Ombuden i Transports stora avtalsdelegation skriver på avtal.
Close
Ombuden i Transports stora avtalsdelegation skrev mangrant på det nya ettåriga avtalet.
Close

I kväll kom handslaget – nytt avtal klart

Efter tre veckors förhandlingar sa Transports stora avtalsdelegation ja till en uppgörelse som ger 590 kronor mer i månaden. Ungdomar och terminalanställda med kort tid i yrket får en något lägre höjning. – Avtalet ligger i linje med märket, säger Anders Norberg, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Förhandlingarna inleddes den 29 mars och gick inledningsvis trögt. Men efter att industrin gjort upp på 2,2 procent öppnades vägen för Transports största yrkesgrupp – chaufförer och terminalare.

Förbundet gick in i avtalsrörelsen med trygga jobb som den högst prioriterade frågan. Bakgrunden är att deltider och visstider ökar i nästan alla Transports branscher.

Nu har parterna enats om två skrivningar som syftar till att minska daglöneriet. Den ena slår fast att när personer haft vikariat eller visstidspåhugg i 24 månader under en femårsperiod, ska anställningen övergå i en tillsvidareanställning. Samma regler finns egentligen i lagen om anställningsskydd (las), men Transport har tidigare medgivet en generösare tolkning.

Mertiden är också en viktig pusselbit i sammanhanget. Många arbetsgivare anställer i dag personal på deltid, personer som sedan är piskade att jaga mertid för att klara sig ekonomiskt.

Nu inför Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) en reglering. Mertid får tas ut med högst 200 timmar under ett kalenderår. Extra mertid kan tas ut med 150 timmar, men då krävs särskilda skäl.

– De här begränsningarna kan uppfattas som att vi försöker hindra människor från att jobba. Men det vi vill uppnå är att fler får heltid eller högre anställningsgrad, poängterar Transports förbundsordförande Lars Lindgren.

En tung fråga för facket var utbildningen.

– Kraven ökar hela tiden på våra medlemmar och ute på åkerierna det har varit mycket tjafs om vem som ska betala det nya yrkeskompetensbeviset (YKB). Nu har vi reglerat det. Arbetsgivarna ska stå för all utbildning som är nödvändig för arbetet.

– Jag ser det som en oerhört stor framgång. För att nå dit gjorde vi en eftergift. Arbetsgivarna behöver bara betala grundlön vid utbildning, inte ob-ersättning och övertid.

Lönehöjningarna är en het potatis i årets avtalsrörelse. Såväl industrins parter, som statsministern och LO-ordförande Karl-Petter Thorwaldsson har argumenterad för att alla fackförbund bör hålla sig till märket på 2,2 procent.

Transports avtal ger alltså 590 kronor mer till chaufförer och terminalarbetare. Fast ungdomar under 18 år får nöja sig med 60 procent av beloppet, det vill säga 354 kronor.

Ett par yrkesgrupper, bland annat budbilsförare med bara b-körkort, får också något lägre höjning. Så har det varit även i tidigare avtalsrörelser.

På terminalerna har Transport gått med på ett lite lägre lönelyft, 525 kronor, för anställda med upp till fyra år i yrket. I gengäld fick facket fått bort en kritiserad passus om branschvana. Den sa att man var tvungen att jobba all tid, åtta år, inom ett och samma företag för att bli uppflyttad i högsta löneklassen.

I övrigt innebär avtalet att ersättningarna för bland annat ob- och övertid höjs med 2,2 procent. Chaufförernas traktamenten fryses på nuvarande nivå. Å andra sidan fick arbetsgivarna inte gehör för sig krav på att helt slopa logitraktamentet.

Lars Lindgren menar att Transport nådde längre än förväntat i avtalsförhandlingarna.

– Vi har haft en konstruktiv dialog med motparten, det gäller inte minst kring trygga anställningar. Även arbetsgivarna har uppenbarligen insett att det måste vara någon sorts ordning på arbetsmarknaden. Nu blir det svårare för företagen att trixa med visstidsanställningarna.

Anders Norberg, förhandlingschef på BA, tycker också att förhandlingsklimatet varit bra:

– Vi har haft ett gott samarbete med Transport, inte minst inför avtalsrörelsen. I uppgörelsen har vi på ömse håll lyckats tillgodose varandras krav. Det viktigaste vi uppnådde på arbetsgivarsidan var att företagen bara betalar ut grundlön vid utbildning.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.