Inför avtalsmatchen: Så tänker motparten
Nu börjar avtalsförhandlingarna, och arbetsgivarsidans representanter är säkert lika taggade som fackets förhandlare. Transportarbetaren tog Peter Jeppsson, vd för Transportgruppen och Biltrafikens arbetsgivareförbund, på pulsen.
Enligt Peter Jeppsson har arbetsgivarsidan en väldigt bra grundrelation till Transport.
– Vi uppvaktar infrastrukturministern tillsammans, vi skriver remisser tillsammans, vi har många gemensamma intressen att bevaka. Men sedan ska man inte sticka under stol med att vi har olika uppdrag, och det kommer ju att visa sig nu under avtalsförhandlingarna om inte annat, säger han.
Hur besvärligt är det att förhandla med Transport, jämfört med andra förbund som ni har att göra med?
– Jag vill inte jämföra dem med andra på det sättet. Men jag tycker Transport är bra på så sätt att de är väldigt raka och tydliga med vad de vill.
Om du betygsätter förbundet som motförhandlare, på en skala från 1 till 10?
– Det är rätt svårt att göra en sådan skala, för vad är det som gör att någon är bra eller dålig att förhandla med? Som sagt, de är raka och tydliga och det tycker jag är bra, men det kan naturligtvis finnas situationer där man som arbetsgivarrepresentant kan tycka att det gör dem besvärliga. Men man får ha respekt för att vi har olika uppdrag.
Om du betygsätter förbundsordförande Lars Lindgren personligen som motpart, på en skala?
– Vi är lika gamla och kommer båda två från Helsingborg, så vi har inga problem att umgås på det personliga planet (skratt). Sedan är det grundläggande viktigt att skilja på sak och person.
Nyligen godkände Arbetsdomstolen alkotester hos arbetsgivares kundföretag. Domen var ett bakslag för Transport, medan du välkomnade utslaget. Hur påverkas förhandlingsklimatet av det?
– Själva klimatet borde inte behöva påverkas. Däremot har Transport talat om för oss att de tänker ta in frågan i avtalsrörelsen, att man vill ha in förbud mot tredjemanstester i kollektivavtalet på grund av detta. Så på det viset spelar det ju in.
Har du någon förståelse för förbundets hållning i frågan?
– Ärligt talat har jag svårt att förstå deras resonemang. Transport som företrädare för dem som framför tunga fordon borde väl stå bakom en åtgärd som syftar till att öka säkerheten. Om ett kundföretag har som rutin att testa – även när det finns alkolås i bilarna – varför inte välkomna det? Det handlar ju inte om att jävlas med folk, utan om att värna trafiksäkerheten. Tycker jag.
Finns det något i förhandlingarnas praktiska utformning som borde rationaliseras eller förändras?
– Jag tycker inte det. Vi har sedan länge en väl etablerad rutin för hur vi sköter det här. Sedan ett antal år har vi också en rutin där vi träffas i förväg med hela våra förhandlingsdelegationer och går igenom vad vi tycker och tänker inför förhandlingarna. Det fungerar bra.
Hur påverkas du som människa när de här krävande förhandlingarna drar igång?
– Det är ju för det här vi finns till, lite tillspetsat uttryckt. Att teckna kollektivavtal åt våra medlemmar är det viktigaste vi gör, så jag ser fram emot det och går in i det med liv och lust.
Hur påverkas din familj?
– Det blir långa arbetsdagar, men det brukar det vara annars också. Så förutom någon nattmangling, är det nog inget som familjen märker av.
Hur förbereder du dig?
– Jag går noggrant igenom med våra uppdragsgivare var vi står i olika frågor. Det gäller att läsa på, och naturligtvis att ladda upp.
Har du något taktiskt förhandlingsknep som du kan dela med dig av?
– Knep vet jag inte, men det gäller att koncentrera sig på sakfrågan, att skilja på sak och person hos motparten. Och att försöka se det hela ur motpartens perspektiv, att försöka se varför han eller hon tänker på ett visst sätt.
Hur varvar du ner efteråt?
– Det blir ju en urladdning, en lång pust, men vi har ju många avtal även om jag inte är personligen inblandad i allihop. Så man pustar lite och sedan börjar nästa runda…
I vilken fråga står ni och Transport längst ifrån varandra just nu?
– Frågor om arbetstidens förläggning är det en tydlig laddning i. Våra medlemmar har ett behov av att kunna vara mer flexibla i förhållande till sina kunder, och det påverkar naturligtvis frågor om schemaläggning och så vidare. Där uppfattar jag att Transport inte riktigt håller med oss.
Kan du nämna någon fråga där ni och förbundet har närmat er varandra på senare tid?
– Jag kommer inte på någon konkret avtalsfråga som är av den sorten. Men vi är överens om att vi behöver se över avtalets utformning med utgångspunkten att det ska vara lätt att förstå och tolka det. Då handlar det mera om en språklig genomgång.
Peka på någon fråga som är särskilt viktig för dig personligen?
– Då är vi nog tillbaka i detta med arbetstidens förläggning, det är där våra medlemmar verkligen trycker på. Bortsett från att få rätt storlek på löneökningar och liknande, så är den frågan nog den viktigaste.
Var vill du att ni ska stå i den frågan när förhandlingarna är över?
– Jag hoppas vi kan nå en regel där man kan komma överens ute på arbetsplatserna. För behoven och omständigheterna ser väldigt olika ut i olika delbranscher och i olika delar av landet.
Var hoppas du att ni och Transport ska stå, rent allmänt, när avtalsförhandlingarna är avslutade?
– Det skulle vara bra om vi inte hamnar i en konfliktsituation, med tanke på att vi har så många gemensamma frågor att driva. Även om det ingår i spelet att det blir konflikter ibland, det får man vara beredd på, så är det viktigt att vi kan fortsätta ha konstruktivt samarbete och utbyte.