”Hyvling stor fråga redan 2016”

Arbetstid. Transports förbundsjurist Marcel Carlstedt har stångats med arbetsgivarna i 20 år vid förhandlingsbordet. Han påpekar att kampen om arbetstiden är en komplex fråga som ständigt funnits med.

– Det är lätt att blanda ihop äpplen och päron när man diskuterar arbetstidsproblemet. Handlar det bara om ofrivilliga deltider är vi relativt förskonande i Transport, jämfört med andra LO-förbund.

Marcel Carlstedt, förbundsjurist och biträdande avtalsansvarig i Transport, sitter med i LO:s avtalsråd. Han menar att det är viktigt att hålla isär de tre ”tids-ben” som tillsammans skapar trygghet för den anställde.

Det handlar om:

• anställningsformen. Tillsvidare, visstid eller rent daglöneri.

• anställningsmåttet. Alltså hel- eller deltid. Eller bara inhoppare på timme.

• arbetstidens förläggning. När ska man jobba? Hur många helger? Hur långt i förväg får arbetstagaren besked om sitt schema?

Det är tre olika faktorer som ändå hänger samman, betonar Carlstedt:

– I hamnarna brukar arbetsgivarna hävda att om de bara får förlägga arbetstiderna friare kan de anställa många fler. Men det är inget nytt. Arbetsgivarna har i alla tider velat ha så fri arbetstidsförläggning som möjligt.

I den förra avtalsrörelsen var ”hyvlade” tjänster och trygghet i jobbet de stora stridsfrågorna för Transport. Tidigare hade deltider funnits på några områden – som bensinmackarna och bevakning – men nu hade det ökat på terminaler, lager, inom flyget och till och med åkerisidan.

Marcel Carlstedt säger:

– Ursprungligen var deltid en möjlighet för personer som var slitna, hade flera olika jobb eller som ville gå ner i tid på grund av småbarn. Ingen trodde väl att det 20-30 år senare skulle bli närmast legio på delar av arbetsmarknaden.

Rätten till heltid är en fråga som ibland är svårt att driva fackligt, erfar han. På bensinstationerna innebär heltidsanställning normalt fler helgpass. Det finns medlemmar som hellre jobbar deltid, plus mertid ibland, än många schemalagda helger.

I vilka branscher har Transport störst problem med makten över arbetstiden?

– Generellt kan jag väl säga att där vi är fackligt svagast är vi som sämst. Taxi är tydligaste exemplet. Man kan lägga ett genusperspektiv på frågan också. Överallt i LO där det finns en stor andel kvinnor är det vanligt med deltider och otrygga anställningar.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Pengar men också tid

Ledare. Så stor löneökning skulle du haft för att matcha pris­ökningarna. Det var en rubrik i Dagens Nyheter (DN 9/9–2024 ) som fångade mitt intresse.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya regler för långa nattpass i lastbil

Åkeri. I det nya transportavtalet har facket och arbetsgivarna kommit överens om kompledighet vid arbetspass som är längre än tio timmar och där en del av arbetstiden är mellan 01.00 och 05.00.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Månadens klubb
Den nybildade Transportklubben på Frigoscandia i Helsingborg. Foto: Alexander Malmqvist

Gammal fackklubb i ny kostym

Helsingborg. Det fackliga är också en färskvara. När Frigoscandia gick över från Handels lageravtal till transportavtalet var det angeläget att snabbt få i gång arbetet med en ny klubb.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Månadens medlem
Danijel Kovacic, uniformsklädd och klar för nästa flygning.

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.