I kväll kom handslaget – nytt avtal klart
Efter tre veckors förhandlingar sa Transports stora avtalsdelegation ja till en uppgörelse som ger 590 kronor mer i månaden. Ungdomar och terminalanställda med kort tid i yrket får en något lägre höjning. – Avtalet ligger i linje med märket, säger Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund.
Förhandlingarna inleddes den 29 mars och gick inledningsvis trögt. Men efter att industrin gjort upp på 2,2 procent öppnades vägen för Transports största yrkesgrupp – chaufförer och terminalare.
Förbundet gick in i avtalsrörelsen med trygga jobb som den högst prioriterade frågan. Bakgrunden är att deltider och visstider ökar i nästan alla Transports branscher.
Nu har parterna enats om två skrivningar som syftar till att minska daglöneriet. Den ena slår fast att när personer haft vikariat eller visstidspåhugg i 24 månader under en femårsperiod, ska anställningen övergå i en tillsvidareanställning. Samma regler finns egentligen i lagen om anställningsskydd (las), men Transport har tidigare medgivet en generösare tolkning.
Mertiden är också en viktig pusselbit i sammanhanget. Många arbetsgivare anställer i dag personal på deltid, personer som sedan är piskade att jaga mertid för att klara sig ekonomiskt.
Nu inför Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) en reglering. Mertid får tas ut med högst 200 timmar under ett kalenderår. Extra mertid kan tas ut med 150 timmar, men då krävs särskilda skäl.
– De här begränsningarna kan uppfattas som att vi försöker hindra människor från att jobba. Men det vi vill uppnå är att fler får heltid eller högre anställningsgrad, poängterar Transports förbundsordförande Lars Lindgren.
En tung fråga för facket var utbildningen.
– Kraven ökar hela tiden på våra medlemmar och ute på åkerierna det har varit mycket tjafs om vem som ska betala det nya yrkeskompetensbeviset (YKB). Nu har vi reglerat det. Arbetsgivarna ska stå för all utbildning som är nödvändig för arbetet.
– Jag ser det som en oerhört stor framgång. För att nå dit gjorde vi en eftergift. Arbetsgivarna behöver bara betala grundlön vid utbildning, inte ob-ersättning och övertid.
Lönehöjningarna är en het potatis i årets avtalsrörelse. Såväl industrins parter, som statsministern och LO-ordförande Karl-Petter Thorwaldsson har argumenterad för att alla fackförbund bör hålla sig till märket på 2,2 procent.
Transports avtal ger alltså 590 kronor mer till chaufförer och terminalarbetare. Fast ungdomar under 18 år får nöja sig med 60 procent av beloppet, det vill säga 354 kronor.
Ett par yrkesgrupper, bland annat budbilsförare med bara b-körkort, får också något lägre höjning. Så har det varit även i tidigare avtalsrörelser.
På terminalerna har Transport gått med på ett lite lägre lönelyft, 525 kronor, för anställda med upp till fyra år i yrket. I gengäld fick facket fått bort en kritiserad passus om branschvana. Den sa att man var tvungen att jobba all tid, åtta år, inom ett och samma företag för att bli uppflyttad i högsta löneklassen.
I övrigt innebär avtalet att ersättningarna för bland annat ob- och övertid höjs med 2,2 procent. Chaufförernas traktamenten fryses på nuvarande nivå. Å andra sidan fick arbetsgivarna inte gehör för sig krav på att helt slopa logitraktamentet.
Lars Lindgren menar att Transport nådde längre än förväntat i avtalsförhandlingarna.
– Vi har haft en konstruktiv dialog med motparten, det gäller inte minst kring trygga anställningar. Även arbetsgivarna har uppenbarligen insett att det måste vara någon sorts ordning på arbetsmarknaden. Nu blir det svårare för företagen att trixa med visstidsanställningarna.
Anders Norberg, förhandlingschef på BA, tycker också att förhandlingsklimatet varit bra:
– Vi har haft ett gott samarbete med Transport, inte minst inför avtalsrörelsen. I uppgörelsen har vi på ömse håll lyckats tillgodose varandras krav. Det viktigaste vi uppnådde på arbetsgivarsidan var att företagen bara betalar ut grundlön vid utbildning.