I höst invigs Sveriges andra vätgasmack
I september får Sverige en ny vätgasmack. Den byggs vid Arlanda och ska klara 180 biltankningar per dygn. Det skriver tidningen Bensin & Butik, som undrar vem som egentligen ska tanka där. I dagsläget finns bara ett fåtal vätgasbilar på vägarna och inköpspriset är högt.
Elbilar som drivs med bränsleceller pekas som en miljövänlig framtidslösning. Bränslet, vätgas, ger bara vatten som restprodukt. Kruxet är priset, tekniken är dyr.
I dag finns bara en mack i Sverige där det går att tanka vätgas, i Malmö. Nu är alltså nummer två på gång. Aga, som ska leverera vätgasen, uppger att man planerar för fler stationer i landet.
I nuläget siktar Aga främst in sig på taxi och annan yrkestrafik som håller sig inom Stockholms- eller Malmöregionen. Räckvidden på dagens vätgasbilar är omkring 50 mil. Den som tankar i Malmö klarar sig inte hela vägen till Arlanda.
De närmaste åren väntas biltillverkarna lansera nya och mindre dyra bränslecellsbilar. När Hyundai ix35 kom var priset svindlande 1,5 miljoner kronor. Enligt tillverkaren sänktes det nyligen till 629 000 kronor.
I nuläget finns ingen vätgasdriven taxibil i Stockholmsområdet, uppger Bensin & Butik.