Ikea diskuterar villkor med Bring
Chaufförer. Ikeas nya krav på schysta villkor för chaufförerna förmedlas just nu till alla åkerier som kör för möbeljätten i Sverige. Ett av dem heter Bring.
– Vi har en pågående diskussion med Bring, säger Elisabeth Munck af Rosenschöld som är global hållbarhetschef på Ikea Transport och Logistik.
Bring Trucking Slovakia tillhör Bringkoncernen. Det är ett företag som Transport har stadig koll på, och har anmält till polisen, Arbetsmiljöverket och Skattemyndigheten. Fackförbundet hävdar att det slovakiska företaget har lastbilar och utländska chaufförer fast placerade i Sverige och därför bryter mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön.
Elisabeth Munck af Rosenschöld igen:
– Vi pratar med Bring om företagets upplägg med internationella transporter mellan Sverige och Norge. Vår ambition är att de ska ändra sitt upplägg, men jag kan i dag inte säga vad diskussionerna innebär.
Ikeas besked om en ny hårdare linje mot åkerier som kör gods till varuhusen inom Sverige kom i går. Ikea kommer inte att acceptera att åkerier systematiskt utnyttjar cabotagereglerna genom rena cabotageupplägg för inrikestrafik. Reglerna tillåter tre inrikestransporter under sju dagar med en lastbil som har levererat gods till Sverige. Åkerier som låter utländska förare med låg lön köra stadigt i Sverige kringgår reglerna genom att skicka ut fordonet över landsgränsen för att snabbt återvända.
Efter flera års överläggningar med Transport har Ikea också bestämt att chaufförerna som kör inrikestrafik här ska ha svenskt kollektivavtal eller liknande villkor som i avtalet.
– Nu går vi ut med kravet i alla upphandlingar, det blir en process, säger Elisabeth Munck af Rosenschöld.
Hon berättar att Ikea sedan i somras dessutom kräver av sina transportörer att de inte ska ha en kedja av underleverantörer. Max ett led är tillåtet. Samtliga anlitade transportföretag som kör i Sverige uppfyller kravet, enligt Elisabeth Munck af Rosenschöld.
Varför kommer kraven först i Sverige, när Ikea är ett globalt företag?
– Det är svårt att säga. Frågan är väldigt komplex, som ett pussel där vi får ta en bit i taget.
Internationella transportfederationen (ITF) avbröt tidigare i höst sin dialog med Ikea om villkoren för chaufförer som kör i övriga Europa och världen.
– Vår dörr står öppen för att ta upp samtalen igen, säger Elisabeth Munck af Rosenschöld.
Hon hoppas dessutom på ett tydligare regelverk efter EU:s pågående process om cabotagereglerna och lagarna kring utstationering av arbetare till andra EU-länder.