Edwin Atema, FNV
Close
”Ett av de vanligaste skälen till att förare kontaktar FNV är att de inte kan tvätta sig eller inte får använda toaletterna hos kunderna”, säger Edwin Atema, ombudsman på det holländska transportfacket.
Close
Corona

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

Med över 400 döda av coronasmittan och över 7 000 kända fall är landet hårt ansatt av pandemin. Sverige har som jämförelse 66 döda och 2 800 fall, enligt den dagsfärska statistiken från EU-organet för smittskydd den 27 mars.

Det stora FNV-facket, som också organiserar transportarbetarna, har stängt alla sina kontor. En gång om dagen går någon anställd dit och hämtar posten. I övrigt arbetar ombudsmännen hemifrån.

– Vi har tusentals med ärenden i förbundet och ägnar all tid åt att hjälpa medlemmarna. Därför vet jag inte hur transportstatistiken förändrats av coronkrisen, säger Edwin Atema till Transportarbetaren.

Liksom i övriga Europa är hygien- och skyddsfrågor de mest akuta att lösa. I brist på alcogel är ett stort problem möjligheter att tvätta händerna efter lastning och lossning.

– När förarna får sina följesedlar har någon annan rört vid dem. Därför måste de tvätta händerna. Ett av de vanligaste skälen till att de kontaktar oss är att de inte kan tvätta sig eller inte får använda toaletterna hos kunderna.

Många gånger nekas förarna tillträde till hygienutrymmen hos kundföretagen för att de vill skydda sina egna anställda och inte släppa in utomstående i byggnaderna.

– Vi får en situation där alla bara tänker på sig själva.

Tvingas vara i allmänna utrymmen

Andra orosmoment är när förarna tvingas vänta i gemensamma utrymmen med många andra när bilen lastas eller lossas. Detsamma gäller till exempel internationella förare när de tar färjan från Nederländerna till Storbritannien och under överfarten tvingas vara i allmänna utrymmen.

Men graden av oro skiftar beroende på arbetsuppgifter.

– Om du kör till Spanien ser du inte en människa på vägen. Att sitta isolerad är aldrig trevligt, men om du är internationell förare på den här sträckan är det inte så tokigt. Du är ensam i bilen och slipper skaka hand med någon.

Ett problem i Nederländerna, liksom i övriga Europa, är stängningen av alla de restauranger som ligger längs vägarna. På senare tid har en del öppnat igen, men med nya serveringsregler.

– Nu serverar de maten utomhus vid förarhytten. Du ringer från bilen, uppger ditt registreringsnummer och beställer.

På dessa vägkrogar har också dörrarna till dusch och toaletter öppnats för förarna.

– Det är bra och kreativa lösningar av dessa företag.

Uppluckrade kör- och vilotidsregler

Regeringen har tillfälligt luckrat upp reglerna för kör- och vilotider. En förare kan numera arbeta elva timmar om dagen. Maximal körtid är 60 timmar i veckan, men räknat på två veckor får den inte överskrida 96 timmar. Dessutom kan föraren arbeta sju dagar i streck innan han tar veckovila.

Den tillfälliga ändringen gäller enbart viktiga transporter, som medicin, livsmedel, avfall och annat.

Liksom i Sverige har den nederländska regeringen infört stöd till arbetsgivare som måste skicka hem sina anställda när sysselsättningen tryter.

– Företagen kan få kompensation på upp till 90 procent av sina lönekostnader. Vi väntar oss att även transportföretag kommer att använda sig av stödet.

Edwin Atema har arbetat mycket med utstationerade förare i Nederländerna och bekämpat lönedumpning och usla villkor i denna grupp. Dessa kommer från östländer i EU, men också från länder som Ukraina och Kazakstan.

Allra sämst villkor och lägst löner har förare från Asien.

En del av dem har blivit strandsatta när anställningskontrakten sagts upp med omedelbar verkan. Förare från öststaterna kan ha svårt att ta sig hem, medan de förare som kommer från Asien inte kan återvända över huvud taget till sina hemländer.

– De är fast här. Det är allvarliga fall.

Dessa förare med lite pengar på fickan kan till och med ha svårt att få tak över huvudet.

– Vi försöker kontakta lokala hjälporganisationer. Vi har inte många fall än, men fler kommer. Vi är säkra på det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag hävdar med bestämdhet att man som anställd inte ska behöva betala för en bärgning av ett arbetsfordon”, säger Transports lokalombudsman Johan Molin. Foto: John Antonsson

Åkare krävde att chaufför betalade för bärgningen

Åkeri. En chaufför körde fast och ringde bärgning. Sedan vägrade åkaren att betala, men ändrade sig då facket blandades in.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.