Inför avtalsmatchen: Så tänker motparten

Nu börjar avtalsförhandlingarna, och arbetsgivarsidans representanter är säkert lika taggade som fackets förhandlare. Transportarbetaren tog Peter Jeppsson, vd för Transportgruppen och Biltrafikens arbetsgivareförbund, på pulsen.

Enligt Peter Jeppsson har arbetsgivarsidan en väldigt bra grundrelation till Transport.

– Vi uppvaktar infrastrukturministern tillsammans, vi skriver remisser tillsammans, vi har många gemensamma intressen att bevaka. Men sedan ska man inte sticka under stol med att vi har olika uppdrag, och det kommer ju att visa sig nu under avtalsförhandlingarna om inte annat, säger han.

Hur besvärligt är det att förhandla med Transport, jämfört med andra förbund som ni har att göra med?

– Jag vill inte jämföra dem med andra på det sättet. Men jag tycker Transport är bra på så sätt att de är väldigt raka och tydliga med vad de vill.

Om du betygsätter förbundet som motförhandlare, på en skala från 1 till 10?

– Det är rätt svårt att göra en sådan skala, för vad är det som gör att någon är bra eller dålig att förhandla med? Som sagt, de är raka och tydliga och det tycker jag är bra, men det kan naturligtvis finnas situationer där man som arbetsgivarrepresentant kan tycka att det gör dem besvärliga. Men man får ha respekt för att vi har olika uppdrag.

Om du betygsätter förbundsordförande Lars Lindgren personligen som motpart, på en skala?

– Vi är lika gamla och kommer båda två från Helsingborg, så vi har inga problem att umgås på det personliga planet (skratt). Sedan är det grundläggande viktigt att skilja på sak och person.

Nyligen godkände Arbetsdomstolen alkotester hos arbetsgivares kundföretag. Domen var ett bakslag för Transport, medan du välkomnade utslaget. Hur påverkas förhandlingsklimatet av det?

– Själva klimatet borde inte behöva påverkas. Däremot har Transport talat om för oss att de tänker ta in frågan i avtalsrörelsen, att man vill ha in förbud mot tredjemanstester i kollektivavtalet på grund av detta. Så på det viset spelar det ju in.

Har du någon förståelse för förbundets hållning i frågan?

– Ärligt talat har jag svårt att förstå deras resonemang. Transport som företrädare för dem som framför tunga fordon borde väl stå bakom en åtgärd som syftar till att öka säkerheten. Om ett kundföretag har som rutin att testa – även när det finns alkolås i bilarna – varför inte välkomna det? Det handlar ju inte om att jävlas med folk, utan om att värna trafiksäkerheten. Tycker jag.

Finns det något i förhandlingarnas praktiska utformning som borde rationaliseras eller förändras?

– Jag tycker inte det. Vi har sedan länge en väl etablerad rutin för hur vi sköter det här. Sedan ett antal år har vi också en rutin där vi träffas i förväg med hela våra förhandlingsdelegationer och går igenom vad vi tycker och tänker inför förhandlingarna. Det fungerar bra.

Hur påverkas du som människa när de här krävande förhandlingarna drar igång?

– Det är ju för det här vi finns till, lite tillspetsat uttryckt. Att teckna kollektivavtal åt våra medlemmar är det viktigaste vi gör, så jag ser fram emot det och går in i det med liv och lust.

Hur påverkas din familj?

– Det blir långa arbetsdagar, men det brukar det vara annars också. Så förutom någon nattmangling, är det nog inget som familjen märker av.

Hur förbereder du dig?

– Jag går noggrant igenom med våra uppdragsgivare var vi står i olika frågor. Det gäller att läsa på, och naturligtvis att ladda upp.

Har du något taktiskt förhandlingsknep som du kan dela med dig av?

– Knep vet jag inte, men det gäller att koncentrera sig på sakfrågan, att skilja på sak och person hos motparten. Och att försöka se det hela ur motpartens perspektiv, att försöka se varför han eller hon tänker på ett visst sätt.

Hur varvar du ner efteråt?

– Det blir ju en urladdning, en lång pust, men vi har ju många avtal även om jag inte är personligen inblandad i allihop. Så man pustar lite och sedan börjar nästa runda…

I vilken fråga står ni och Transport längst ifrån varandra just nu?

– Frågor om arbetstidens förläggning är det en tydlig laddning i. Våra medlemmar har ett behov av att kunna vara mer flexibla i förhållande till sina kunder, och det påverkar naturligtvis frågor om schemaläggning och så vidare. Där uppfattar jag att Transport inte riktigt håller med oss.

Kan du nämna någon fråga där ni och förbundet har närmat er varandra på senare tid?

– Jag kommer inte på någon konkret avtalsfråga som är av den sorten. Men vi är överens om att vi behöver se över avtalets utformning med utgångspunkten att det ska vara lätt att förstå och tolka det. Då handlar det mera om en språklig genomgång.

Peka på någon fråga som är särskilt viktig för dig personligen?

– Då är vi nog tillbaka i detta med arbetstidens förläggning, det är där våra medlemmar verkligen trycker på. Bortsett från att få rätt storlek på löneökningar och liknande, så är den frågan nog den viktigaste.

Var vill du att ni ska stå i den frågan när förhandlingarna är över?

– Jag hoppas vi kan nå en regel där man kan komma överens ute på arbetsplatserna. För behoven och omständigheterna ser väldigt olika ut i olika delbranscher och i olika delar av landet.

Var hoppas du att ni och Transport ska stå, rent allmänt, när avtalsförhandlingarna är avslutade?

– Det skulle vara bra om vi inte hamnar i en konfliktsituation, med tanke på att vi har så många gemensamma frågor att driva. Även om det ingår i spelet att det blir konflikter ibland, det får man vara beredd på, så är det viktigt att vi kan fortsätta ha konstruktivt samarbete och utbyte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.