Ilska på golvet när SAS inleder hårdbantning

SAS är i full färd med att säga upp mekaniker som jobbar med flygplansunderhållet på Arlanda. I maj nästa år är 80 procent av hela mekanikerkåren borta. – Stämningen är i botten. Många anställda kontaktar mig för att få prata. Nästan alla tycker att cheferna beter sig illa, säger Transports huvudskyddsombud Marie-Louise Rindå.

I likhet med många andra flygbolag går SAS dåligt och företaget har sjösatt nya radikala sparprogram.

På den stora verkstadsbasen på Arlanda har bolaget beslutat lägga om det löpande underhållet för flygplansflottan. Mycket av arbetet kommer att flyttas utomlands, bland annat till Bulgarien.

Resultat blir att 82 tjänster ska bort. 67 är kollektivare, resten tjänstemän.

SAS erbjuder avtalspension för alla som fyllt 62 år. Ett 30-tal personer omfattas av den frivilliga avgången. Omkring 20 av dem är flygtekniker. Det gör att teknikergruppen ser ut att klara sig undan uppsägningar.

Kvar blir ändå 40 kollektivanställda, som nu får sparken. Utan kompensation. Det handlar om mekaniker och förrådspersonal.

– Det är bara två år sedan SAS gjorde sig av med 42 mekaniker. Nu försvinner ytterligare 32. Hela kåren är i princip utraderad, säger en besviken mekaniker som jobbat över 25 år i företaget.

Transportarbetaren har talat med flera personer som fått sina uppsägningsbesked. Kritiken mot arbetsgivaren är svidande.

En man säger:

– Företaget kan inte ens ge beskeden vid enskilda samtal, utan det sker gruppvis. Men det är väl bråttom förstås.

– Stämningen på golvet är fruktansvärt dålig. Det är svårt att behålla motivationen. De som vill borde ha fått gå hem direkt, med lön under uppsägningstiden. Nu måste vi harva runt här ända till början av maj. Företaget bjuder bara på några arbetsfria veckor.

En annan anställd, med 20 år på verkstadsbasen, är också besviken. Men han vill hellre vara kvar på arbetsplatsen den tid som är kvar:

– Det skulle vara ännu värre att gå hemma och grubbla. Vid min ålder är det inte lätt att hitta nytt jobb. Så är det för de flesta här.

Personerna som Transportarbetaren pratar med vill vara anonyma. Flera vittnar om kompakt tystnad från arbetsgivaren och liten förståelse när personalen pyser ut sin frustration. Regelrätta hot har förekommit. Åt båda håll.

– Nyligen var det en arbetsledare som hotades med stryk. Det är inte acceptabelt. Men tyvärr är det många som mår väldigt dåligt, säger en mekaniker.

En tekniker bekräftar att nedskärningarna påverkar alla på golvet:

– Även om teknikerna inte drabbas på samma sätt som mekanikerna har vi arbetat länge tillsammans. Dessutom är turbulensen stor. Det lär komma schemaändringar och annat som uppfattas som försämringar för dem som blir kvar.

Mari-Louise Rindå är flygtekniker och huvudskyddsombud. Eftersom mekanikerna inte har en egen fackklubb har hon ställt upp för dem också.

Hon påpekar att avtalspensionen möjliggör för SAS att behålla yngre personal.

Men det finns fortfarande oklarheter:

– I nuläget har SAS inte lyckats ta fram ett avtal som garanterar pensionslösningen fullt ut. Det är viktigt att de som skriver på får sina pengar även om SAS skulle råka gå i konkurs.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.