Ikeakampanj 2017
Close
Protestaktion utanför Ikeavaruhuset i Kungens kurva i april förra året.
Close
Granskning

Ikea skyller på otydliga regler

Åkeri. Bring Trucking hävdar att åkeriets chaufförer inte kör någon inrikestrafik i Sverige och företaget tänker heller inte skriva kollektivavtal med Transport. Brings storkund, Ikea, säger sig välkomna fackets anmälningar.

– Det är bra att myndigheterna granskar reglerna. Vi vill ha tydlighet. I dag är det oklart vad som gäller för exempelvis utstationerade arbetstagare, säger Ikeas hållbarhetschef Elisabeth Munk.

Reglerna behöver bli tydligare. Men hur ser Ikea på att chaufförer kör Ikeagods i princip heltid i Sverige, med någon avstickare till Norge, med låg slovakisk lön?

– Det är självklart jätteviktigt att chaufförerna har schysta villkor och det är bra att reglerna testas. Miniminivåerna måste bli tydliga, så att alla kan tillämpa reglerna likadant. Vi ställer upp på EU:s fria rörlighet av arbetskraft, men det råder inte full tydlighet.

Återigen. Hur ser du som hållbarhetschef moraliskt på det faktum att människor jobbar här, för Ikea, på löner som ligger under hälften av en svensk lön?

– Det ska vara schysta villkor utifrån anställningen.

Vilken minimilön ska gälla?

– Man ska ha miniminivån i det land där man är anställd.

För Brings chaufförer ska det alltså vara slovakisk lön?

– Ja. Och vi gör särskilda kontroller där vi pratar med förarna. Utifrån de samtalen har vi inte sett något missnöje med anställningsvillkoren.

Bring ägs av norska posten som i sin tur ägs av norska staten. Transportarbetaren har kontaktat regeringen i Norge för att få svar på varför norska staten – som huvudägare – understödjer storskalig lönedumpning i Sverige och Norge.

Magnus Thue, statssekreterare på Närings- och fiskeridepartementet, svarar skriftligt:

”Den norska staten förväntar sig att bolag med statlig ägarandel respekterar och bidrar till ett anständigt arbetsliv, där grundläggande ’arbetsstandarder’ och rättigheter tillvaratas och där arbetstagarna ges en lön de kan leva av.

Sådana förväntningar tar vi upp direkt med bolagen. Posten Norge ska drivas efter affärsmässiga principer och det är styrelse och ledningen i bolaget som har ansvaret för löpande affärsmässiga värderingar och beslut.”

Snabbkoll
Rättigheter och skyldigheter. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på dina rättigheter – och skyldigheter

Anställd. Det kör ihop sig på jobbet och du vänder dig till facket. Får arbetsgivaren verkligen göra så här? Som anställda har vi många rättigheter – men också skyldigheter.

Kultur
Kiruna Folkets hus när verksamheten var i gång. Foto: Lars Sjölund

Farväl till Folkets hus?

Mötesplats. En gång arbetarrörelsens egen mötesplats, blomstrande och med central roll för folkbildningen. I dag på väg att försvinna. De senaste tjugo åren har vart tredje Folkets hus lagts ned.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Servicetrafik
Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi väntar på körning utanför Gävle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför Gävle sjukhus väntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för Gävlebolaget Bocken taxi men att det är svårt att klara sig på lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i Kapellskärs hamn, en process som går tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen där skeppen sugs fast

Kapellskär. Plötsligt är fartyget i väg. Lösgjort från de stora vakuumplattorna på ett nästan overkligt, ljudlöst vis. Kapellskär i Roslagen är först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Däckbytartider
Jennie Franzén trivs bäst bland tungbilarna.

Lugnet före stormen

Gummiverkstad. Rockbandet Slade ljuder ur högtalarna och smält snö droppar i håret på däckmontörerna i splitternya lokaler vid däckverkstan Ingers däck. Men vem är Inger? Tungbilsmontören som rycker ut heter Jennie.

Snabbkoll
Håller du på att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och måsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare är skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du får tid för återhämtning. Illustration: Mattias Käll

Så skapar vi ett bättre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön är viktig, men hur vi mår psykiskt och socialt minst lika angeläget. För att förebygga stress, utbrändhet och psykisk ohälsa ska psykosociala skyddsronder göras på landets arbetsplatser minst en gång per år, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrättsliga frågor. Efter en granskning av Expressen framgår det dock att LO, genom sitt ägandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affärsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.