Edwin Atema, FNV
Close
”Ett av de vanligaste skälen till att förare kontaktar FNV är att de inte kan tvätta sig eller inte får använda toaletterna hos kunderna”, säger Edwin Atema, ombudsman på det holländska transportfacket.
Close
Corona

Hygien- och skyddsfrågor oroar holländska förare

Åkeri. I Nederländerna, som är Europas nav för distribution, är transportbranschen hårt drabbad av coronasmittan. Ombudsman Edwin Atema på transportfacket FNV använder ett enda ord för att beskriva förarnas situation. – Kris! Jag kan inte säga det kortare.

Med över 400 döda av coronasmittan och över 7 000 kända fall är landet hårt ansatt av pandemin. Sverige har som jämförelse 66 döda och 2 800 fall, enligt den dagsfärska statistiken från EU-organet för smittskydd den 27 mars.

Det stora FNV-facket, som också organiserar transportarbetarna, har stängt alla sina kontor. En gång om dagen går någon anställd dit och hämtar posten. I övrigt arbetar ombudsmännen hemifrån.

– Vi har tusentals med ärenden i förbundet och ägnar all tid åt att hjälpa medlemmarna. Därför vet jag inte hur transportstatistiken förändrats av coronkrisen, säger Edwin Atema till Transportarbetaren.

Liksom i övriga Europa är hygien- och skyddsfrågor de mest akuta att lösa. I brist på alcogel är ett stort problem möjligheter att tvätta händerna efter lastning och lossning.

– När förarna får sina följesedlar har någon annan rört vid dem. Därför måste de tvätta händerna. Ett av de vanligaste skälen till att de kontaktar oss är att de inte kan tvätta sig eller inte får använda toaletterna hos kunderna.

Många gånger nekas förarna tillträde till hygienutrymmen hos kundföretagen för att de vill skydda sina egna anställda och inte släppa in utomstående i byggnaderna.

– Vi får en situation där alla bara tänker på sig själva.

Tvingas vara i allmänna utrymmen

Andra orosmoment är när förarna tvingas vänta i gemensamma utrymmen med många andra när bilen lastas eller lossas. Detsamma gäller till exempel internationella förare när de tar färjan från Nederländerna till Storbritannien och under överfarten tvingas vara i allmänna utrymmen.

Men graden av oro skiftar beroende på arbetsuppgifter.

– Om du kör till Spanien ser du inte en människa på vägen. Att sitta isolerad är aldrig trevligt, men om du är internationell förare på den här sträckan är det inte så tokigt. Du är ensam i bilen och slipper skaka hand med någon.

Ett problem i Nederländerna, liksom i övriga Europa, är stängningen av alla de restauranger som ligger längs vägarna. På senare tid har en del öppnat igen, men med nya serveringsregler.

– Nu serverar de maten utomhus vid förarhytten. Du ringer från bilen, uppger ditt registreringsnummer och beställer.

På dessa vägkrogar har också dörrarna till dusch och toaletter öppnats för förarna.

– Det är bra och kreativa lösningar av dessa företag.

Uppluckrade kör- och vilotidsregler

Regeringen har tillfälligt luckrat upp reglerna för kör- och vilotider. En förare kan numera arbeta elva timmar om dagen. Maximal körtid är 60 timmar i veckan, men räknat på två veckor får den inte överskrida 96 timmar. Dessutom kan föraren arbeta sju dagar i streck innan han tar veckovila.

Den tillfälliga ändringen gäller enbart viktiga transporter, som medicin, livsmedel, avfall och annat.

Liksom i Sverige har den nederländska regeringen infört stöd till arbetsgivare som måste skicka hem sina anställda när sysselsättningen tryter.

– Företagen kan få kompensation på upp till 90 procent av sina lönekostnader. Vi väntar oss att även transportföretag kommer att använda sig av stödet.

Edwin Atema har arbetat mycket med utstationerade förare i Nederländerna och bekämpat lönedumpning och usla villkor i denna grupp. Dessa kommer från östländer i EU, men också från länder som Ukraina och Kazakstan.

Allra sämst villkor och lägst löner har förare från Asien.

En del av dem har blivit strandsatta när anställningskontrakten sagts upp med omedelbar verkan. Förare från öststaterna kan ha svårt att ta sig hem, medan de förare som kommer från Asien inte kan återvända över huvud taget till sina hemländer.

– De är fast här. Det är allvarliga fall.

Dessa förare med lite pengar på fickan kan till och med ha svårt att få tak över huvudet.

– Vi försöker kontakta lokala hjälporganisationer. Vi har inte många fall än, men fler kommer. Vi är säkra på det.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott

Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.

Transportarbetarens logga

80 jobb riskerar att förloras när Alviks trafik säger upp avtal

Arbetslöshet. Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.

Utbetalningarna från a-kassan ökar

A-kassan. Hög arbetslöshet och kris i andra branscher har gjort att utbetalningarna från Transports a-kassa ökat kraftigt. Antalet personer som får ersättning har stigit med drygt 36 procent det senaste året.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.