Influerad av en influencer?
De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.
När statsminister Stefan Löfven (S) snabbt ville nå ut med information om pandemin dök han upp hos Therése Lindgren. Hon har Sveriges största svenskspråkiga kanal på Youtube – och en miljon följare på Instagram. Therése Lindgren har hög trovärdighet bland följarna. Men många känner nog inte ens till hennes namn.
– Influencers har både en enorm räckvidd och en stor följarskara som litar på deras rekommendationer. En mycket speciell relation, säger Jonas Colliander, biträdande professor vid Handelshögskolan i Stockholm.
– Råd från influencers ses som råd från en vän.
Jonas Colliander forskar i marknadsföring och sociala medier. Han ser i hög grad en professionalisering bland influencers, med egna agenturer och en branschorganisation.
– Förut handlade det mer om ett antal begåvade människors vardag.
Och följarna har blivit allt mer källkritiska.
– Folk är i dag mer benägna att se kritiskt på poster, och anta att det finns finansiella intressen bakom. För några år sedan var det mer att man trodde på och gillade allt, säger Jonas Colliander.
Vad är egentligen definitionen av en influencer?
– Hmm, ja det skulle jag kunna tala om i tio år … Enkelt, en person som genom sociala medier arbetat upp en stor följarskara som känner tillit, säger Jonas Colliander.
Men så enkelt som kategorin ”kända personer med stor följarskara” är det inte, enligt honom. Det blir inte helt korrekt att, som tidningen Café, tala om att Zlatan drar in mer deg på sin influencerkarriär än på fotboll. (Se gula rutan här intill.)
– Inläggen kan ha element med samma effekt som hos influencers, men Zlatan är ju så mycket mer, säger Jonas Colliander.
Samma slags effekt går det också att tala om när politiker – eller fackliga företrädare – är aktiva på sociala medier. De har hög trovärdighet i sin krets, och ”vet vad de talar om”. Ett exempel är Tommy Jonsson och Jimmy Ovesson i Transports verksamhet Ordning och reda i åkeribranschen. Inläggen får snabbt likes i sociala medier.
Hur göra för att få bra genomslag?
– Jag har ju ingen magisk kula, men det handlar om att lyckas knyta an till publiken. Det kan göras på många olika sätt. Gemensamt är förmågan att skapa tillit, säger Jonas Colliander.
Och tillit skapas inte av perfekt producerat material. Snarare tvärtom. Icke-perfekta bilder kan framstå som mer autentiska.
– Effekten av mobilbilder kan påminna om talspråk, kännas mer naturliga. Man är mer beredd att lita på det än bilder med perfekt ljussättning, tagna med kran, säger Jonas Colliander.
Själv följer han inte någon influencer privat.
– Jag kanske är skadad av jobbet, haha.
Hos medelålders och äldre kommer kunskap om influencers, om det finns någon, ofta via ”gammelmedia”. Inte minst kvällstidningarna följer noga de stora kontona. Rapporter om affärer i mångmiljonklassen, husköp och bolagstransaktioner når ut via kändisarnas kanaler.
Den här sortens ekonomi framstår lätt som mystisk. Som en cirkulation utanför den vanliga världen. För mig, till exempel. Så jag frågade mina nästan vuxna söner om hur en skulle närma sig ämnet.
Svaret var att det borde man inte. Det finns nämligen inget så patetiskt som när gamla försöker hänga med och skriva om saken i sina papperstidningar. Det här är ändå ett försök. Och jag har tagit med mig rådet att inte kokettera med okunskapen, ett vanligt problem i hela västvärlden enligt de unga.