Krönika. Den 8 november 1905 öppnade under stort tumult och pressuppbåd en liten matbutik vid Stureplan i Stockholm. Kvinnornas Andelsförening Svenska Hem var en kvinnlig kooperation som startades i protest mot livsmedelshandelns matfusk och lurendrejeri. Den ägdes av kvinnor och endast kvinnor fick handla i butiken.
Butiken utsattes för en omfattande bojkott av Stockholms Specerihandlareförening. Men trots bojkott och annat fulspel växte Svenska Hem och blev, vid den tiden, Sveriges största konsumentförening med fem butiker och 3 300 medlemmar. Bland dessa medlemmar fanns bland andra Selma Lagerlöf, Ellen Key, Elin Wägner, Karolina Widerström och Karin Larsson.
Initiativtagaren hette Anna Whitlock. Hon var en inflytelserik röst inom det svenska samhället under början av 1900-talet. Hennes idéer om det svenska hemmet var banbrytande för sin tid. Enligt Whitlock var det svenska hemmet inte bara en plats för traditionellt hushållsarbete, utan också en plats för personlig utveckling och tillväxt. Hon insåg att genom att ge kvinnor verktygen och kunskapen kunde de spela en aktiv roll inte bara i sina familjer utan också i samhället i stort. Det svenska hemmet blev därmed en plattform för att främja jämställdhet och självständighet bland kvinnor.
Mina tankar går till Anna Whitlock och Svenska Hem när jag möts av tidningsrubriken ”Miljonregn över Ica – lovar prissänkningar”. Nina Jönsson, vd för Ica, lovar prissänkningar. Att inte priserna sänkts tidigare beror enligt henne på ”eftersläpningseffekter”. Tillåt mig att skratta. Under november och december höjde Ica priserna betydlig mer än sina konkurrenter och handlarna har fått rekordstora aktieutdelningar.
Och inte hjälper det att gå till den kooperation som startades för att medlemmar skulle kunna köpa bra varor till ett rimligt pris. Coop har nämligen övergett den tanken och hjälper i stället till att hålla prisnivån uppe så att Ica-handlare kan håva in storkovan.