I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet
Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.
För ett år sedan var flytten klar. Trelleborgs hamn hade flyttat kontor, verkstad, trafikledning, omklädningsrum och nästan allt annat till en ny byggnad, kallad Waterfront.
Detta är en del av en omflyttning av hamnområdet där Sverige fått 500 000 kvadratmeter nytt land, nya kajlägen och en ny byggnad.
Projektet närmar sig sitt slut och Jörgen Wärja, ordförande för Transports hamnsektion, visar oss runt.
Han kör genom hamnområdet, upp på rampen vid färjorna och vidare till det nya kajläget, där två betongfundament för gigantiska vindkraftverk har gjutits. Sedan kör han ut på den nyaste delen av Sverige, där hamnbolagets nya byggnad Waterfront står, knappt tio meter från havet.
– Vi har gjort Sverige större här, säger Jörgen Wärja och parkerar bilen.
Trevåningshus
Waterfront har tre våningar. På bottenvåningen finns trafikledning, omklädningsrum, gym, bastu och hamnarbetarnas fikarum. På andra våningen sitter tjänstemännen och ledningen, och högst upp finns konferensrum och en takterrass.
Transportarbetaren är här för att få veta mer om hur personalen fick inflytande i processen, från planering till inflyttning.
– Här var det självklart för ledningen att vi skulle vara med, säger Jörgen Wärja.
Två hamnarbetare från varje team fick vara med och berätta om gruppens önskemål från början.
Jörgen Nilsson, vd för Trelleborgs hamn, berättar hur han tänkt:
– Hur det ser ut på arbetsplatsen är de som jobbars förtjänst. De samarbetade med arkitekten från början. Nästan allt i huset har kommit från dem som jobbar här. Inflytandet har varit stort, säger han.
Skulle du göra om processen och ha med alla igen?
– Ja. Vi spenderar en tredjedel av vårt liv på arbetsplatsen och våra anställda stannar länge. Att inte låta dem vara med hade varit korkat. Jag tror att man trivs bättre om man fått vara med och ta fram saker och ting. Kostnaden blir inte mycket högre heller.
Tog tre år totalt
Hamnbolaget och de anställda flyttade in den 3 juli förra sommaren och bygget började två år tidigare. Grupperna som jobbade med arkitekten kom i gång under andra halvan av 2020. Från start av utformning till färdigställande tog det tre år, säger Jörgen Nilsson.
Vid Trelleborgs hamn jobbar alla sju dagar i sträck för att sedan vara lediga i sju dagar. Under arbetsveckorna blir det ungefär 70 timmars arbete. Teamen består av 17 personer per skift och arbetet handlar främst om att lasta färjor med trailers som körs på med dragbil. Dessutom finns en kombiterminal i hamnen.
Många önskade att varje team skulle ha ett eget omklädningsrum, men det gick inte igenom.
– I stället är alla utspridda, vilket jag tycker är bra. De är två–tre personer i varje omklädningsrum och det finns två duschar, så ingen behöver vänta, säger Jörgen Wärja.
Fin utsikt
Sektionens ungdomsansvarige Lucas Fredriksen har lunchrast. Innan han äter berättar han att han tycker om de nya omklädningsrummen och utsikten från fikarummets fönster:
– Jag gillar utsikten på kvällen. När solen går ner blir ljuset fint.
Nu är det eftermiddag och Jimmy Larsson-Bergenholtz, vice ordförande för Transport i hamnen, och Inge Andersson-Levin, sekreterare, ska snart ut i produktionen och jobba.
– En sak vi tryckte på var att gymmet skulle vara större än i den förra byggnaden och att vi skulle få en badbrygga. Men den har vi inte fått ännu, säger Inge.
Men badbryggan ska faktiskt komma, även om det ännu inte är klart när.
– Vi fick igenom i stort sett alla önskemål, säger Jimmy Larsson-Bergenholtz. Hans kollega fyller i:
– Vi har bra arbetskläder och bra maskiner. Nyckeln till det är att vi tar den första diskussionen så tidigt som möjligt. Det banar väg för att allt ska bli bättre sen, säger Jimmy Larsson-Bergenholtz.