Avtal.
Fack och arbetsgivare inom industrin har enats om ett nytt avtal. Uppgörelsen gäller i 29 månader. Lönerna höjs i två omgångar. Med 3 procent från den 1 november 2020. Och med 2,4 procent från den 1 april 2022.
Transports ordförande Tommy Wreeth anser att uppgörelsen blev acceptabel:
– Fast inte helt bra. Det finns flera positiva delar utifrån det svåra läge vi befinner oss i. Tyvärr går löntagarna miste om retroaktiva pengar för de sju månader som gått sedan de gamla avtalen skulle ha löpt ut.
– Vi hade önskat ett kortare avtal. Utgångskravet i LO-samordningen var ju ett ettårigt avtal och 3 procent i löneökningar. I nuläget är det svårt att bedöma värdet av ett långt avtal. Sista året är i vart fall uppsägningsbart.
Industriarbetarna får alltså inga retroaktiva pengar för de sju månader som gått sedan de gamla treåriga kollektivavtalen ursprungligen skulle ha löpt ut den sista mars 2020. Det gör att det nya 29-månadersavtalet motsvarar 1,8 procent i årlig löneuppräkningstakt – utslaget på 36 månader.
Uppgörelsen innehåller också en låglönesatsning, i form av ett ”knä”. Alla som tjänar under 26 100 kronor i månaden får en lönehöjning i kronor – i stället för procent. Det ger mer i plånboken än ”procentuppräkningen”, som övriga får.
För låglönegrupperna räknas lönen nu upp med 783 kronor från den 1 november. Och med ytterligare 626 kronor i april 2022.
Majoriteten av LO-styrelsen beslutade redan på lördagsnatten att det nya 29-månadersavtalet ska bli normerande för övriga förbund, när de fortsätter förhandla med sina motparter. Under de senaste decennierna har industrins avtal fått en starkt normerande effekt, även när LO-styrelsen inte accepterat det som ”märke”.
Tommy Wreeth, som ingår i LO:s styrelse, avvaktade med att ta ställning tills frågan diskuterats på ett extrainsatt förbundsstyrelsemöte under söndagen.
Hur kommer Transport att ställa sig? Vilken normerande effekt får det?
Tommy Wreeth säger:
– Vi kommer att respektera industrins uppgörelse och se den som norm när det handlar om avtalsperiodens längd och löneökningarna. I övrigt så driver vi från och med nu vår egen avtalsrörelse.
I en kommentar efter förbundsstyrelsens möte skrev Transports ordförande Tommy Wreeth också:
”Låglönesatsningen är okej och viktig även för oss, särskilt för taxiavtalen och för ingångslönerna i del av våra övriga avtal. Låglönesatsning är också en solidaritetsfråga gentemot övriga LO.”
Tommy Wreeth konstaterar att industrins parter på sluttampen diskuterade en summa på 3 000 kronor som skulle betalas ut som ett engångsbelopp för de gångna sju månaderna då arbetstagarna blev utan lönelyft. Fast nu blir det ingen kompensation.
– Det finns nackdelar med engångsbelopp. De betalas bara ut vid ett tillfälle och påverkar inte lönenivån framgent. Till slut stod engångsbelopp mot låglönesatsning i industrifackens förhandlingar. I mina ögon blev det här på lång sikt en bättre lösning.
– Vi kommer givetvis försöka ta upp frågan om retroaktiv ersättning i våra egna avtalsförhandlingar ändå, men min bedömning är att kravet kommer bli mycket svårt att få igenom.
Förutom att begära kompensation för förlängningen av avtalen ska Transport även driva frågor som är kopplade till den omdebatterade lagen om anställningsskydd i den kommande avtalsrörelsen.
– Det handlar exempelvis om arbetsgivarnas missbruk av visstidsanställningar som staplas på varandra, och ofrivillig deltid, säger Wreeth.
Miljö.
Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.
Miljö.
Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.
Miljö.
Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.
Upphandlingar.
Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.
Distribution.
Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.
Löner.
Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.
Apptaxi.
Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.
Medicin.
Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.
Hamn.
Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.
Hamn.
Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.
Arbetslöshet.
Det Luleåbaserade transportföretaget Alviks trafik har sagt upp kontakten med Schenker, DSV och Tempcon Norrland. Nu riskerar 80 chaufförer att bli av med jobbet.
Yrkesförare.
Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.
God jul!
På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året.
– Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.
Servicetrafik.
Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.
Försäkring.
(UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.