I skuggan av hamnkonflikten

Krönika. I skuggan av hamnkonflikten har förbundet för första gången på många år tecknat avtal inom flygområdet utan att behöva varsla och tillgripa konflikt.

Dessutom, vilket är långt ifrån vanligt har förbundet skapat ett nytt kollektivavtal, denna gången för flygplansmekanikerna. Ett stort tack till alla de som på ett eller annat sätt bidragit till denna framgång.

Nu har vi endast Tidningsdistributörsavtalet kvar innan årsskiftet. Men redan innan dess börjar arbetet med många av våra andra avtal.
I sedvanlig ordning kommer vi att genomföra en konferens tillsammans med arbetsgivarna inom Transportavtalets område. Förberedelsearbetet inför de andra avtalsförhandlingarna kommer också de att påbörjas under årets sista månader.

Jag är säker på att vi trots den höga arbetsbelastningen kommer att klara av alla de utmaningar som står framför oss. Det viktigaste är nu att alla drar åt samma håll och att vi har förmågan att koppla ihop förbundets olika arbetsområden med varandra.

Att hålla ihop och stå enade i både med och motgång är kittet som håller ihop förbundet. Ett välorganiserat förbund med många medlemmar som förstår den inre dynamik som finns gör ett fackförbund som Transport oövervinnligt. Den nyss avslutade hamnkonflikten är beviset för detta.

Förvisso finns det två fackliga organisationer som verkar i hamnarna. Det är vi och Svenska Hamnarbetarförbundet. Det finns historiska och organisatoriska orsaker till detta och jag tänker inte utveckla mina tankar kring det i denna krönika. I stället kan jag konstatera att våra två organisationer organiserar så gott som 100 procent av hamnarbetarkåren i Sverige.

Det ger oss styrka och självförtroende. Det ger oss den kraft som är absolut nödvändig om vi vill vrida makten ur händerna på arbetsgivarna.

Förhandlingarna om ett nytt hamn- och stuveriavtal presenterade arbetsgivarna långtgående krav på förändringar i arbetsorganisationen och i dess förlängning olika typer av ersättningar för utfört arbete.

Det var en krigsförklaring mot hamnarbetarna. Det visar också på en arrogant hållning från arbetsgivarnas sida. De trodde att makten över arbetstidens förläggning kunde köpas för pengar. Förvisso är historien full av fackliga förhandlare som inte haft tillräckligt med is i magen och man har lämnat ifrån sig makten till arbetsgivarna för någon spottstyver. Detta har fått långtgående konsekvenser, kanske inte dagen efter avtalen skrevs på, men på lite sikt har det definitivt förändrat maktbalansen på arbetsmarknaden. Sveriges hamnarbetare visade även denna gång, klart och tydligt, att arbetsgivarna göre sig icke besvär i denna typ av frågor.

Det gamla ordspråket ”enade vi stå – söndrade vi falla” äger fortfarande giltighet. Därför är arbetet med att organisera och värva fler medlemmar det viktigaste och mest prioriterade. Vi ska lära av hamnarbetarnas kraft och beslutsamhet och vi ska visa på deras framgångar för medlemmarna inom våra andra avtalsområden.

Vi ska tala om för dem att med hög organisationsgrad och med många medlemmar blir vi oövervinnerliga. Samtidigt ska vi visa på att Transport är en ansvarstagande organisation, men märk väl: vi räds inte striden om den påtvingas oss, det är inte vi som väljer.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Fartyg vid containerhamnen i Göteborg ska få tillgång till landström för att minska utsläppen. Foto: Göteborgs Hamn

18,8 miljoner euro till elanslutning av fartyg

Hamn. Fyra hamnar i Nordeuropa får dela på 18,8 miljoner euro för att elansluta containerfartyg som ligger vid kaj.

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.