Ikeas transporter fråga för världskongress
Facket. Transport har länge drivit frågan att Ikea och andra stora globala transportköpare ska ta större ansvar vid upphandlingar. Att de alltid ska kräva att kollektivavtal finns på företagen som de anlitar vid transporter.
– Därför var det positivt att denna fråga uppmärksammades vid världsfackets kongress och att vi på fick gehör för vår uppfattning.
Det säger Transports internationella chef Peter Lövkvist och förbundsordförande Tommy Wreeth under en paus mellan alla möten på ITF:s kongress i Singapore.
ITF:s 44 kongress är den största någonsin med över 2 300 fackliga företrädare från alla världsdelar på plats i Singapore. Av dessa är drygt 400 kvinnor.
– Andelen kvinnor har procentuellt blivit fler vid varje kongress jag deltagit på, men fortfarande går det att göra mycket mer både för att få fler kvinnor och ungdomar fackligt aktiva, anser Peter Lövkvist.
En ITF-kongress skiljer sig en del från svenska kongresser, berättar Tommy Wreeth:
– Utöver de gemensamma kongressförhandlingarna har varje sektion egna möten. Vi deltog bland annat på sektionsmöten för hamnarbetare och vägtransporter liksom på det gemensamma mötet för hamnarbetare och sjöfolk.
– Specialkonferenserna är viktiga eftersom det är där själva besluten tas, säger Peter Lövkvist. Vid den gemensamma konferensen för hamnarbetare och sjöfolk valdes Peter Lövkvist in som svensk företrädare i den kommitté som granskar ITF:s kampanj mot bekvämlighetssjöfarten, Fair practises committee. Den andra svenska representanten i denna kommitté är Kenny Reinhold från Seko sjöfolk.
Peter Lövkvist var också uppe i talarstolen vid hamnarbetare/sjöfolksmötet. Han begärde att kongressen skulle ställa sig bakom att Transport, som enda kollektivavtalsbärande förbund, skulle få fullt stöd när det gäller anklagelser om att äventyra hamnarbetares arbetsmiljö och säkerhet i svenska hamnar. Mötet beslöt enhälligt att ställa sig bakom Transports begäran.
Har kongressen hittills motsvarat era förväntningar?
– Absolut, svarar Tommy Wreeth och Peter Lövkvist.
– Jag är övertygad om att kongressen blir en bra avstamp inför de kommande fyra åren både för Transport och övriga medlemsförbund som är här, säger Peter Lövkvist.
Vad händer närmast på kongressen?
– Under de gemensamma förhandlingarna i dag behandlas två motioner som Transport står bakom, berättar Tommy Wreeth.
Den ena motionen är ett förslag om att ITF bör inrätta en kommitté som behandlar villkoren för lager-, logistik och terminalarbetare.
– Vår andra motion är en så kallad nödmotion om stöd till lastbilschaufförer i Iran, en yrkesgrupp som har tuffa villkor i ett land där fackliga rättigheter inte respekteras. Och vi har goda förhoppningar om att kongressen kommer att ställa sig bakom båda motionerna, säger Tommy Wreeth innan han rusar in på nästa möte.