ETF möte Ikea
Close
Transports internationella sekreterare Magnus Falk, Matt Draper från engelska Unite, förbundsordförande Tommy Wreeth, Christer Norfall, Nordiska Transportarbetarefederationen, Jimmy Ovesson, Ordning & reda i åkeribranschen, Transport, John Reynaert, belgiska BTB, Noel Coard, Internationella Transportarbetarefederationen (ITF), Alain Sutour, franska CGT, Hans Christian Graversen danska 3F, Tommy Jonsson, Ordning & reda i åkeribranschen, Transport och Alen Clifford från ITF.
Close

”Ikea borde kräva kollektivavtal hos sina transportörer”

Internationellt. I två dagar har en rad europeiska och internationella transportfack kraftsamlat på Transports förbundskontor. Syftet är att förmå Ikea och andra stora transportköpare att kräva kollektivavtal bland sina entreprenörer.

– Ikea är en oerhört stor transportköpare både nationellt, på nordisk, europeisk och global nivå. Vi har kämpat i snart tre år för att förmå företaget att ta sitt ansvar och teckna en avsiktsförklaring. I den vill vi att de deklarerar att de kräver kollektivavtal bland sina transportörer, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Han pekar på den uppförandekod, Iway, som Ikea tagit fram.

– Företaget säger att de tar ansvar som transportköpare, men då borde de säga åt Bring trucking som kör i Sverige, och andra åkerier i andra länder, att teckna kollektivavtal för sina chaufförer.

Företrädare från transportfack i Belgien, Frankrike, England och Danmark har i går och i dag samlats på Transports förbundskontor i Stockholm tillsammans med representanter från de internationella och nordiska tranportarbetarefederationerna, ITF och NTF.

– Vi jobbar med att samordna våra metoder, lär av varandra och ser hur vi kan jobba vidare, både när det gäller Ikea och branschen i stort, säger Tommy Wreeth.

Alla deltagande förbund har på olika sett bearbetat Ikea genom aktioner på hemmaplan och internationellt, under ITF:s flagg. Transport har upprepade gånger delat ut flygblad och diskuterat med kunder utanför möbeljättens varuhus. Samtidigt har samtal förts på internationell nivå mellan fackförbunden och Ikea.

– Ikea anlitar  Bring Trucking Slovakia och Samskip Van Dieren för många av sina transporter. Företagen hävdar att de kör kombinerade transporter och cabotage, med särskilda regler för att lastbilar inte ska rulla tomma. Men vi hävdar att de till stor del ligger och kör linjetrafik, säger Tommy Wreeth.

Han förtydligar:

– Chaufförerna från öst bussas in och sätts i lastbilar i Sverige, där de utför en hel del av den nationella trafiken. Samtidigt hävdar åkerierna att det handlar om cabotage och kombitransporter. Men det är något som bara tillåter ett begränsat antal körningar under en viss tid.

I förlängningen innebär det oschyst konkurrens och att svenska åkerier slås ut, anför Tommy Wreeth.

– Cabotagereglerna och reglerna för kombinerade transporter med flera trafikslag kom till för att främja miljön, påminner han.

Transport har anmält både Bring Trucking och Samskip Van Dieren till Skatteverket, Arbetsmiljöverket och polisen. Facket vill ha svar på om det är förenligt med lagstiftningen att köra månadsvis i Sverige med slovakisk-registrerade bilar.

– Vi har begärt att Bring Trucking ska teckna kollektivavtal och kommer att återuppta vår begäran i höst. Vår åsikt är att det inte är cabotage och kombitransporter som företaget kör.

Under tvådagarsmötet talade fackförbunden också om att intensifiera kartläggningen av fler stora transportköpare, när det gäller om de har kollektivavtal och följer lagar och regler inom transportsektorn.

– Ikea är ett av flera bolag vi behöver trycka på. Möbeljätten skulle säkert göra mer om fler stora upphandlare av transporter följde efter, säger Tommy Wreeth.

Transportfacken planerar att samlas till ett nytt möte i Bryssel, troligen i september.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Jag hävdar med bestämdhet att man som anställd inte ska behöva betala för en bärgning av ett arbetsfordon”, säger Transports lokalombudsman Johan Molin. Foto: John Antonsson

Åkare krävde att chaufför betalade för bärgningen

Åkeri. En chaufför körde fast och ringde bärgning. Sedan vägrade åkaren att betala, men ändrade sig då facket blandades in.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Klartecken för DSV att köpa Schenker

Åkeri. Nu är det klart. EU-kommissionen har sagt ja till det danska logistikbolaget DSV:s köp av fraktbjässen DB Schenker, rapporterar nyhetsbyrån Reuters och nyhetssajten Dagens Logistik.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.