I huvudet på fackets framtid

Vad tänker nästa generation ombudsmän i Transport om facket och sin nya roll? Transportarbetaren har träffat aspiranterna som just nu går förbundets ombudsmannautbildning. Mötesplatsen är Hindås. Ett vinnarställe! Hit reste hela det brasilianska landslaget på träningsläger inför fotbolls-VM 1958. Alla vet väl hur det gick?

Joakim Borg
Bor: Gävle.
Ålder: 39 år.
Bakgrund: Har jobbat med det mesta i bevakningsbranschen.
Dold talang: Teater, gillar att agera.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
– Att göra våra medlemmar mer medvetna. Om allt från frihandelsavtalet TTIP till EU:s stora inverkan på våra liv. Människor måste förstå att de faktiskt har möjlighet att påverka.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– Inget speciellt faktiskt. Jag känner mig trygg, även om ett nytt jobb alltid innebär ett mått av ovisshet.

 

Lars Karlsson
Bor: Örebro.
Ålder: 39 år.
Bakgrund: Bemanningsbranschen, på terminaler.
Dold talang: Spelnörd, särskilt rollspel.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
– Att hänga med i alla nya valser som arbetsgivarna hittar på. Facket hann inte med när bemanningscirkusen snurrade i gång. Ett problem i dag är att facket som helhet saknar en tydlig färdriktning. Transport är på rätt väg, med organiseringsarbetet.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– Att prioritera. Det blir rätt mycket förhandlande, men organiseringen är jätteviktig. Hur ska man räcka till? Hur ska vi agera för att uppnå resultat?

 

Petri Perälä
Bor: Märsta.
Ålder: 39 år.
Bakgrund: Jobbat med flygfrakt.
Dold talang: Har spelat schack i division 3.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
– Att organisera och engagera de unga på våra arbetsplatser. I den gruppen är den fackliga organisationsgraden låg. Som fack måste vi bli relevanta för dem.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– Som ombudsman står man i frontlinjen och måste alltid försöka agera korrekt och ansvarsfullt. Jag tror att det är viktigt att coacha medlemmarna också, i stället för att utgå från att ombudsmannen går in och löser allt.

 

Tomas Pettersson
Bor: Helsingborg.
Ålder: 48 år.
Bakgrund: Bensinstation.
Dold talang: En jävel på att entusiasmera folk.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
– Skapa trygga arbeten. Jag har själv drivit bensinmack, med personal, och känner inte igen de anställningsförhållanden som numera gäller i branschen. Korta påhugg och visstider gör att folk inte kan försörja sig.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– Jag har lätt för att bli personligt engagerad när människor har problem. Det kan nog bli svårt när det inte går att uppnå resultat. Samtidigt vill jag inte bli luttrad eller cynisk.

 

Veronica Ökvist
Bor: Luleå.
Ålder: 34 år.
Bakgrund: Jobbat på bensinmack i 15 år.
Dold talang: Tidigare stort travhäst-intresse.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
Engagemanget. Facket kan inte längre tas för givet. I dag måste vi organisera för att komma framåt. Transport jobbar redan med detta, men det är långt kvar.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– Att skaffa den breda kunskap och erfarenhet som behövs. Det är också viktigt att kunna hålla distans. Att slappna av och vara ledig ibland, så man inte bränner ut sig.

 

Marcus Ljungberg
Bor i: Norrköping.
Ålder: 35 år.
Bakgrund: Åkerichaufför.
Dold talang: En jäkel på att grilla.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
– Hela problematiken kring lönedumpningen i åkeribranschen. Den ligger mig varmt om hjärtat.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– Jag har varit anställd på Norrköpingsavdelningen i 3,5 år och fått en bra inblick i ombudsmannajobbet. Det viktigaste är nog att inte grotta ner sig i saker man inte bör grotta ner sig i. Det går inte att vara överallt. Och göra allt. Själv.

 

Ghassan Aboutaka
Bor: Helsingborg.
Ålder: 31 år.
Bakgrund: Kört taxi och jobbat på terminal.
Dold talang: Fiskade en del tidigare.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?

– Oj, många saker. Men jag säger den fackliga organiseringen. Det finns så mycket rädsla och osäkerhet på arbetsplatserna i dag. Mycket bottnar i de otrygga anställningarna som brett ut sig.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– Jag hade inte i min vildaste fantasi tänkt tanken att bli ombudsman. All kunskap som behövs är en fråga jag funderar över. Jag vill inte stå svarslös i ­mötet med arbetsgivarna.

 

Magnus Boman
Bor: Taberg.
Ålder: 46 år.
Bakgrund: Terminal- och lagerjobb.
Dold talang: Stort fotointresse, fast det är ju inte så dolt.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
– Att få människor att omprioritera.  I dag hinner eller orkar folk inte engagera sig i facket och politiken. Väldigt mycket tid ägnas åt dator och spelande. Inte så kreativt, anser jag.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– När man inte når ända fram. När medlemmar kommer med stora förväntningar och det är omöjligt att uppfylla allt. Att hantera den besvikelsen.

 

Martin Rohde
Bor: Uppsala.
Ålder: 38 år.
Bakgrund: Bevakningsjobb inom flyget.
Dold talang: Är en god lyssnare.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
– Att bli relevanta för medlemmarna. Att få dem att förstå vad en fackförening är. Och svaret är inte ett försäkringsbolag. Det är inte alldeles enkelt att förklara varför människor ska betala en avgift och dessutom engagera sig.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– I 30 år har vi tagit medlemmarna i hand på att ”gå med hos oss, så löser vi dina problem”. Men som ombudsman måste man kunna frikoppla sig från känslorna när det är nödvändigt. Fackets uppgift är i första hand att driva kollektivets frågor, inte den enskilde individens.

 

Daniel Myr
Bor: Stockholm.
Ålder: 34 år.
Bakgrund: Bevakningsbranschen.
Dold talang: Hobbysmide.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
– Det blir att hävda vårt ursprung och vår ideologi, gentemot andra fackförbund. Transport är LO:s svarta får. Vi måste behålla vår särart, men ändå kunna samverka med andra.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– Inget jag grubblar över. Tvärtom har jag kommit på att det här är precis rätt för mig! Inte att bli präst som jag en gång var inne på. Fast, jo, det kan nog bli tufft som ombudsman i de fall medlemmar kommer och mår skit och jag inte kan göra något åt det.

 

Johan Einarsson
Bor: Södertälje.
Ålder: 29 år.
Bakgrund: Flygmekaniker, montör på Scania.
Dold talang: Spelat amerikansk fotboll. Gillar den sporten fortfarande.
Vad är den största utmaningen för Transport de kommande åren?
– Att få människor att förstå vad vi egentligen jobbar för. Många är dåligt insatta och ställer frågor. Då är det frestande att ta till de förenklade svaren. Som att facket är ett försäkringsbolag.

Vad tror du blir svårast i rollen som ombudsman?
– Inget speciellt. Jag tar det som det kommer.

 

Fotnot. 1958 spelades fotbolls-VM i Sverige. Det svenska landslaget gick hela vägen till final, men besegrades där av Brasilien med siffrorna 2–5. Frankrike slog Tyskland i bronsmatchen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!