Debatt. I januari 2027 ska en utredare föreslå hur svensk klimatpolitik ska utformas. Då är EU:s bindande 2030-mål nära i tid, och bommar vi det måste vi köpa utsläppsrätter eller betala EU-böter; miljarder som vi borde använda i svensk ekonomi. Målet är kumulativt; ökar utsläppen nu måste de minska ännu mer sen.
Klimatminister Romina Pourmokhtari vill inte ”killgissa” om vad som vore smart att göra – men det finns fem etablerade sanningar regeringen kan arbeta utifrån redan nu:
1. Är det lönsamt, sker det. När fossil diesel över en natt blir mycket billigare, väljer fler att tanka fossilt – inte minst pressade åkerier och bussbolag. Om elbilsbonus avskaffas över en natt, köper färre elbil. Vill regeringen att vi ska välja förnybart och eldrivet, måste kalkylen gå ihop.
2. Finns det bidrag och avdrag, vill vi nyttja dem. När grannen får ROT-avdrag, vill vi också ha, och när regeringen inför bonus för el- och gasdrivna lastbilar så väljer fler dem. Vill regeringen se fler skiften, behövs fler bidrag – och utformas de som bonus-malus med höjd skatt på det som ska bort, kostar det inte statskassan något.
3. Är turerna för många tröttnar vi. När bidrag införs, avskaffas, återinförs, ändras, tar slut… så behöver vi fokusera på kärnverksamheten. Därför måste regeringen sluta ”avisera översyn” av Industriklivet och Klimatklivet, besinna sig med stödet för eldrivna lätta lastbilar som infördes i februari, sänks i januari, sänks igen 1 juli och tas bort nästa höst. Fem förändringar på mindre än två år är lysande för konsulterna men uselt för omställningen.
4. Vill vi se ett skifte, måste det vara tillåtet. Eldrivna fordon är säkrare än andra men väger lite mer. Därför låter många länder eldrivna lätta lastbilar på 4.25 ton framföras på B-körkort – men i Sverige har omställningen sinkats. När det äntligen tillåts, skapar Transportstyrelsen oro om förändringen går att lita på över tid.
5. Vi är enbart föregångare om vi går före. Sveriges chans till relevans är att ställa om snabbare än andra, visa vägen och få affären. Det är därför transportsektorns aktörer, alltifrån Scania till Movebybike, betonar att vi inte kan vila oss i form. Det stämmer för klimatet också; omställningen måste ta fart nu!