hydraulisk fjädring.
Hydrauliken gör att trailern kan höjas och sänkas upp till 60 centimeter. Så när den står i exakt rätt läge lyfts huset upp och pallningen kan tas bort. Järnbalkarna sitter fast under huset och följer med. Sedan följer lastsäkringen – med grov kätting och vagnskruv – och skyltning av fordonet.
– Vägen är avstängd när vi ger oss i väg. Lyktstolpar, ledningar och trafikskyltar har plockats bort. När vi körde det gröna bäckhornshuset var bredden runt 15 meter totalt. Jag tror att balkarna under Ingenjörsvillan är 19 meter.
Runt tre kilometer färdas husen, längs Europaväg 10. Jan Alm går bredvid ekipaget när chefen kör, 14 000 steg.
– Vi pratar i telefon hela tiden. Om vägen lutar kan jag lyfta upp huset med hydrauliken så att det hela tiden står rakt. Jag håller koll med laser och lod.
På den nya platsen, vid foten av berget Luossavaara, finns en färdiggjuten platta där huset ska placeras på exakt rätt ställe.
Vi frågar Jan Alm om lite hårdfakta för den som är nyfiken på tunga specialtransporter:
Trailern har 14 axlar, bilen fyra. Det sitter fyra rejäla däck vid varje axel, jämnt utspridda över bilens bredd. Axeltrycket blir inte högre än för en vanlig grusbil när huset väger 120 ton och fordonet 60.
Men Jan Alm, hur blir man chaufför med uppgift att flytta stora hus?
– Tjaa, jag körde vanlig grusbil och sedan skogstraktor … Det var när skogstraktorn skulle flyttas med trailer som jag kom in på det här, och sedan fick jag jobbet på Wallners.