Chaufförer från Taxi Kurir och Taxi 020 l en protestaktion i Stockholm.
Close
Omkring 80 taxibilar kom till affärscentrumet Bromma blocks. Fler arga taxiförare slöt upp på vägen mot landstingshuset i Stockholm.
Close

Ilskna taxiförare samlades till ny protestaktion

Uppåt 200 chaufförer från Taxi Kurir och Taxi 020 samlades i dag, torsdag, till en ny protestaktion i Stockholm. Förarna är främst missnöjda med ersättningen som betalas vid färdtjänstresor.

– Frustrationen är stor. Det är många åkare som deltog i protesten också, säger Transports lokalombudsman Bo Nilsson.
I mitten av mars samlades omkring 100 uppretade förare till en protestaktion, ledd av Allonias Sebhatu. Hösten 2013 fick han sparken från Taxi Kurir och har sedan dess, parallellt med Transport, slagits för kollektivavtal och försäkringar i taxibranschen.

En het fråga är också den senaste färdtjänstupphandlingen i Stockholm. Taxi Kurir och systerföretaget Taxi 020 hade redan innan merparten av trafiken, men genom att dumpa priserna med ytterligare tio procent fick man 100 procent av de samhällsbetalda resorna.

I morse var det alltså dags för ny en ny aktion. Klockan nio samlades ett 80-tal taxibilar vid ett affärscentrum i Bromma. Förarna körde sedan i konvoj förbi Taxi Kurirs och Taxi 020:s huvudkontor till landstingshuset i centrala Stockholm. På vägen dit anslöt fler bilar och totalt deltog uppåt 200 fordon.

Förarna kom trots att Taxi Kurir och 020 gått ut med information där man hävdar att aktionerna betraktas som vilda strejker. Bolagen skriver också att åkarna, till skillnad från anställda förare, över huvud taget inte har någon laglig rätt att strejka.

Bo Nilsson arbetar som ombudsman på Transports Stockholmsavdelning och ansvarar för taxiområdet. Han har sett informationen från taxibolagen:

– Ännu har jag inte stött på någon förare som utsatts för repressalier på grund av aktionerna. Missnöjet är verkligen kompakt bland dem som kör färdtjänst. Vi är inte med och arrangerar protestaktionerna, men vi fanns på plats i dag och bjöd på fika.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.