I skuggan av hamnkonflikten

Krönika. I skuggan av hamnkonflikten har förbundet för första gången på många år tecknat avtal inom flygområdet utan att behöva varsla och tillgripa konflikt.

Dessutom, vilket är långt ifrån vanligt har förbundet skapat ett nytt kollektivavtal, denna gången för flygplansmekanikerna. Ett stort tack till alla de som på ett eller annat sätt bidragit till denna framgång.

Nu har vi endast Tidningsdistributörsavtalet kvar innan årsskiftet. Men redan innan dess börjar arbetet med många av våra andra avtal.
I sedvanlig ordning kommer vi att genomföra en konferens tillsammans med arbetsgivarna inom Transportavtalets område. Förberedelsearbetet inför de andra avtalsförhandlingarna kommer också de att påbörjas under årets sista månader.

Jag är säker på att vi trots den höga arbetsbelastningen kommer att klara av alla de utmaningar som står framför oss. Det viktigaste är nu att alla drar åt samma håll och att vi har förmågan att koppla ihop förbundets olika arbetsområden med varandra.

Att hålla ihop och stå enade i både med och motgång är kittet som håller ihop förbundet. Ett välorganiserat förbund med många medlemmar som förstår den inre dynamik som finns gör ett fackförbund som Transport oövervinnligt. Den nyss avslutade hamnkonflikten är beviset för detta.

Förvisso finns det två fackliga organisationer som verkar i hamnarna. Det är vi och Svenska Hamnarbetarförbundet. Det finns historiska och organisatoriska orsaker till detta och jag tänker inte utveckla mina tankar kring det i denna krönika. I stället kan jag konstatera att våra två organisationer organiserar så gott som 100 procent av hamnarbetarkåren i Sverige.

Det ger oss styrka och självförtroende. Det ger oss den kraft som är absolut nödvändig om vi vill vrida makten ur händerna på arbetsgivarna.

Förhandlingarna om ett nytt hamn- och stuveriavtal presenterade arbetsgivarna långtgående krav på förändringar i arbetsorganisationen och i dess förlängning olika typer av ersättningar för utfört arbete.

Det var en krigsförklaring mot hamnarbetarna. Det visar också på en arrogant hållning från arbetsgivarnas sida. De trodde att makten över arbetstidens förläggning kunde köpas för pengar. Förvisso är historien full av fackliga förhandlare som inte haft tillräckligt med is i magen och man har lämnat ifrån sig makten till arbetsgivarna för någon spottstyver. Detta har fått långtgående konsekvenser, kanske inte dagen efter avtalen skrevs på, men på lite sikt har det definitivt förändrat maktbalansen på arbetsmarknaden. Sveriges hamnarbetare visade även denna gång, klart och tydligt, att arbetsgivarna göre sig icke besvär i denna typ av frågor.

Det gamla ordspråket ”enade vi stå – söndrade vi falla” äger fortfarande giltighet. Därför är arbetet med att organisera och värva fler medlemmar det viktigaste och mest prioriterade. Vi ska lära av hamnarbetarnas kraft och beslutsamhet och vi ska visa på deras framgångar för medlemmarna inom våra andra avtalsområden.

Vi ska tala om för dem att med hög organisationsgrad och med många medlemmar blir vi oövervinnerliga. Samtidigt ska vi visa på att Transport är en ansvarstagande organisation, men märk väl: vi räds inte striden om den påtvingas oss, det är inte vi som väljer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

Misstänkt insider nekar till allt

Rättsfall. På måndagen inleddes rättegången mot den hamnarbetare som är misstänkt för inblandning i omfattande kokainsmuggling kopplad till hamnen i Helsingborg. Mannen själv säger sig inte vara inblandad i något av det han anklagas för.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Solen går upp över fälten. Foto: Martina Hansen

Tidningsbudens akademi

Tidningsbud. För många år sedan satt jag på Tidningsbärarnas kundtjänst och väntade på nästa samtal. Då fick jag en fullständigt galen idé. Tänk om det krävdes högre utbildning för att få dela ut morgontidningar. Hur hade det sett ut?

Alla män måste ta sitt ansvar

Debatt. 2017 fick metoo sitt genomslag i hela världen. Kvinnor berättade om olika former av övergrepp, våldtäkter, trakasserier och hur män beter sig, oavsett yrke eller bransch, mot kvinnor. För män blev det en chock att det var så. Inte för någon annan orsak än att ”hur ska man nu kunna titta på en kvinna utan att bli anklagad”.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Bokmöten i trolltider

Läsning. Luft, kraft, styrka gav årets seminarium Boken på arbetsplatsen på Runö kursgård i Åkersberga. Arrangörer var Transport, Kommunal och Byggnads. Det handlade om arbetsplatsbiblioteken, ungefär som de vägkrogsbibliotek Transport ännu driver.

Trafikverket gör en ny piruett!

Väghållning. Ont i handleden, stel i axlarna och allmänt risig. Det tog två dygn att rehabilitera sig från spänningarna i kroppen efter resan hem i snöstormen mellan Jönköping och Södertälje i början av april. Men jag och bilen kom i alla fall fram helskinnade!

Var står vi nu?

Nato. Sverige har skrivit på ett avtal med USA som innebär att dess krigsmakt fritt kan använda svenska baser och regementen från Boden i norr till Revingehed i söder. Om riksdagen godkänner avtalet med två tredjedels majoritet i slutet av året så går det igenom.

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Läs, annars ryker skärmtiden

Läsning. Vi lever i en tid av digitala skärmar och är ständigt uppkopplade. Mobilen (och andra skärmar) erbjuder oss ständiga belöningar och för att få dessa belöningar, krävs ingen nämnvärd ansträngning.

Varför säger färre och färre ifrån?

Civilkurage. Min mamma hade civilkurage och jag har ärvt min beskärda del av det. När jag läser om det som hände i Skärholmen, där en man visade civilkurage och blev skjuten till döds, tänker jag på en händelse som jag var med om i Farsta förra året.

Feedback kan vägleda och såra

Återkoppling. I estetiska sammanhang kallas kritik för ”bedömandets konst” – det är alltså en konst att ge och ta emot kritik. Nu för tiden pratar vi mindre om kritik och mer om feedback – den omtalade återkopplingen som är avsedd att vägleda och förbättra.

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

EU-valet den 9 juni

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Jag skojade ju bara!

Insändare. Känner du igen uttrycket? Inte ovanligt så kunde jag höra det när jag gick i grundskola från någon som uppenbarligen blivit påkommen med att göra något riktigt dumt.

Blåst på jobbet på grund av adhd

Insändare. En dag i januari 2024 ringer min son och säger att han har blivit uppsagd på grund av arbetsbrist. Jag hör på honom att han är stressad och inte har koll på situationen. Några dagar senare får jag se ett papper som sonen känt sig pressad att skriva under där han ”bekräftar sin uppsägning”. Om han inte skrev under skulle de säga upp honom, ska de ha sagt till honom.

Rejäl utmaning att välja ny LO-ledning

Ordförandeord. När denna krönika skrivs så drar det sig så sakta ihop till LO-kongress. Och en helt ny LO-ledning ska väljas.