Ilska på golvet när SAS inleder hårdbantning
SAS är i full färd med att säga upp mekaniker som jobbar med flygplansunderhållet på Arlanda. I maj nästa år är 80 procent av hela mekanikerkåren borta. – Stämningen är i botten. Många anställda kontaktar mig för att få prata. Nästan alla tycker att cheferna beter sig illa, säger Transports huvudskyddsombud Marie-Louise Rindå.
I likhet med många andra flygbolag går SAS dåligt och företaget har sjösatt nya radikala sparprogram.
På den stora verkstadsbasen på Arlanda har bolaget beslutat lägga om det löpande underhållet för flygplansflottan. Mycket av arbetet kommer att flyttas utomlands, bland annat till Bulgarien.
Resultat blir att 82 tjänster ska bort. 67 är kollektivare, resten tjänstemän.
SAS erbjuder avtalspension för alla som fyllt 62 år. Ett 30-tal personer omfattas av den frivilliga avgången. Omkring 20 av dem är flygtekniker. Det gör att teknikergruppen ser ut att klara sig undan uppsägningar.
Kvar blir ändå 40 kollektivanställda, som nu får sparken. Utan kompensation. Det handlar om mekaniker och förrådspersonal.
– Det är bara två år sedan SAS gjorde sig av med 42 mekaniker. Nu försvinner ytterligare 32. Hela kåren är i princip utraderad, säger en besviken mekaniker som jobbat över 25 år i företaget.
Transportarbetaren har talat med flera personer som fått sina uppsägningsbesked. Kritiken mot arbetsgivaren är svidande.
En man säger:
– Företaget kan inte ens ge beskeden vid enskilda samtal, utan det sker gruppvis. Men det är väl bråttom förstås.
– Stämningen på golvet är fruktansvärt dålig. Det är svårt att behålla motivationen. De som vill borde ha fått gå hem direkt, med lön under uppsägningstiden. Nu måste vi harva runt här ända till början av maj. Företaget bjuder bara på några arbetsfria veckor.
En annan anställd, med 20 år på verkstadsbasen, är också besviken. Men han vill hellre vara kvar på arbetsplatsen den tid som är kvar:
– Det skulle vara ännu värre att gå hemma och grubbla. Vid min ålder är det inte lätt att hitta nytt jobb. Så är det för de flesta här.
Personerna som Transportarbetaren pratar med vill vara anonyma. Flera vittnar om kompakt tystnad från arbetsgivaren och liten förståelse när personalen pyser ut sin frustration. Regelrätta hot har förekommit. Åt båda håll.
– Nyligen var det en arbetsledare som hotades med stryk. Det är inte acceptabelt. Men tyvärr är det många som mår väldigt dåligt, säger en mekaniker.
En tekniker bekräftar att nedskärningarna påverkar alla på golvet:
– Även om teknikerna inte drabbas på samma sätt som mekanikerna har vi arbetat länge tillsammans. Dessutom är turbulensen stor. Det lär komma schemaändringar och annat som uppfattas som försämringar för dem som blir kvar.
Mari-Louise Rindå är flygtekniker och huvudskyddsombud. Eftersom mekanikerna inte har en egen fackklubb har hon ställt upp för dem också.
Hon påpekar att avtalspensionen möjliggör för SAS att behålla yngre personal.
Men det finns fortfarande oklarheter:
– I nuläget har SAS inte lyckats ta fram ett avtal som garanterar pensionslösningen fullt ut. Det är viktigt att de som skriver på får sina pengar även om SAS skulle råka gå i konkurs.