Ikea samarbetar kring schysta villkor

Chaufförer. Ikea lovar att sträva efter schysta villkor för chaufförer – i transportkedjans alla led. Efter år av påtryckningar och kampanjer vågar Transports Magnus Falk och internationella transportfacket ITF hoppas på bättre villkor hos transportörer som kör Ikeas gods.

ITF och Ikea kom i förra veckan överens om att inleda ett konkret samarbete kring chaufförernas villkor. Det var dagen efter ett uppmärksammat tillslag på ett åkeri som dömts i en nederländsk domstol för att ha utnyttjat förare från Moldavien och Polen. Åkeriet har levererat växter till Ikea.

”Det här är ett viktigt första steg och jag välkomnar att Ikea tar den här frågan, som väckts av europeiska fackförbund, på allvar”, säger Frank Moreels, ordförande i ETF, de europeiska transportarbetarfackens federation.

Mötet med Ikea skedde i Bryssel. Från den fackliga sidan hade Magnus Falk sällskap av Transports ordförande Tommy Wreeth och flera från ITF:s toppskikt. Ikea ställde upp med en handfull personer från företagsledningen.

– Vi ska träffas på torsdag igen och komma överens om formerna, berättar Magnus Falk, internationell politisk sekreterare på Transport.

Han har lett Internationella transportfederationens (ITF) arbetsgrupp som i flera år har agerat för att Ikea ska ställa krav på samtliga transportörer som kör företagets gods. Ikea köper sina transporter via internationella logistikbolag som Bring och DHL, som i sin tur har underentreprenörer. Och bland dem har ITF-gruppen hittat fuskande åkerier som ägnar sig åt social dumpning av chaufförernas villkor.

Ikea skriver på sin hemsida att företaget inte längre kommer att tillåta oschysta villkor i transportkedjan. Miniminivåer ska införas för dem som arbetar för underleverantörer. Ett första steg startar nu, resten av Europa följer under nästa år.

– Jag kommer att föreslå att Sverige blir ett av de första länderna där programmet införs, säger Magnus Falk.

Frank Moreels uttalar sig i ett pressmeddelande från ITF:

”Vi är inte nöjda förrän lastbilsförare får anställningskontrakt i de länder där de verkligen jobbar, kontrakt som ger dem de rättigheter och skydd som de behöver.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Morgan Svensson:
    6 september, 2017

    Bra jobbat! Träget arbete vinner

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.