”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.
Close
”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.
Close

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

– Jag har tyckt om alla mina arbeten men i det här känner jag mig fri, jobbar under eget ansvar. På rasterna kan jag handla och uträtta ärenden. Jag gillar att köra bil och röra på mig, säger Serpil Tumer under en paus i Stockholm.

Resenärerna blir ofta glada när det kommer en kvinna bakom ratten, berättar hon som tycker om att ge service och träffa många olika människor. Både passagerare och vårdpersonal.

– De flesta är trevliga och att få beröm av resenärerna ger mig mer energi.

Pilotutbildning

Serpil Tumer har månadslön och provanställning i sex månader. Hon gick den första pilotutbildningen för taxiförare från mars till augusti 2023, med två veckors praktik och inriktning på bemötande och service. Arbetsmarknadsutbildningen till omsorgschaufför startade på Arbetsförmedlingens uppdrag efter initiativ från branschorganisationen Svenska Taxiförbundet, som efter pandemin slog larm om bristen på chaufförer.

– Jag kämpade hårt och fick mitt taxileg i december 2023, efter två veckors extra intensivkurs med min chef Anders för att klara teorin. Den var svårast, säger Serpil Tumer.

Hon uppskattade inslagen om säkerhet och ergonomi för att förebygga belastningsskador.

– Men avsnitten om bemötande hade jag kunnat skippa, eftersom jag redan är utbildad undersköterska. Det hade varit bättre att satsa mer på körkortsteorin, att hinna lära sig den var lite stressigt.

Fel har rättats till

Serpil Tumers arbetsgivare, vd Anders Larsson på taxibolaget Inclusion Services International, medger flera misstag under pilotkursen i Stockholm, som han säger nu har rättats till. Bara två deltagare därifrån arbetar i dag som chaufförer.

– Andra kursen är nu avslutad och bland 18 deltagare är alla klara, utom en. Tyvärr har alla inte fått sina taxiförarleg än eftersom Transportstyrelsen tar lång tid på sig, säger Anders Larsson.

Den tredje förarkursen startar i mitten av maj. För att bättre fånga upp de verkligt motiverade intervjuas intresserade efter en informationsträff. De som väljs ut genomgår sedan 14 dagars test av språk-, läs- och datorkunskaper. Utdrag ur belastningsregistret krävs också.

– Efter kartläggningen startar utbildningen med de utvalda, säger Anders Larsson.

20 går vidare

Av drygt 60 intervjuade kommer 20 att gå utbildningen.

Personer som redan har taxileg går en fem veckor lång kurs om service och bemötande. Övriga går nio veckor.

– Jag rekommenderar absolut fler att köra samhällsresor, säger Serpil Tumer.

Enligt företagsrådgivare Anja Noack räknar Arbetsförmedlingen med att anordna ännu en förarkurs i september och framöver troligen två utbildningar per år.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Carl:
    27 maj, 2024

    Gratulerar Serpil Tumer till hennes nya arbete.
    Tråkigt att Transportarbetaren framför Svenska Taxiförbundets påstående om att det råder brist chaufförer. Finns redan många personer som har taxiförarlegitimation och som är kompetenta för utbildning till serviceresor. Lön och anställningsvillkor gör ofta att förare lämnar branschen.

  2. Carl-johan:
    16 maj, 2024

    Jasså! Man är omsorgschaufför, det var något nytt. Kör rullebil.

Lästips:

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.