Infekterat i AD när sommarens sopkonflikt prövas

Renhållning. Det var beställaren, Stockholm Vatten, som höll i taktpinnen när sopgubbarna på Reno Norden skulle tvingas att medverka i den ifrågasatta nyckelinventeringen i somras. Den inventering som ledde till sopkaos, efter att närmare 50 miljöarbetare sagt upp sig på Reno Norden.

Uppgiften kom fram i Arbetsdomstolen (AD) på tisdagen då Reno Nordens avdelningschef Jörgen Krestalica vittnade.

AD-processen är omfattande och under förhandlingarnas andra dag blev stämningen infekterad. Transport begärde att få kalla ett nytt vittne, Tommy ”Skalman” Stenqvist, efter att nya uppgifter framkommit. Arbetsgivarsidan motsatte sig begäran, men blev överkörd av rätten.

Annars var det inledningsvis arbetsgivarnas dag i rättsalen, efter att en rad sopgubbar hörts tidigare.

Förmiddagen gick åt till att försöka reda ut vad som egentligen gäller för arbetsgivare som vill begära så kallat första-dags-intyg av anställda som sjukskriver sig.

Krävs det särskilda skäl och gäller intyget också för den innevarande sjukperioden? Frågan aktualiserades av att 29 sopgubbar på Reno Norden sjukskrev sig tidigt i konflikten.

Intyget var motiverat och gäller för innevarande period, ansåg Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Nix, sa Transport, som kallat förre förbundsordföranden Lars Lindgren till vittnesbåset.

Reno Nordens avdelningschef Jörgen Krestalica var nästa person att vittna under ed. Han är gammal sopgubbe som sadlat om till arbetsledare, med ansvar för den dagliga driften i Stockholm.

Han konstaterade att nycklarna och inventeringen är en gammal stridsfråga.

– Det är beställaren, Stockholm Vatten, som bestämmer hur det ska gå till. Det finns ett motstånd bland sopgubbarna att lämna ifrån sig kunskapen och Transports uppfattning är att inventeringen inte är en arbetsuppgift som miljöarbetarna behöver göra.

Jörgen Krestalica fick sedan frågor om varför inventeringen, som staden ändå kräver, drog ut på tiden. Och hur det kom sig att den skulle starta just måndagen den 3 juli, mitt under semestrarna då många ordinarie sopgubbar var lediga.

Lösningen skulle bli att tre dubbelbemannade sopbilar fick med sig en inhyrd kontrollant som skulle registrera vilka nycklar som passade till vilket soprum.

Fick de utvalda sopgubbarna besked i förväg om inventeringen och att det kunde förlänga arbetet, som sker på ackord?

– De visste att inventeringen skulle starta den veckan, men inte vilka som skulle omfattas först. Vi hade ett möte med Stockholm vatten på fredagskvällen, vid klockan 22. Det fanns inte tid att förvarna sopgubbarna, sa Krestalica.

Vem avgjorde i vilken ordning trakterna skulle inventeras, undrade sopgubbarnas ombud från LO-TCO Rättsskydd, Susanne Lundberg. En av dem som skulle ut först var miljöarbetarnas fackliga ledare, Jan Spanedal.

– Det var Stockholm vatten som bestämde det, svarade Jörgen Krestalica.

På fredag hålls slutpläderingar i målet. Transport anser alltjämt att bråket i somras inte var en olovlig stridsåtgärd, utan att sopgubbarna fick besked som tolkades som avsked. Efter det valde närmare 50 anställda att säga upp sig.

Motparten hävdar att det visst var en olovlig strejk och att sopgubbarna inte skulle utföra någon nyckelinventering den aktuella juliveckan. Bara ha med sig inventerare ut på soprundan.

Reno Norden, som backas upp av Biltrafikens Arbetsgivareförbund, anser också att såväl sjukskrivningarna som uppsägningarna var stridsåtgärder – olovliga sådana. Det är frågor som Arbetsdomstolen inte prövat sedan 1930-talet.

Tommy ”Skalman” Stenqvist då?

Från arbetsgivarhåll hävdades i AD att Skalman gått med på att inventeringen skulle göras på det sätt Stockholm vatten bestämt, med inhyrda kontrollanter i sopbilarna.

– Stämmer inte! mullrade Skalman. Det enda vi var överens om var att vi inte var överens! Sopgubbarna ska inte göra någon inventering, men vi hindrar inte företaget från att göra det. Ni har ju nycklarna, det är bara att sticka ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. G:
    15 december, 2017

    Låt dom jävla kontrollanterna gå runt hela stan med en rejäl knippa

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.