Serpil skolade om sig till omsorgschaufför
Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.
– Jag har tyckt om alla mina arbeten men i det här känner jag mig fri, jobbar under eget ansvar. På rasterna kan jag handla och uträtta ärenden. Jag gillar att köra bil och röra på mig, säger Serpil Tumer under en paus i Stockholm.
Resenärerna blir ofta glada när det kommer en kvinna bakom ratten, berättar hon som tycker om att ge service och träffa många olika människor. Både passagerare och vårdpersonal.
– De flesta är trevliga och att få beröm av resenärerna ger mig mer energi.
Pilotutbildning
Serpil Tumer har månadslön och provanställning i sex månader. Hon gick den första pilotutbildningen för taxiförare från mars till augusti 2023, med två veckors praktik och inriktning på bemötande och service. Arbetsmarknadsutbildningen till omsorgschaufför startade på Arbetsförmedlingens uppdrag efter initiativ från branschorganisationen Svenska Taxiförbundet, som efter pandemin slog larm om bristen på chaufförer.
– Jag kämpade hårt och fick mitt taxileg i december 2023, efter två veckors extra intensivkurs med min chef Anders för att klara teorin. Den var svårast, säger Serpil Tumer.
Hon uppskattade inslagen om säkerhet och ergonomi för att förebygga belastningsskador.
– Men avsnitten om bemötande hade jag kunnat skippa, eftersom jag redan är utbildad undersköterska. Det hade varit bättre att satsa mer på körkortsteorin, att hinna lära sig den var lite stressigt.
Fel har rättats till
Serpil Tumers arbetsgivare, vd Anders Larsson på taxibolaget Inclusion Services International, medger flera misstag under pilotkursen i Stockholm, som han säger nu har rättats till. Bara två deltagare därifrån arbetar i dag som chaufförer.
– Andra kursen är nu avslutad och bland 18 deltagare är alla klara, utom en. Tyvärr har alla inte fått sina taxiförarleg än eftersom Transportstyrelsen tar lång tid på sig, säger Anders Larsson.
Den tredje förarkursen startar i mitten av maj. För att bättre fånga upp de verkligt motiverade intervjuas intresserade efter en informationsträff. De som väljs ut genomgår sedan 14 dagars test av språk-, läs- och datorkunskaper. Utdrag ur belastningsregistret krävs också.
– Efter kartläggningen startar utbildningen med de utvalda, säger Anders Larsson.
20 går vidare
Av drygt 60 intervjuade kommer 20 att gå utbildningen.
Personer som redan har taxileg går en fem veckor lång kurs om service och bemötande. Övriga går nio veckor.
– Jag rekommenderar absolut fler att köra samhällsresor, säger Serpil Tumer.
Enligt företagsrådgivare Anja Noack räknar Arbetsförmedlingen med att anordna ännu en förarkurs i september och framöver troligen två utbildningar per år.