Ikea kräver schysta villkor för chaufförer

Chaufförer. En lågbetald öst-chaufför kör varor till Ikea i Sverige. Från och med nu ska han eller hon ha svenskt kollektivavtal eller samma villkor som i avtalet. Beskedet från möbeljätten kommer efter tre års överläggningar med Transport.

– Det här är historiskt, säger Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

Han är en av dem som har haft möten, telefonkontakter och mejlväxling med Ikea. Allt med syftet att det globala bolaget ska se till att chaufförer hos alla underleverantörer har schysta löner, arbetstider och övriga villkor.

Samma påverkansarbete har pågått i andra europeiska länder och globalt. Men när Internationella transportarbetarefederationen (ITF) tidigare i år avbröt dialogen med Ikea fortsatte Transport sina kontakter med Ikea i Sverige.

Resultatet presenterades i dag:

Ikea Sverige ska kräva att alla transportörer som regelbundet kör inom Sverige har kollektivavtal med Transport. Eller att chaufförerna har samma villkor som i kollektivavtalet.

Ikea kommer inte att acceptera att åkerier systematiskt utnyttjar reglerna kring cabotage. Reglerna tillåter tre inrikestransporter under sju dagar med en lastbil som har levererat gods till Sverige. Åkerier som låter utländska förare med låg lön köra stadigt i Sverige kringgår reglerna genom att skicka ut fordonet över landsgränsen för att snabbt återvända.

Transports ombudsmän startar nu jobbet att teckna avtal med åkerier som kör stadigt för Ikea. Bring Trucking Slovakia är ett av dem, ett företag som fackförbundet har anmält till både polis och Arbetsmiljöverket för att det skulle bryta mot EU:s regler när förarna inte får svensk lön. Polisen hänvisar till resursbrist och har lagt ner utredningen.

– Nu hoppas vi också att flera storföretag i Sverige ska följa Ikeas exempel, säger Magnus Falk och tänker på bland andra Scania och Volvo.

Han är egentligen inte förvånad över att Ikea till slut kommit fram till att det ska kräva schysta villkor i alla led av företagets transportkedjor.

– Det ingår i företagets egen policy att anställda och anställda hos underleverantörer ska ha schysta villkor. Ikea har en CSR-policy i världsklass, säger han.

(Reds anm: CSR är förkortningen för det engelska begreppet corporate social responsibility. Det bygger på att företag ska ta ansvar för hur de påverkar samhället ekonomiskt, miljömässigt och socialt.)

Transportarbetaren kommer under fredagen få Ikeas kommentarer kring kravet på underleverantörerna inom transporter.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Tobbe Jonsson:
    8 november, 2018

    Det var på tiden... att man gör något åt den här lönedumpningen som på gott länge... nu kanske andra åkerier och företag kan börja ta tag i den här suspekta marknad som finns och kanske kan vi få bort lite kriminalitet på köpet

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Den 9 juni är det val till EU-parlamentet i Sverige.

Så röstar svenska politiker i Bryssel

Politik. Den 9 juni går Sverige till EU-val. Transportarbetaren har gått igenom hur svenska partier röstar i EU-parlamentet. Inte likadant som i Sverige, visar det sig.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.