”I värsta fall kan ju någon dö”
Arbetsmiljöverkets medarbetare är överbelastade med jobb. Långa handläggningstider drabbar nu även Transports medlemmar.
– Handläggarna på Arbetsmiljöverket är så överarbetade att de inte hinner ut på kontroller i tid, säger Mikael Rolf, ordförande för Transport Stockholmsavdelning.
Mikael Rolf arbetar dels för Transport och dels som ordningsvakt på företaget Nokas där han även är skyddsombud. Under våren har han som skyddsombud försökt driva igenom att företaget måste skaffa bättre skyddsvästar till sina anställda. De nuvarande skyddar inte tillräckligt bra mot knivhugg.
Efter att ha gjort en risk- och konsekvensanalys, samt fått rätt hos Arbetsmiljöverket, hotades företaget med ett vite på 200 000 kronor om inte skyddsutrustningen byttes ut. Men ingenting hände. Och eftersom Arbetsmiljöverket inte hann komma ut i tid för kontroll så hann företaget genomföra en omorganisation och ändra organisationsnummer. Nu får Mikael Rolf börja om från ruta ett för att få igenom förändringen.
– Det kommer ta flera månader. Och under tiden går mina kollegor omkring med skyddsvästar som ej uppfyller branschens lägsta krav. I värsta fall kan ju någon dö.
Stora försämringar de senaste åren
Mikael Rolf har varit skyddsombud sedan 2010. Och under de år som gått har han märkt stora försämringar.
– Förut kunde det ta en vecka från det att man larmade till det skedde en arbetsmiljöinspektion. Nu tar det ofta fyra–fem veckor. Dessutom har Arbetsmiljöverket blivit mycket hårdare på formalia. Det är ett jätteproblem för oss eftersom vi är vanliga arbetstagare och inte akademiker.
Han menar alltså att många allvarliga ärenden riskerar bli avskrivna på grund av felaktiga formuleringar, i stället för att Arbetsmiljöverket tar tag i problemen, som de borde.
– Anslagen till Arbetsmiljöverket har minskat och de har genomfört en enorm omorganisation. Deras organisationsförändring har lett till att det har blivit mycket sämre med inspektionsbesök och handläggningstiderna har blivit längre. Det speglas även i vår arbetsmiljö.
Han anser att systemet med skyddsombud som ska larma till Arbetsmiljöverket, inte längre fungerar som det är tänkt.
– Även om vi fått rätt och företaget straffas med vite, så får det ingen effekt om man inte hinner agera i tid. Man känner en uppgivenhet. I fallet på Nokas så har vi lagt ned ett jättearbete på att få igenom dessa förändringar. Detta lämnar utrymme till att företagen kan konkurrera med dålig arbetsmiljö och komma undan med det, säger Mikael Rolf.
Har du också haft problem med Arbetsmiljöverkets långa handläggningstider? Tipsa oss!
redaktionen@transportarbetaren.se