Ikea lyssnar när facket kräver schysta transporter
Facket och Ikea möttes i dag, tisdag, i London för ett nytt möte om schysta transporter. Transports internationella sekreterare Magnus Falk säger att det var ett bra möte som pekar åt rätt håll och att han är ”försiktigt positiv”.
I september förra året kunde Internationella transportarbetarfederationen (ITF) presentera en utredning som visar dåliga villkor för chaufförer som kör internationella transporter, däribland för Ikea. Svenska Transport och Ikea möttes i november för att diskutera hur det egentligen ser ut i underleverantörsleden.
I dag var det dags för ett andra möte i London, nu tillsammans med ITF.
– Dialogen fortsätter och jag är försiktigt positiv, säger Magnus Falk. Vi är överens om att jobba tillsammans mot social dumping och vi har lagt ett antal förslag som de ska tänka på tills vi ses igen senare i vår. Bland annat har vi föreslagit att vi gemensamt ska gå ut på p-platser och träffa chaufförerna, eller att vi följer med Ikea på deras revisioner.
Fler förslag som facket presenterade är någon form av visselblåsarsystem där anställda kan slå larm om oegentligheter i transportörsleden. Facket föreslog också att Ikea ska ställa sig bakom Fair transport Europekampanjen och att facket kan få vara ute på varuhusen och samla in namnunderskrifter.
– Vi föreslog också att vi får vara med i Ikeas upphandlingar och titta på företagen som är med där, säger Magnus Falk. Vi vill också ha möjlighet att träffas ett par gånger om året för att gå igenom problem som dykt upp.
Med sig till mötet i London hade Magnus Falk senaste numret av Transportarbetaren där vi har träffat chaufförer från Makedonien som kör på usla villkor – bland annat för Ikea.
– De läste reportaget och det är ett konkret exempel på något som de inte gillar, säger Magnus Falk. De kände till att det finns en gråzon där man kan agera lagligt – men kanske inte så etiskt.
Visste de att det var så illa?
– Alltså, de misstänkte det om inte annat.