”I sopbilen blir man bra på att samarbeta”

Pernilla Dahlström presenterar sig som sopgubbe. Det är hon stolt över. "Och visst låter det roligare än miljötekniker."

I dag är det Skolspåret och Bergsgårdsgärdet i Hjällbo, Rymdtorget i Bergsjön, Lövgärdet i Angered och några fler Göteborgsadresser som gäller. Mattias Stewart är med i bilen. Han låser upp grindar och sopkärl, sköter rep, fäster kranens stroppar i säckarna och byter påsar.

Kranbilsteamet växlar arbetsuppgifter varje vecka.

Pernilla Dahlström rattar sopkranbilen, styr själva kranen, hämtar upp säckarna ur de stora, runda kärlen, noterar vikten på soporna och tömmer några gånger under dagen sin last på avfallskraftvärmeverket Sävenäs.

– Det är lite som att spela tv-spel, säger hon. Jag behöver inte längre tänka på vad jag gör när jag kör kranen.

I stället blir det snack om tv-serier, morgonradio, lunchplaner och hantverkare som parkerar där sopbilen ska fram. Arbetsdagen, som börjar före sex, rinner på fram till lunch-keson klockan tio.

Hennes historia i sopbranschen började med att det verkade roligt att köra lastbil, så då blev det fordonsprogrammet på Bräckegymnasiet. Efter praktik hos sopgubbarna på Renova var sommarjobb den naturliga fortsättningen. Och ett år senare hade Pernilla Dahlström fast jobb på kranavdelningen, det var 2006.

– Jag blir kvar så länge jag trivs, säger hon. Om det blir i 38 år – som någon av gubbarna här – det har jag ingen aning om. Men vi är ett skönt gäng på vår avdelning.
Pernilla Dahlström är förstås bra på att manövrera kranbilen på trånga gårdar, förbi felparkerade bilar och smyga intill sopkärlen. Lite av en expert på att analysera lukter, ”extrapris på räkor”, har hon också blivit. Men på frågan vad man blir riktigt bra på som sopgubbe i kranbilen Beatrice har hon ett annat svar:

– Samarbeta.

Det sämsta med jobbet, ”om jag nu måste komma på något dåligt”, kan vara vädret. Och att soporna inte kan vänta, om en av kranbilarna är trasig måste de andra täcka upp.

Som fordonsansvarig för Beatrice rapporterar Pernilla Dahlström därför alla problem till verkstaden, som i sin tur fixar det mesta under lunchrasten eller på kvällen.

Och det bästa med att vara sopgubbe?

– Ja, det är ju inte så att jag älskar sopor. Men jag gillar att se när folk vaknar, när de går till skolan eller jobbet och när de skrapar bilrutorna på vintern.

– Fast det allra bästa är arbetskamraterna, gubbarna och Nettan, som jag brukar köra med.

Efter sisådär 60 stopp, 120 gånger in eller ut ur bilen, tar så arbetsdagen slut kvart i tre på eftermiddagen. Då väntar gymmet på sopgubben Pernilla Dahlström.

 

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!